ناسا یک ماهواره دیگر به فضا پرتاب کرد!
کد خبر: ۳۰۴۹۷۹
تاریخ انتشار: 2024 February 09    -    ۲۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۰
PACE یک هدف بزرگ دارد: نظارت بر سلامت سیاره در مواجهه با تغییرات آب و هوایی و جمع‌آوری داده‌های پوشش ابری و اقیانوس‌ها.

PACE یک هدف بزرگ دارد: نظارت بر سلامت سیاره در مواجهه با تغییرات آب و هوایی و جمع‌آوری داده‌های پوشش ابری و اقیانوس‌ها.

 
 

موشک فالکون 9 اسپیس ایکس با موفقیت جدیدترین ماهواره رصد زمین ناسا، ماموریت PACE (مخفف پلانکتون، آئروسل، ابر و اکوسیستم اقیانوس) را به فضا پرتاب کرد. اسپیس ایکس 11 مأموریت تجاری از این قبیل را قبل از ارسال PACE در این مسیر انجام داده بود.

مسیر سخت پرتاب PACE

مأموریت نزدیک به یک میلیارد دلاری PACE که دولت ترامپ چهار بار سعی کرد آن را لغو کند، امروز از ایستگاه نیروی فضایی کیپ کاناورال فلوریدا، ساعت 1:33 بامداد به وقت شرق آمریکا به پرواز درآمد. تقریباً 13 دقیقه پس از پرتاب، فضاپیما با موفقیت از پرتابگر خود جدا شد. به لطف کنگره که هر بار بودجه موردنیاز مأموریت را به آن تخصیص می‌داد، PACE توانست با تأخیرها و افزایش هزینه‌ها مقابله کند و به مدار برسد.

مأموریت PACE یک هدف بزرگ دارد: نظارت بر سلامت سیاره ما در مواجهه با تغییرات آب‌وهوایی و جمع‌آوری داده‌های گسترده‌ای از پوشش ابری در ارتفاع بالا تا اعماق اقیانوس. این ماهواره در طول عمر سه‌ساله خود، تعاملات اقیانوس، ابرها و ذرات معلق در هوا را مطالعه خواهد کرد تا درک ما از این فرآیندهای پویا را افزایش دهد.

این ماهواره 10 فوتی در ارتفاع 676.5 کیلومتری با شیب 98 درجه به دور زمین خواهد چرخید و در هر 98.3 دقیقه یک دور را گرد مدار زمین کامل می‌کند. برای مقایسه خوب است بدانید ایستگاه فضایی بین‌المللی در ارتفاع تقریبی 402 کیلومتری در مدار قرار دارد.

این مدار که بر فراز قطب‌های زمین است، به ماهواره‌ها امکان می‌دهد تا هر بخش از زمین را هر روز در یک زمان خورشیدی بینند. بنابراین شرایط نوری سازگار است و به فضاپیماها اجازه می‌دهد تا تغییرات روی سطح زمین را راحت‌تر تشخیص دهند.

ناسا یک ماهواره دیگر به فضا پرتاب کرد!

نظارت بر اقیانوس و جو زمین

به گفته ناسا، ماموریت PACE بینش‌های مهمی از اقیانوس و جو زمین ارائه خواهد کرد. این امر با اندازه‌گیری پارامترهای کلیدی مانند پوشش ابر، ذرات معلق در هوا، آلاینده‌ها و حیات دریایی انجام می‌شود.

در میان اهداف علمی تعیین‌شده‌، این ماهواره اطلاعاتی را در مورد مکانیسم‌های دخیل در تبادل کربن دی‌اکسید اقیانوسی جمع‌آوری خواهد کرد. علاوه‌براین، نقش ذرات معلق در هوا در تحریک رشد فیتوپلانکتون در سطح اقیانوس را آشکار خواهد کرد. آئروسل‌ها ذرات کوچک هوا هستند که نور خورشید را جذب و منعکس می‌کنند. درحالی‌که فیتوپلانکتون‌ها جلبک‌های دریایی میکروسکوپی هستند.

این اندازه‌گیری‌ها همچنین اطلاعاتی درمورد اثرات تغییرات آب‌وهوایی ارائه می‌دهد. به‌عنوان مثال، اثرات این تغییرات بر رشد فیتوپلانکتون‌های دریایی بررسی خواهد شد. علاوه‌براین، به ما کمک می‌کند تا بفهمیم چگونه ذرات معلق در هوا مانند گردوغبار و دود بر تشکیل ابر تأثیر می‌گذارند و به فرآیندهای گرمایش و سرمایش سیاره کمک می‌کنند.

ناسا یک ماهواره دیگر به فضا پرتاب کرد!

ابزارهای پیشرفته مجهز در PACE

ابزار تحلیل رنگی اقیانوس (OCI) به‌عنوان ابزار علمی اولیه برای مأموریت PACE عمل می‌کند. این ابزار یک طیف‌سنج نوری پیچیده است که برای ارزیابی ویژگی‌های نور در بخش‌های خاصی از طیف الکترومغناطیسی طراحی شده است. OCI رنگ‌های اقیانوس را با جزئیات زیاد و دامنه بی‌سابقه، از طول موج‌های نزدیک به فروسرخ تا فرابنفش ترسیم می‌کند.

اندازه‌گیری رنگ اقیانوس از برهم‌کنش نور خورشید با مواد یا ذرات موجود در آب دریا، ازجمله کلروفیل حاصل می‌شود. کلروفیل، رنگدانه سبز رنگ رایج در گونه‌های فیتوپلانکتون‌های متعدد است. توزیع فیتوپلانکتون می‌تواند به ارزیابی سلامت اقیانوس‌ها کمک کند. ارزیابی رنگ اقیانوس‌ها به دانشمندان کمک می‌کند تا چرخه کربن و چگونگی واکنش اکوسیستم‌های اقیانوسی به آب‌وهوای متغیر را درک کنند.

PACE همچنین دارای دو قطب‌سنج با تکنولوژی بالا (SPEXone و HARP2) است که چگونگی تغییر قطبش نور خورشید را هنگام عبور از ابرها، ذرات معلق در هوا و اقیانوس اندازه‌گیری می‌کند. این ماهواره همچنین داده‌های کلیدی درمورد کیفیت هوا و سایر پارامترهای جوی را ارائه می‌دهد.

ناسا یک ماهواره دیگر به فضا پرتاب کرد!

دیجیاتو

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار