شاید بیش‌فعالی برای یافتن آسان‌تر غذا در انسان‌ها ایجاد شده باشد!
کد خبر: ۳۰۶۳۸۵
تاریخ انتشار: 2024 February 25    -    ۰۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۰
افرادی که دارای ویژگی‌هایی مانند ADHD هستند ممکن است در زمینه یافتن غذا در طبیعت از یک مزیت تکاملی برخوردار باشند. در یک آزمایش جدید، محققان دریافتند افرادی که دارای ویژگی‌های متمایز اختلال بیش‌فعالی – کمبود توجه هستند، مثلا مشکل در سکون در یک جا، تمرکز و بی‌قراری دارند، نسبت به افرادی که مشکلات دیگر روانی دارند، راحت‌تر غذا می‌یابند.

شاید ویژگی‌های اختلال بیش‌فعالی یا ADHD برای سود تکاملی یافتن آسان‌تر غذا در انسان‌ها ایجاد شده باشند (یک پزشک)

شاید ویژگی‌های اختلال بیش‌فعالی یا ADHD برای سود تکاملی یافتن آسان‌تر غذا در انسان‌ها ایجاد شده باشند (یک پزشک)«تابناک با تو» - افرادی که دارای ویژگی‌هایی مانند ADHD هستند ممکن است در زمینه یافتن غذا در طبیعت از یک مزیت تکاملی برخوردار باشند.

در یک آزمایش جدید، محققان دریافتند افرادی که دارای ویژگی‌های متمایز اختلال بیش‌فعالی – کمبود توجه هستند، مثلا مشکل در سکون در یک جا، تمرکز و بی‌قراری دارند، نسبت به افرادی که مشکلات دیگر روانی دارند، راحت‌تر غذا می‌یابند.

این یافته‌ها محققان مشکوک کرده که ADHD به عنوان یک استراتژی بقای تطبیقی تکامل یافته است. این امر احتمالاً می‌تواند توضیح دهد که چرا ADHD در جمعیت انسانی امروزی بسیار شایع است و صد‌ها میلیون نفر را در سراسر جهان درگیر کرده است.

دیوید باراک، عصب‌شناس از دانشگاه پنسیلوانیا، می‌گوید: «اگر [این صفات] واقعاً اثر منفی داشتند، در طول زمان، در طی تکامل، سبب انتخاب منفی می‌شدند.»

شاید ویژگی‌های اختلال بیش‌فعالی یا ADHD برای سود تکاملی یافتن آسان‌تر غذا در انسان‌ها ایجاد شده باشند (یک پزشک)

آزمایش باراک و تیمش روی ۴۵۷ شرکت‌کننده انجام شد که این وظیفه به آنها داده شده بود که تا آنجا که می‌توانند از بوته‌های مجازی روی صفحه کامپیوتر در مدت زمان محدودی بچینند.

هر بار که یک شرکت‌کننده روی تکه‌ای از توت‌ها کلیک می‌کرد، به صورت مجازی آن را می‌چید. پس از آن، افراد باید یک انتخاب می‌کردند: در همان محدوده بمانند و توت‌های کمتری جمع‌آوری کنند، یا سراغ بوته‌های جدید بروند.

در برخی موارد، تغییر جای چینش توت روی صفحه نمایش تنها یک ثانیه طول می‌کشد. در موارد دیگر ۵ ثانیه طول می‌کشید.

کسانی که از نظر ADHD منفی بودند، تمایل زیادی به ماندن بیش از حد در یک بوته توت داشتند تا به صورت بهینه آن را خالی از توت کنند. در حالی که آن‌هایی که دارای ویژگی‌های ADHD مانند بودند، احتمال بیشتری داشت که به صورت لکه‌ای عمل کنند، یعنی مقدار مناسبی توت از یک بوته بچینند و سریع سراغ بوته دیگر بروند.

این یافته‌ها توسط مطالعات قبلی تأیید شده، که نشان می‌دادند سبک زندگی عشایری با جهش‌های ژنتیکی مرتبط با ADHD مرتبط است.

با این حال، در خارج از یک جامعه جستجوگر، ویژگی‌های ADHD ممکن است همیشه چندان مفید نباشد.

تصمیمات مدرن دنیای امروزی اغلب در محیط متفاوتی اتخاذ می‌شوند. رفتار پاداش جویانه مستمر، ناشی از اختلال در عملکرد مسیر‌های دوپامین در مراکز پاداش مغز، ممکن است باعث شود افراد مبتلا به ADHD مدام آشفتگی حین انجام وظایف محوله داشته باشند.

شاید ویژگی‌های اختلال بیش‌فعالی یا ADHD برای سود تکاملی یافتن آسان‌تر غذا در انسان‌ها ایجاد شده باشند (یک پزشک)

این‌ایده که ویژگی‌های ADHD مانند در برخی محیط‌ها تطبیق بهتری ایجاد می‌کند، فعلا در حد گمانه‌زنی باقی می‌ماند و باید توسط تحقیقات آینده به طور کامل‌تر مورد بررسی قرار گیرد. به عنوان مثال، نمرات آزمون ADHD مورد استفاده در پژوهش کنونی، لزوماً نشان دهنده تشخیص مناسب نیست.

البته، این اولین بار نیست که دانشمندان سعی می‌کنند توضیح دهند که چرا ویژگی‌های ADHD تا این حد در جمعیت انسانی گسترده است. همچنین این اولین بار نیست که از مزایای جستجوی غذا برای توضیح شیوع جهانی این اختلال استفاده می‌شود.

مطالعات قبلی نشان داده‌اند که الگو‌های جستجو برای افراد مبتلا به ADHD طولانی‌تر و پیچیده‌تر است. که این امر ممکن است به سطوح بالاتر خلاقیت کمک کند.

مجموع این یافته‌ها نشان می‌دهند که مدار‌های عصبی خاصی مغز را برای تصمیم‌گیری در فرایند «کاوش در مقابل بهره‌برداری» تنظیم و متعادل می‌کنند.

در کل، روش‌های متفاوتی که انسان‌ها با آن می‌اندیشند و با دنیای پیرامونی برخورد می‌کنند، می‌تواند دلیل موفقیت بزرگ ما به عنوان یک گونه باشد.

منبع: یک پزشک

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار