چگونه گذرنامه را فوری تمدید کنیم؟
کد خبر: ۳۰۴۳۳۱
تاریخ انتشار: 2024 February 03    -    ۱۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۵
گذرنامه یک مدرک ضروری برای خروج از کشور است. شما به هر دلیل و به هر مقصد خارجی که بخواهید سفر کنید نیازمند گذرنامه هستید و بدون آن امکان خروج از کشور را نخواهید داشت.

گذرنامه یک مدرک ضروری برای خروج از کشور است. شما به هر دلیل و به هر مقصد خارجی که بخواهید سفر کنید نیازمند گذرنامه هستید و بدون آن امکان خروج از کشور را نخواهید داشت. البته این مدرک شناسایی اعتبار زمانی مشخصی دارد و در یک زومیت: مرتبه صدور، فقط برای یک بازه زمانی مشخص قابل استفاده خواهد بود.

پایان مهلت اعتبار مشخص‌شده برای پاسپورت باعث می‌شود این مدرک بی‌اعتبار شود و کاربردی نداشته باشد. بنابراین، دارنده گذرنامه‌ای که اعتبار آن به پایان رسیده در صورت نیاز به استفاده از پاسپورت خود باید نسبت به تمدید آن اقدام کند.

 

چگونه گذرنامه را فوری تمدید کنیم؟

با توجه به طولانی بودن فرایند تمدید گذرنامه از زمان درخواست از سمت متقاضی تا تحویل گذرنامه تمدیدشده به او، در بعضی موارد متقاضیان در جست‌وجوی راهی برای تمدید فوری گذرنامه خود هستند. اگر شما هم جزو متقاضیان تمدید فوری پاسپورت هستید در این مطلب همراه ما باشید.

نحوه تمدید گذرنامه

هر گذرنامه فقط برای پنج سال اعتبار دارد و بعد از گذشت این مدت، چه از آن استفاده کرده باشید چه استفاده‌ای نکرده باشید، لازم است که پاسپورت خود را تمدید کنید. در غیر این صورت گذرنامه شما منقضی شده و نمی‌توانید از کشور خارج شوید. بنابراین، لازم است تاریخ اعتبار گذرنامه خود را چک کنید و اگر اعتبار آن تمام شده نسبت به تمدید آن اقدام کنید.

از زمان درخواست تمدید گذرنامه یک هفته یا حتی بیشتر زمان می‌برد تا پاسپورت تمدیدشده به دست متقاضی برسد. در این فرایند، صدور گذرنامه بین یک تا سه روز طول می‌کشد و تحویل آن به پست و پس از آن، رساندن پاسپورت از پست به دست متقاضی هم حدود پنج تا هفت روز زمان می‌برد. بنابراین، به‌طور معمول از زمان درخواست تمدید تا رسیدن آن به دست متقاضی بین یک هفته تا ۱۰ روز زمان لازم است.

همین طولانی بودن بازه زمانی تمدید گذرنامه است که در بعضی موارد افراد را نیازمند راه‌هایی می‌کند که بتوانند در مدت زمان کمتری گذرنامه‌شان را تمدید کنند. هرچند به‌سختی می‌توان راه و روش مشخصی برای تمدید فوری پاسپورت پیدا کرد، اما در این مطلب موارد معدودی را که برای انجام این کار مطرح شده، توضیح خواهیم داد و به شما خواهیم گفت که تمدید گذرنامه فوری در چه شرایطی ممکن است، به چه مدارکی نیاز دارد و هزینه آن چقدر است.

برای تمدید کردن گذرنامه خود، چه تمدید فوری و چه تمدید عادی، لازم است به‌صورت حضوری به نزدیک‌ترین دفتر پلیس ۱۰+ به محل زندگیتان مراجعه کنید. مدارک مورد نیاز را هم همراه داشته باشید و هزینه لازم را هم پرداخت کنید تا بتوانید درخواست تمدید را ثبت کنید. در ادامه این مطلب مدارک و هزینه را توضیح خواهیم داد.

این نکته را هم در نظر داشته باشید که برای تمدید گذرنامه هنوز روش آنلاین و غیرحضوری وجود ندارد و شما چاره‌ای جز مراجعه حضوری برای تمدید پاسپورت ندارید؛ پس دنبال شیوه‌های آنلاین برای انجام این کار نباشید!

با وجود اینکه بسیاری از افراد به دنبال تمدید پاسپورت فوری هستند و زمان‌بر بودن فرایند تمدید چنین نیازی را ایجاد کرده، تا کنون روش رسمی و دقیقی برای انجام این کار اعلام نشده است تا متقاضیان به همان شیوه عمل کنند و مطمئن باشند که در مدت زمان کوتاه‌تری گذرنامه‌شان تمدید می‌شود.

با وجود این، برخی افراد تجربه تمدید گذرنامه فوری را داشته و موفق شده‌اند در مدت کوتاه‌تری پاسپورت خود را تمدید کردند. بنا بر اطلاعات موجود در خصوص تمدید گذرنامه فوری در موارد خاصی مانند شرایط وخیم و حاد پزشکی، فوت بستگان و... این احتمال وجود دارد که در بازه زمانی کوتاه‌تر از یک هفته گذرنامه متقاضیان تمدید شود.

با توجه به این که به‌طور دقیق و مشخص اعلام نشده است که با انجام چه مراحل و اقداماتی تمدید پاسپورت فوری امکان‌پذیرتر خواهد بود، به نظر می‌رسد پیگیری هرچه بیشتر متقاضی از اداره گذرنامه محل زندگی خود و البته شانس او در شرایطی که این درخواست را مطرح می‌کند، در تسریع فرایند تمدید گذرنامه تأثیرگذار خواهد بود.

شرایط تمدید گذرنامه فوری در سال ۱۴۰۲

علاوه بر موارد خاصی که به موجب آن‌ها می‌توانید درخواست تمدید گذرنامه فوری را ارائه دهید، باید از شرایط خاصی که برای آن در نظر گرفته شده است هم برخوردار باشید. در ادامه این شرایط را برای شما فهرست کرده‌ایم:

تهیه فرم و شناسه گذرنامه از طریق دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی و تکمیل این فرم

حضور متقاضی تمدید گذرنامه در تمامی رده‌های سنی (حتی کودکان) در زمان درخواست تمدید

همراه داشتن پاسپورت منقضی‌شده

ارائه تمام اطلاعات سفر مانند نوع سفر، مدت زمان سفر، کشور مقصد و...

پرداخت تمام هزینه‌های لازم برای تمدید پاسپورت از طریق دستگاه پوز مرکز پلیس ۱۰+

دانشجویان باید بدهی‌های قبلی را پرداخت کرده، برگه اشتغال به تحصیل و معرفی‌نامه نظام وظیفه خود را پرداخت کرده باشند.

علاوه بر شرایط خاصی که در بالا گفته شد، متقاضیان باید مدارک لازم برای تمدید گذرنامه را نیز ارائه کنند که در ادامه این موارد به‌صورت کامل توضیح داده شده است.

مدارک لازم برای تمدید گذرنامه در سال ۱۴۰۲

به طور کلی برای تمدید گذرنامه باید مدارک خاصی را ارائه دهید. بدون ارائه این مدارک نمی‌توانید درخواست تمدید فوری یا عادی پاسپورتتان را ثبت کنید. این مدارک عبارت‌اند از:

نسخه اصل و کپی شناسنامه و کارت ملی

ارائه نسخه اصل آخرین گذرنامه (در صورتی که هنوز اعتبار داشته باشد)

ارائه کارت معافیت برای آقایان

ارائه گواهی اشتغال به تحصیل برای دانشجویان

تحویل اجازه کتبی و محضری همسر برای زنان متأهل

مجوز رسمی از سوی سازمان نظام وظیفه عمومی برای مشمولان خدمت

ارائه اجازه‌نامه محضری از طرف پدر یا قیم قانونی برای افراد زیر ۱۸ سال

ارائه گواهی اشتغال به تحصیل و دفترچه بیمه برای متقاضیان زیر ۱۵ سال

حضور کودکان زیر ۶ سال هنگام درخواست تمدید و ارائه عکس پرسنلی والدین

ارائه نامه از سوی یگان مربوطه برای بازنشستگان نظامی که از بازنشستگی آن‌ها پنج سال نگذشته باشد

نظامیان شاغل باید موافقت‌نامه یگان مربوطه را دریافت کرده و به اداره گذرنامه و پس از آن، به دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی ارائه کنند

ارائه عکس پرسنلی ۳ در ۴

در عکس پرسنلی استفاده از عینک، کراوات و زیورآلات برای مردان مجاز نیست. زنان هم باید حجاب خود را کاملاً رعایت کرده و از روسری یا مقنعه ساده استفاده کنند. این نکته را هم فراموش نکنید که نباید بیش از ۶ ماه از تاریخ گرفتن عکس گذشته باشد.

آیا می‌شود یک روزه گذرنامه را تمدید کرد؟

هرچند در برخی مطالب منتشرشده در خصوص تمدید گذرنامه به تمدید یک‌روزه این مدرک اشاره شده است، اما احتمال بسیار کمی وجود دارد که در مدت زمان یک روز بتوانید گذرنامه‌تان را تمدید کنید. حتی در موارد خاصی که پیش از این ذکر این احتمال وجود دارد که این مدت زمان کمتر از یک هفته شود، اما به ندرت ممکن است یک روزه بتوانید پاسپورت خود را تمدید کنید.

بنابراین، توصیه ما این است که تمدید گذرنامه را سر فرصت انجام دهید و انجام این کار را به زمانی موکول نکنید که در محدودیت زمانی قرار بگیرید؛ چراکه احتمال بسیار کمی وجود دارد که بتوانید این مدت زمان را به کمتر از یک هفته کاهش دهید؛ تمدید یک روزه را هم بهتر است فراموش کنید!

هزینه تمدید گذرنامه فوری در سال ۱۴۰۲

در این مطلب با شرایط و مدارک لازم برای تمدید پاسپورت فوری آشنا شدید، اما لازم است بدانید که تمدید کردن گذرنامه نیاز به صرف هزینه دارد. پلیس ۱۰+ مبلغ مشخصی را برای تمدید عادی و فوری گذرنامه در سال ۱۴۰۲ اعلام کرده است و شما برای تمدید پاسپورت فقط به صرف همین مبلغ اعلام‌شده نیاز دارید و نباید هزینه بیشتری پرداخت کنید.

این نکته را هم به خاطر داشته باشید که تمام این هزینه‌ها باید از طریق دستگاه پوز (POS) دفتر پلیس ۱۰+ پرداخته شود و نمی‌توانید با پرداخت نقدی یا روش‌های دیگری این وجه را بپردازید. در ادامه لیست هزینه‌ها و مواردی که باید برای آن‌ها پول پرداخت کنید، آمده است:

۱۰۰ هزار تومان برای تمدید گذرنامه

۳ هزار و ۷۵۰ تومان در وجه سازمان شهرداری

یک هزار تومان برای اخذ شناسه گذرنامه

۴۳ هزار تومان برای گذرنامه مفقودی 

تمدید آنلاین گذرنامه

احتمالاً شما هم ترجیح می‌دهید که به جای مراجعه حضوری برای درخواست تمدید گذرنامه، چه تمدید فوری و چه تمدید عادی، از روش‌های غیرحضوری و آنلاین برای انجام این کار استفاده کنید. متأسفانه خبر بد برای شما این است که تا امروز امکان تمدید گذرنامه به‌صورت آنلاین فراهم نشده است.

با وجود اینکه ماه گذشته اعلام شد امکان درخواست صدور و تمدید گذرنامه به‌صورت آنلاین در اپلیکیشن پلیس من فراهم شده است، اما چند ساعت پس از اعلام این خبر اپلیکیشن دچار اختلال شد و این سرویس به‌صورت کامل از اپلیکیشن پلیس من حذف شد.

در حال حاضر، در میان خدمات مختلف در حوزه گذرنامه فقط امکان ستعلام وضعیت گذرنامه پس از درخواست صدور است که می‌توانید به شیوه آنلاین و با استفاده از اپلیکیشن پلیس من آن را انجام دهید.

بنابراین، تنها راه درخواست صدور یا تمدید پاسپورت همچنان روش حضوری و مراجعه به یکی از مراکز پلیس ۱۰+ است. برای تمدید گذرنامه فوری هم راهی جز مراجعه به این مراکز ندارید.

انتخاب

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار