مردی که با خوردن گوشت خام، گرفتار انگل ۶متری شد
کد خبر: ۳۰۵۳۲۹
تاریخ انتشار: 2024 February 13    -    ۲۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۶
بر اساس گزارشی که ۲۰ ژانویه در مجله آنلاین پزشکی نیوانگلند منتشر شد، این انگل به روده کوچک مرد ۳۸ساله چسبیده و حداقل دو سال داخل روده او بوده تا اینکه پزشکان عفونت او را ناشی از کرم نواری گوشتی از گونه Taenia saginata تشخیص دادند. 

بر اساس گزارشی که ۲۰ ژانویه در مجله آنلاین پزشکی نیوانگلند منتشر شد، این انگل به روده کوچک مرد ۳۸ساله چسبیده و حداقل دو سال داخل روده او بوده تا اینکه پزشکان عفونت او را ناشی از کرم نواری گوشتی از گونه Taenia saginata تشخیص دادند. 

 
مردی که با خوردن گوشت خام، گرفتار انگل ۶متری شد
 

جیان لی از بخش بیماری‌های عفونی بیمارستان رِنمین در شیان، چین که ریشه بیماری این مرد را تشخیص داده گفته است عفونت‌های کرم نواری در مرکز چین بسیار نادر هستند. به گفته لی، هرچند میزان آلودگی به کرم نواری در مناطق شمال غربی و جنوب غربی چین بسیار بالاست، اما این نخستین مورد از عفونت کرم نواری است که در این بخش از چین در ۳۰ سال گذشته دیده شده است. 

دکتر پیتر هوتز، رئیس دانشکده ملی پزشکی گفته است کرم‌های نواری در سراسر جهان رایج هستند و اتیوپی، کشوری که مردم آن دوست دارند گوشت خام بخورند، دارای یکی از بالاترین نرخ‌های ابتلا به کرم نواری گوشت گاو است. اما کرم‌های نواری گوشتی در ایالات متحده نادر هستند. 

این مرد در بهار سال ۲۰۱۵ با درد معده، استفراغ، از دست دادن اشتها، احساس ضعف و کاهش وزن به پزشک مراجعه کرد. این علائم فقط سه روز قبل شروع شده بودند، اما این مرد حدود ۵ تا ۱۰ کیلوگرم وزن کم کرده بود. وقتی به مطب دکتر آمد، تکه‌ای از انگل را با خود آورد که در مدفوعش پیدا کرده بود، به علاوه از علاقه‌اش به گوشت گاو خام به پزشک گفت. 

پزشکان از این دو داده، قطعه انگل در مدفوع بیمار که بعداً زیر میکروسکوپ بررسی شد و علاقه به مصرف گوشت گاو خام، دریافتند این مرد به کرم نواری گوشت گاو آلوده شده است. در طول دو سال گذشته، سابقه پزشکی این مرد نشان میداد که او توسط چندین پزشک مختلف ویزیت شده و برای معده‌درد، شکم درد و کم خونی که سطح پایین گلبول‌های قرمز خون سالم است، تحت درمان قرار گرفته است. 

مردی که با خوردن گوشت خام، گرفتار انگل 6متری شد

این تصویر یکی از پروگلوتیدهای کرم نواری است. پروگلوتید بخشی از کرم نواری است که ممکن است حاوی تخم باشد و در مدفوع فرد به عنوان بخشی از چرخه تولید مثل کرم ریخته شود. تخم‌ها داخل این پروگلوتید قابل مشاهده هستند.

به گفته هوتز، کرم‌های نواری می‌توانند سال‌ها در روده فرد زندگی کنند و هیچ علامتی ایجاد نکنند یا فقط علائم خفیفی مانند سیری یا حالت تهوع پس از خوردن غذا بروز دهند. اما زمان زیادی طول می‌کشد تا کرم‌های نواری تا این اندازه رشد کنند. انواع دیگر بی‌مهرگان، گروهی جانوری که شامل کرم‌ها، مگس‌ها، حلزون‌ها و پشه‌ها می‌شود، تمایل ندارند مانند کرم‌های نواری عمر کنند. 

به گفته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC)، گاوها وقتی به مرتع می‌روند و از تخم‌های این انگل که در مدفوع انسان به خصوص در مناطقی که بهداشت ضعیف دارند، تغذیه می‌کنند، می‌توانند به T. saginata آلوده شوند. آن تخم‌های کرم نواری می‌توانند داخل بدن گاو از تخم بیرون بیایند، به دیواره روده نفوذ کنند و سپس درون ماهیچه‌های حیوان گردش کنند. 

افراد با خوردن گوشت گاو خام یا نیم‌پز گاو آلوده به این انگل ممکن است آلوده شوند. تخم‌ها و لاروهای کرم نواری می‌توانند به روده کوچک نقل مکان کنند، به دیواره روده بچسبند و به یک کرم بالغ تبدیل شوند. یک کرم بالغ می‌تواند تخم‌ها و بخش‌هایی از کرم نواری را تولید کند که با مدفوع از بدن خارج می‌شوند. 

کرم‌های نواری یک گونه‌ی مرتبط معروف به Taenia solium از خوردن گوشت خوک خام یا نیم‌پز ایجاد میشوند. اما کرم‌های نواری گوشت گاو به رشد کردن (تا ده متر) تمایل دارند و تخم‌های بیشتری نسبت به کرم‌های گوشت خوک تولید می‌کنند. 

اگر لارو کرم نواری گوشت خوک به خارج از روده حرکت کند و در بافت‌های دیگری مانند مغز کیست ایجاد کند، ممکن است علائم عصبی از جمله تشنج ایجاد شود. کرم‌های نواری گوشت خوک عامل اصلی صدها هزار مورد صرع در سراسر جهان هستند. 

هر دو کرم نواری گوشت گاو و گوشت خوک در زمره «بیماری‌های استوایی نادیده گرفته‌شده» هستند، دسته‌ای از بیماری‌های عفونی که تا همین اواخر هرگز توجه زیادی به آن‌ها نشده بود. در این مورد خاص، پزشکان این مرد، او را با یک داروی خوراکی درمان کردند که موجب شد ۲.۵ ساعت بعد، کرم بلند از بدنش خارج شود. سه ماه پس از بیرون آمدن کرم نواری، مرد احساس بهتری داشت و اشتها و وزنش به حالت عادی برگشته بود. آلوده شدن به این انگل به مدت دو سال تجربه فیزیکی، عاطفی و مالی فراموش‌نشدنی برای این مرد بود.

فرادید

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار