افشاگری از دلیل واردات اتوبوس برقی از چین
کد خبر: ۳۰۵۳۱۰
تاریخ انتشار: 2024 February 13    -    ۲۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۰
مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران گفت: اتوبوس‌های تولید داخل ۲۵ تا ۴۰ درصد گران‌تر از اتوبوس‌های چینی است.
مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران گفت: اتوبوس‌های تولید داخل ۲۵ تا ۴۰ درصد گران‌تر از اتوبوس‌های چینی است.
 
مهدی علیزاده با حضور در شبکه خبر درباره واردات اتوبوس‌های برقی به حمل و نقل عمومی تهران، اظهار کرد: در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر حمایت از تولید با تولیدکنندگان داخلی قرارداد منعقد کردیم.
 
وی ادامه داد: بر این اساس قرارداد تولید ۳ هزار و ۴۰ دستگاه اتوبوس با تولیدکنندگان داخلی اوایل سال جاری منعقد شد که تولید ۵۰۰ دستگاه از آن لغو شد و از ۲۵۰۰ دستگاه نیز هنوز اتوبوسی تحویل داده نشده است. 
 
مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران تصریح کرد: علت قرارداد شهردار تهران برای دریافت اتوبوس‌های چینی این بود که طبق مفاد این قرارداد بعد از ۶ ماه حدود ۳۰۰۰ دستگاه اتوبوس وارد ناوگان می‌شود که اتفاق بزرگی است.
 
وی با بیان اینکه ۱۷۰۰ دستگاه اتوبوس فعال در آغاز فعالیت مدیریت فعلی شهر تهران وجود داشت، گفت: در حال حاضر تعداد اتوبوس‌های جاری به حدود ۳ هزار و ۲۰۰ دستگاه رسیده است. 
 
علیزاده با بیان اینکه تهران حداقل به ۹۰۰۰ دستگاه اتوبوس نیاز دارد، گفت: بیش از ۱۰ سال است که خط تولید شرکت‌های داخلی خوابیده است و تمام هم و غم مدیریت شهری هم توسعه حمل و نقل عمومی است بر همین اساس هم برای سال جاری و آینده بیش از ۵۰ درصد بودجه را به مجموعه حمل و نقل اختصاص داده است.
 
وی با بیان اینکه ما خودمان و مردم را نباید معطل تولید داخل کنیم، تصریح کرد: بنده طی بازدید از خطوط ۴۵ دقیقه در ایستگاه ایستادم؛ این به دلیل ضعف و عدم نوسازی ناوگان ما است، باید به هر طریقی که شده اتوبوس وارد ناوگان شود تا شکاف ۱۰ ساله را برطرف کنیم، اما تولید داخل نمی‌تواند این مسائل را حل کند.
 
به گفته علیزاده، در ۳ سال اخیر ۶۵۹ دستگاه اتوبوس از ایران‌خودرو اتوبوس تحویل گرفتیم، اما این تعداد اتوبوس مشکلی از مشکلات ما را کم نکرد.
 
مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شهر تهران تأکید کرد: شهردار تهران به محض تحویل مدیریت شهری قرارداد ۱۷۵ دستگاه اتوبوس را با ایران‌خودرو منعقد کرد که ۱۷۰ اتوبوس تحویل داده شد و مدل مالی آن نقد و غیر نقد بود. ۵۰۰ میلیارد نقدی پرداخت شد و الباقی به صورت ملک تحویل کارگزار شد.
 
وی با اعلام اینکه ما شرکت عقاب، اسنا، مپنا و پارسیان موتور را برای عقد قرارداد فرا خواندیم، اظهار کرد: مدل مالی ما برای این قرارداد‌ها به صورت ۲۵ درصد نقد، ۲۵ درصد غیر نقد و ۵۰ درصد تسهیلات بود؛ بنابراین ما ابتدا دستمان را به سمت تولید داخل دراز کردیم، اما نکته اصلی این است که بانک‌های کشور هم تولیدکنندگان را حمایت نمی‌کنند، چراکه می‌دانند این شرکت‌ها ظرفیت تولید را ندارند.
 
مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران با بیان اینکه اتوبوس‌های داخلی ۲۵ تا ۴۰ درصد از اتوبوس‌های داخلی گران‌تر است، گفت: تولید ۱۵۰۰ دستگاه اتوبوس برقی در قرارداد زاکانی شهردار تهران با چینی‌ها در دستور کار قرار گرفته که قیمت هر یک از آن‌ها ۲۲۰ هزار یورو است، اما اتوبوس‌های ایران خودرو دیزل ۲۹۰ هزار یورو قیمت دارد؛ این در حالی است که اتوبوس‌های چینی مشخصات فنی بالاتر و بهتری دارند.
 
وی افزود: ما اتوبوس‌های ایران خودرو دیزل را تست کرده‌ایم، پیمایش این اتوبوس‌ها ۱۷۰ کیلومتر است در حالی که پیمایش اتوبوس‌های چینی ۲۷۰ تا ۲۸۰ کیلومتر است. عمده موضوع اتوبوس‌های برقی نیز مربوط به باتری آن‌ها است.
 
اردلان حسینی؛ مدیرعامل شرکت خدمات پس از فروش ایران‌خودرو دیزل نیز که در این برنامه تلویزیونی حضور داشت، خطاب به علیزاده، گفت: به طور اشتباه محاسباتی وجود دارد چراکه ما اتوبوس‌های خود را در بالاترین دمای هوای تهران تست کرده‌ایم و توان پیمایش آن‌ها بیش از ۲۵۰ کیلومتر است. 
 
علیزاده مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران نیز گفت: کمیته فنی این اتوبوس‌ها را در نقاط متعددی تست کرده است، مصوبه شورای عالی ترافیک نیز حداقل استاندارد اتوبوس‌ها را پیمایش بیش از ۲۷۰ کیلومتر اعلام کرده است. 
 
وی در ادامه سخنان خود گفت: شهرداری تهران با گروه مپنا نیز قرارداد تولید اتوبوس برقی منعقد کرد، اما توان تحویل آن‌ها ۱۰ اتوبوس در ماه است و این روند مشکلات حوزه اتوبوسرانی را حل نمی‌کند. تحویل به موقع، زمانبندی مناسب و کیفیت برای مدیریت شهری تهران اهمیت بسیاری دارد. 
 
مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران تصریح کرد: با روند تولید اتوبوس در داخل، تأمین اتوبوس‌های مورد نظر سال‌ها به طول می‌انجامد در حالی که قرارداد با چینی‌ها طی ۶ الی ۷ ماه به سرانجام می‌رسد. 
 
حسینی نیز در ادامه سخنان علیزاده، با بیان اینکه ما توانایی تولید اتوبوس و تحویل به شهرداری را داریم و برای نخستین بار نیز این کار را برای شهرداری کرج انجام دادیم،  گفت: ما مطابق با مشخصات فنی کمیته فنی وزارت کشور اتوبوس را تولید می‌کنیم و تحویل می‌دهیم. 
 
علیزاده نیز خطاب به حسینی با اشاره به اینکه مشخصات فنی که ما مد نظر قرار می‌دهیم بر مبنای مصوبات شورای عالی ترافیک است، گفت: در سایت ایران‌خودرو دیزل وزن اتوبوس‌های ۱۲ متری کنونی یک تا دو تن از مدل چینی بیشتر است و این امر در کاهش قدرت پیمایش تأثیر دارد.
 
حسینی؛ مدیرعامل شرکت خدمات پس از فروش ایران‌خودرو دیزل نیز در ادامه سخنان خود افزود: همکاری شهرداری با ایران خودرو دیزل بیش از ۲۰ سال قدمت دارد؛ سعی می‌کنیم همه نیاز‌ها و خواسته‌های مشتری را تا حد ممکن تأمین کنیم. هرگونه قصوری در سنوات گذشته بوده سعی کرده‌ایم در ماه‌های اخیر جبران کنیم و حتما این روند تدام خواهد داشت؛ شک نکنید کاری می‌کنیم که شهرداری تهران هم مانند حناچی شهردار سابق تهران، از ایران خودرو دیزل به عنوان بزرگترین تولید کننده خودرو‌های تجاری کشور تقدیر و تشکر کند. 
 
علیزاده؛ مدیرعامل اتوبوسرانی شهر تهران نیز در پایان سخنان خود، گفت: ما در خصوص ملک هیچ مشکلی با ایران‌خودرو دیزل نداریم و تعهدات خود را انجام داده‌ایم؛ آراء دستگاه قضا نیز مبنی بر رد دادخواست ایران‌خودرو دیزل مشخص است. مردم بدانند فرق بین مدیریت انقلابی با مدیریت ادعایی این است که مدیریت شهری کنونی تلاش می‌کند تا پایان دوره ناوگان اتوبوسرانی را با ورود ۵۰۰۰ دستگاه توسعه بدهد.
 

حسینی؛ مدیرعامل شرکت خدمات پس از فروش ایران‌خودرو دیزل نیز در پاسخ به علیزاده گفت: به نظر بنده بیاناتی که درباره ملک می‌گویند درست نیست. 

باشگاه خبرنگاران

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار