۸ نمونه دکوراسیون داخلی مدرن و الهام‌بخش با تمرکز بر انحنا
کد خبر: ۳۰۵۵۳۸
تاریخ انتشار: 2024 February 16    -    ۲۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۰
پس از گستردگی چند دهه‌ای خطوط صاف و گوشه‌های تیز در سبک معماری مدرن، اکنون شاهد بازگشت انحنا به سبک‌های طراحی داخلی هستیم. طراحان از همان ابتدا تا به امروز، خطوط نامتقارن در طبیعت را بزرگ‌ترین منبع الهام خود برای انحنا بخشیدن به انواع نمونه دکوراسیون داخلی برمی‌شمردند.

۸ نمونه دکوراسیون داخلی مدرن و الهام‌بخش با تمرکز بر انحنا (دکوبوم)

۸ نمونه دکوراسیون داخلی مدرن و الهام‌بخش با تمرکز بر انحنا (دکوبوم)«تابناک با تو» - پس از گستردگی چند دهه‌ای خطوط صاف و گوشه‌های تیز در سبک معماری مدرن، اکنون شاهد بازگشت انحنا به سبک‌های طراحی داخلی هستیم. طراحان از همان ابتدا تا به امروز، خطوط نامتقارن در طبیعت را بزرگ‌ترین منبع الهام خود برای انحنا بخشیدن به انواع نمونه دکوراسیون داخلی برمی‌شمردند. البته انحنا‌های امروزی، با سبک معماری مینیمال و مدرن در هم آمیخته‌اند و آن شلوغی گذشته را ندارند.

مزایای طراحی داخلی خمیده و انحنادار

فضا‌های انحنادار، هم ازنظر زیبایی‌شناختی و هم ازنظر کارکرد، مطمئنا مزایای بزرگی دارند؛ اما جدا از این‌ها، جو خیره‌کننده‌ای که انحنا ایجاد می‌کند، با هیچ‌چیز قابل‌مقایسه نیست. انحنا باعث می‌شود تا در طراحی دکوراسیون داخلی منزل، احساس یکپارچگی و جریان یکدست فضا درون افراد برانگیخته شود. حس راحتی، نرمی، سادگی و امنیت، همه از مزایای طراحی داخلی منحنی هستند.

جنبش‌های بزرگی در حوزه معماری، انحنا را در دستور کار خود قرار داده‌اند. آلوار آلتو، چارلز ایمز، ری ایمز و ارو سارینن، برخی از بزرگ‌ترین معماران جهان با تمرکز بر رویکرد معماری خمیده به شمار می‌روند. همچنین انواع نمونه دکوراسیون داخلی منحنی در سبک آرت نوو (قرن ۱۹ و ۲۰ میلادی) دیده می‌شود. البته اگر بخواهیم به مشهورترین معمار جهان که به سبب خطوط منحنی و اشکال ارگانیک شناخته شده است اشاره کنیم، باید از آنتونی گادی نام ببریم.

۸ نمونه دکوراسیون داخلی مدرن و الهام‌بخش با تمرکز بر انحنا (دکوبوم)

احساس نرمی و آرامش

مهم‌تر از همه، انحنا در دکوراسیون داخلی منزل و دفتر می‌تواند احساس نرمی، گرما و صمیمیت را به افراد منتقل کند. فضا‌هایی با خطوط و لبه‌های نرم، معمولا دنج و آرامش‌بخش هستند.

امکان حرکت آزادانه و بی‌خطر در فضا

هرچه تعداد گوشه‌ها و لبه‌های خمیده و نرم در فضا بیشتر باشد، سطح سلامت افراد و ایمنی آن‌ها در آن فضا بالاتر است. با وجود اثاثیه و طراحی داخلی خمیده، در صورت برخورد با هر یک از اجزای فضا، آسیب کمتری به انسان می‌رسد. درنتیجه می‌توانیم آسوده‌خاطرتر در فضای اتاق حرکت کنیم.

دوستی با طبیعت در نمونه دکوراسیون داخلی مدرن و منحنی

دکوراسیون خمیده با اصول معماری بیوفیلیک همخوانی دارد؛ زیرا طبیعت نیز پر از اشکال و فرم‌های خمیده است. بنابراین، اگر قصد دکوراسیون داخلی بیوفیلیک را داریم، یکی از بهترین گزینه‌های ما برای انتخاب فرم، منحنی‌ها خواهند بود. انحنا می‌تواند به‌خوبی تکمیل‌کننده طراحی بیوفیلیک و معماری ارگانیک باشد.
جلب‌توجه و افزایش عمق فضا

با استفاده از فرم‌های منحنی، می‌توانیم به‌راحتی در هر فضایی مرکز توجه ایجاد کنیم. اگر کمی خلاق باشیم، با به‌کارگیری درست انحنا خواهیم توانست بعد و عمق فضا را بدون تغییر ابعاد اصلی ارتقا دهیم.

جریان یکپارچه در طراحی داخلی مدرن

برخلاف خطوط صاف و لبه‌های تیز که فضا را به‌طور شفاف قسمت‌بندی می‌کنند، خطوط منحنی آن را بیشتر یکدست جلوه خواهند داد. همچنین انحنا باعث می‌شود تا دید بیشتری نسبت به نواحی مختلف یک اتاق داشته باشیم؛ گویی همه‌چیز به همه‌چیز متصل است و اشیا به‌سوی هم جریان دارند.

تنوع استایل و سبک معماری

انحنا هم برای معماری کلاسیک و هم برای معماری معاصر و مدرن قابل‌استفاده خواهد بود؛ زیرا با هر دو سبک معماری کاملا همخوانی دارد. حتی می‌توانیم این رویکرد را در سبک‌های ترکیبی کلاسیک و معاصر به کار ببریم. سبک معماری آرت دکو، سبک گلم هالیوودی، سبک مینیمال، سبک طراحی شبی شیک و بسیاری از سبک‌های معماری، با انحنا سازگار هستند.

۸ نمونه دکوراسیون داخلی مدرن و الهام‌بخش با تمرکز بر انحنا (دکوبوم)

۸ نمونه دکوراسیون داخلی با تاکید بر انحنا

طراحان می‌توانند انحنا را برای اهداف گوناگون در طراحی داخلی دفتر کار، رستوران، کافه و دکوراسیون داخلی فروشگاه به کار ببرند. در ۸ نمونه زیر، خواهیم دید که اشکال منحنی می‌توانند برای ایجاد احساس راحتی، القای مفاهیم گوناگون، مدیریت فضا، اعمال معماری ارگانیک و تقویت ارتباطات انسانی مورداستفاده قرار گیرند. چه در سبک معماری کلاسیک و چه در سبک معماری مدرن، انحنا کاملا جایگاه خود را پیدا کرده است.

نمایشگاه شرکت لباس اولوپینار (Ulupinar) – کشور ترکیه شهر استانبول

هدف طراحان از این طرح این بود که افراد را از شلوغی شهر دور کنند و احساس «آرامش» را با استفاده از انحنا برانگیزند. این پروژه در اصل مربوط به طراحی داخلی یک شرکت مشهور تولید لباس در ترکیه به نام اولوپینار است. همانطور که می‌بینیم، حوزه کاری شرکت به‌خوبی در بافت‌های فضای داخلی نمایشگاه آن بیان می‌شود. بیشتر بازدیدکنندگان این فضا، طراحان لباس از برند‌های مختلف هستند. قسمت ورودی ساختمان به‌طور ویژه‌تری احساس آرامش را منتقل می‌کند تا بازتاب‌دهنده و نماینده بارز دیگر فضا‌ها باشد.

طراحان قصد داشته‌اند مسیر حرکت افراد درون فضا‌ها را دیکته نکنند؛ به همین دلیل، یک جریان منحنی و طبیعی را برایش برگزیدند. آن‌ها می‌گویند تمرکز ویژه‌ای بر حذف «پیچیدگی» و «تراکم» فضا در این نمونه دکوراسیون داخلی دفتر کار داشته‌اند. اثاثیه همگی قابل حرکت هستند تا جریان رفت‌وآمد و استفاده از فضا را حتی بیشتر تسهیل کنند. مرز بین هر یک از ۴ فضای اصلی جداگانه با دیوار‌های منحنی نیمه‌باز تعیین شده است تا در عین تفکیک فضا، دید آن کاهش نیابد. محیط دایره‌ای شکل ۴ اتاق اصلی نمایشگاه، با ذهن افراد بازی می‌کند و آن‌ها را به‌سوی مرکز اتاق می‌کشاند.

۸ نمونه دکوراسیون داخلی مدرن و الهام‌بخش با تمرکز بر انحنا (دکوبوم)

۸ نمونه دکوراسیون داخلی مدرن و الهام‌بخش با تمرکز بر انحنا (دکوبوم)

نقش انحنا در زبان طراحی این پروژه

سادگی و روشن بودن رنگ محصولات یکی از مهم‌ترین شعار‌های شرکت اولوپینار است. طراحان کوشیده‌اند تا این شعار‌ها را با زبان طراحی داخلی مدرن خود بیان کنند. طرح منحنی فضا به یکپارچگی و بیان سادگی کمک می‌کند و رنگ‌بندی خنثی و روشن، مفهوم روشن بودن محصولات را در ذهن می‌اندازد. مهم‌ترین مواد به‌کاررفته در این نمونه دکوراسیون داخلی مدرن عبارت‌اند از برنج، مرمر و چوب. این مواد، نماد غنی و ظریف بودن محصولات به شمار می‌روند. انحنا در پروژه اولوپینار، به بیان گرما، لطافت، سادگی، نرمی و آرامش، بسیار کمک کرده است.

۸ نمونه دکوراسیون داخلی مدرن و الهام‌بخش با تمرکز بر انحنا (دکوبوم)

بوتیک جواهرات کوپی (KOPI) – کشور لهستان شهر ورشو

در طراحی داخلی فروشگاه جواهرات KOPI، از ۲ منبع مهم الهام گرفته شد:

- شکل نرم و نامنظم که ویژگی اصلی جواهرات فروشگاه کوپی است؛
- چادر‌های مراکشی لوکس که صاحب بوتیک در سفر به مراکش مشاهده کرده بود.
- رنگ صورتی تیره مراکشی و رنگ سفالی در ترکیب با دیوار‌هایی به رنگ و بافت صحرایی، مجموعه جواهرات را با درخشش عالی به چشم انسان می‌نمایانند. طرح‌های منحنی کمک کرده‌اند تا حس تپه‌های موجی صحرا ایجاد شود. حفره‌های نامنظم و انحنادار روی دیوارها، یادآور حفره‌های موجود در سنگ‌های کوهستان اطلس هستند و پس‌زمینه‌ای عالی برای گلدان‌ها و شمع‌های انحنادار به شمار می‌روند. سقف‌ها نیز انسان را به یاد آسمان شب صحرا می‌اندازند.

۸ نمونه دکوراسیون داخلی مدرن و الهام‌بخش با تمرکز بر انحنا (دکوبوم)

۸ نمونه دکوراسیون داخلی مدرن و الهام‌بخش با تمرکز بر انحنا (دکوبوم)

انحنای آینه‌های بزرگ داخل فروشگاه، با الهام از شکل کلی بدن زنان طراحی شده است. پیشخوان‌ها و طبق‌ها از جنس مرمر صورتی ساکورا هستند و می‌توانند تمام جزئیات جواهرات را به‌طور دقیق در چشمان مشتری جلوه بدهند. حتی فرم کلی طبق‌ها، چین پرده و المان‌های فلزی فضا، کاملا با نوع انحنای به‌کاررفته در این نمونه دکوراسیون داخلی همخوانی دارند. رنگ‌بندی گرم و لوکس فضا، افراد را برای لحظه‌ای از دنیای واقعی بیرون می‌برد و به دنیای خیال وارد می‌کند.

۸ نمونه دکوراسیون داخلی مدرن و الهام‌بخش با تمرکز بر انحنا (دکوبوم)

رستوران چیز یا پنیر (CHEE-SE) – کشور ویتنام شهر تای نین

رستوران چیز در میان نسل جوان ویتنام به دلیل پیتزا‌های معروف، مرغ و دونات هایش بسیار محبوبیت دارد؛ تا جایی که چندین شعبه آن در شهر تای نین رونق گرفته‌اند. این رستوران «پنیر» نام گرفت؛ زیرا در بسیاری از محصولات خود از چندین لایه پنیر استفاده می‌کند. به همین دلیل، رنگ‌بندی خاکستری و زرد برای آن انتخاب شد. این ترکیب رنگ را به‌وضوح در طراحی نمای ساختمان رستوران مشاهده می‌کنیم. لایه‌لایه بودن طراحی داخلی رستوران نیز با غذا‌های چندلایه آن بی‌ربط نیست.

۸ نمونه دکوراسیون داخلی مدرن و الهام‌بخش با تمرکز بر انحنا (دکوبوم)

۸ نمونه دکوراسیون داخلی مدرن و الهام‌بخش با تمرکز بر انحنا (دکوبوم)

زبان انحنا سرتاسر این نمونه دکوراسیون داخلی مدرن کاملا مشهود است. میز‌های بزرگ با الهام از قطعات منحنی جورچین طراحی شده‌اند؛ هرچند طراحی کاملا مستطیلی برای بار و میز تحویل‌دار در نظر گرفته شد تا با سطح فولادی‌شان، نمایانگر ظرافت و کلاس رستوران باشند. رنگ صورتی به‌عنوان رنگ تکمیلی به کار رفته است. طراحان تاکید داشته‌اند فضا‌های غذاخوری گروهی، فضای میز‌های تکی و فضای بیرون بر را از هم جدا کنند و حریم خصوصی را افزایش دهند. انحنا در این پروژه توانسته است به فضا بعد بدهد، آن را ارگانیک کند و حس آرامش و دنجی را به وجود آورد.

۸ نمونه دکوراسیون داخلی مدرن و الهام‌بخش با تمرکز بر انحنا (دکوبوم)

نمونه دکوراسیون داخلی رستوران ISSEI – کشور اندونزی شهر جاکارتا

در محله اصلی تجاری شهر جاکارتا، یکی رستوران ژاپنی وجود دارد که شب‌ها نیز به‌عنوان محل صرف نوشیدنی خدمت‌رسانی می‌کند. سبک طراحی داخلی رستوران ISSEI، با الهام از چشم‌انداز‌های طبیعی منطقه پیرامون و معماری ارگانیک انتخاب شد. به همین دلیل، انحنا نقش عمده‌ای در آن ایفا می‌کند. این انحنا به‌طور آشکارتری در صندلی‌ها و صفحات معلق سقف رستوران به نمایش در آمده است. صفحات معلق که نیمه شفاف هستند، ازنظر ظاهری با صندلی‌ها ترکیب می‌شوند و جو یکپارچه‌ای می‌سازند.

۸ نمونه دکوراسیون داخلی مدرن و الهام‌بخش با تمرکز بر انحنا (دکوبوم)

رنگ‌بندی کلی فضا تیره و سیاه است؛ اما نورپردازی آن به رنگ زرد، نارنجی و گرم انجام شده است. بدین ترتیب، دکوراسیون داخلی رستوران ISSEI حالتی جادویی و معمایی پیدا می‌کند. همسو با اصول معماری ارگانیک، مواد اصلی مورداستفاده در این پروژه از چوب، سنگ طبیعی و ماسه انتخاب شد. این مواد در طبیعت منطقه فراوان هستند. به همین دلیل، هنگام حضور در این نمونه دکوراسیون داخلی احساس حضور در طبیعت تداعی خواهد شد.

۸ نمونه دکوراسیون داخلی مدرن و الهام‌بخش با تمرکز بر انحنا (دکوبوم)

طراحی دکوراسیون داخلی دفتر کار B:Hive– کشور نیوزلند شهر اوکلند

بی هایو (B:Hive)، یک پروژه ساختمانی بزرگ متشکل از تعدادی دفتر کار است که بیش از ۱۰۰ شرکت مختلف در آن فعالیت می‌کنند. هدف اصلی از طراحی داخلی ساختمان بی هایو، ارائه مدلی تازه از معماری دفتر کار برای قرن ۲۱ بود که با مدل‌های خشک قرن ۲۰ تفاوت داشته باشد. در طبقه اول، فضا‌های مختلفی جهت برقراری ارتباط و ملاقات وجود دارند و انرژی فضا بالا است. پلکان منحنی نارنجی رنگ که طبقه اول را به طبقات مختلف متصل می‌کند، به‌عنوان فضایی برای گفتگو، دیدار و استراحت نیز کاربرد دارد.

۸ نمونه دکوراسیون داخلی مدرن و الهام‌بخش با تمرکز بر انحنا (دکوبوم)

همه بخش‌های پروژه بی هایو منحنی نیستند؛ اما انحنا نقش عمده‌ای در جنبه‌های ظاهری این طرح ایفا می‌کند. صفحات سفیدرنگ سقفی انحنادار در ترکیب با پلکان نارنجی رنگ انحنادار، حس گرما و آرامش را هم‌زمان انتقال می‌دهند و یادآور فضای کاری هستند. شکل باغچه‌های کوچک درون این نمونه دکوراسیون داخلی دفتر کار نیز منحنی است و در ترکیب با گیاهان، ظاهر ارگانیک را برای ساختمان به ارمغان می‌آورد. انحنا در این پروژه سبب شده است تا فضا لطافت پیدا کند و از ظاهر خشک دفاتر قرن ۲۰ فاصله بگیرد.

۸ نمونه دکوراسیون داخلی مدرن و الهام‌بخش با تمرکز بر انحنا (دکوبوم)

فروشگاه شماره ۸۵۱ (SHOP NO. ۸۵۱) – کشور هند شهر چاندیگار

فروشگاه چوب و روکش‌های چوبی شماره ۸۵۱ در یک مجموعه بازاری در شهر چاندیگار قرار دارد. برجسته‌ترین اجزای این فروشگاه، یک سری ربان‌های چوبی منحنی هستند که مانند ماتریکس، سرتاسر فضای داخلی کشیده شده‌اند. این ربان‌ها هم کارکرد میز گفتمان و میز کار را دارند و هم جو محیط را جهت ارتباط میان افراد آماده می‌سازند. نوع طراحی منحنی ربان‌های چوبی بزرگ، فضای خشک فروشگاه را جاری و زنده می‌کند. روکش ربان‌ها از جنس چوب بلوط است و از میله‌های فلزی سیاه به‌عنوان تکیه‌گاه آن‌ها استفاده شد.

۸ نمونه دکوراسیون داخلی مدرن و الهام‌بخش با تمرکز بر انحنا (دکوبوم)

۸ نمونه دکوراسیون داخلی مدرن و الهام‌بخش با تمرکز بر انحنا (دکوبوم)

گاردن پاویلیون (The Garden Pavilion) – کشور چین شهر هنگ کنگ

این پروژه به‌خوبی به ما می‌آموزد که چگونه می‌توانیم تقریبا همه قسمت‌های فضای داخلی را انحنادار طراحی کنیم و درعین‌حال، این کار را به سبک معماری مدرن انجام دهیم. گاردن پاویلیون، یک نمونه طراحی داخلی اتاق و سالن اختصاصی VIP درون یک مجتمع تجاری در هنگ کنگ چین است. طراحان این پروژه قصد داشته‌اند به‌صورت انتزاعی، جو باغ‌های ژاپنی زن (Zen) را با حال و هوای مدرن بازتاب دهند و محیطی دنج برای استراحت افراد بسازند.

۸ نمونه دکوراسیون داخلی مدرن و الهام‌بخش با تمرکز بر انحنا (دکوبوم)

۸ نمونه دکوراسیون داخلی مدرن و الهام‌بخش با تمرکز بر انحنا (دکوبوم)

انواع انحنا در همه بخش‌های دکوراسیون داخلی اتاق‌های گاردن پاویلیون مشهود است. هدف اصلی از لحاظ کردن این انحناها، بازتاب دادن فضا‌های طبیعی و دست‌یابی به معماری ارگانیک و طبیعت گرا بود. حتی دیوار‌های این نمونه دکوراسیون داخلی مدرن به‌صورت منحنی هستند و به‌طور نامنظم، فضا‌های باز، خصوصی یا نیمه‌خصوصی ایجاد می‌کنند. مبلمان‌ها با خمیدگی تند یا کندشان، درجات مختلفی از حس نزدیکی را میان افراد به وجود می‌آورند. میز‌ها همگی منحنی یا دایره‌ای شکل و از جنس مرمر هستند و حس طبیعت را انتقال می‌دهند.

۸ نمونه دکوراسیون داخلی مدرن و الهام‌بخش با تمرکز بر انحنا (دکوبوم)

نمونه دکوراسیون داخلی کافه مای اوه مای اسپرسو (My Oh My Espresso) – کشور استرالیا شهر ملبورن

در طراحی دکوراسیون داخلی رستوران و کافه مای اوه مای، معماران از سبک معماری سنتی اروپایی الهام گرفته‌اند. میز‌های سکویی، رنگ سرخ شرابی (بورگاندی) و طاق، ۳ ویژگی عمده این پروژه به شمار می‌روند. کافه مای اوه مای، چندین نوع فضای داخلی مجزا دارد که مهمانان با گردش درون ساختمان، امکان کشف آن‌ها را خواهند داشت. علاوه بر گذرگاه‌های طاقی فراوان، اشکال منحنی در لوازم روشنایی، میزها، کنده‌کاری دیوارها، شیشه‌ها و دیگر لوازم تزئینی رستوران دیده می‌شود. این اشکال، احساس صمیمیت، لوکسی و دنجی فضا را تقویت می‌کنند.

۸ نمونه دکوراسیون داخلی مدرن و الهام‌بخش با تمرکز بر انحنا (دکوبوم)

جمع‌بندی

اشکال منحنی، هم در سبک معماری کلاسیک و هم سبک معماری معاصر یا مدرن، جایگاه ویژه‌ای دارند. استفاده از انحنا در طراحی داخلی ساختمان می‌تواند مزایایی، چون آرامش، طبیعت دوستی، آزادی حرکت، دید بهتر، احساس دنجی و مدیریت بهینه فضا را به همراه داشته باشد. با بررسی ۸ نمونه دکوراسیون داخلی در کشور‌هایی مانند استرالیا، ترکیه، اندونزی، چین و غیره، این مزایا کاملا آشکار شدند.

منبع: دکوبوم

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار