حیوان ترسناک سریال مدیری سر از خیابان نواب درآورد!
کد خبر: ۳۰۳۸۶۷
تاریخ انتشار: 2024 January 28    -    ۰۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۰
چه‌کسی باورش می‌شد از اواسط دهه ۸۰ و بعد از پخش سریال «مرد هزار چهره»، «ایگوانا»های آرام و کند با ظاهری کمی ترسناک و متفاوت، به جمع عجیب و غریب حیوانات خانگی در ایران راه باز کنند

سحر جعفریان: چه‌کسی باورش می‌شد از اواسط دهه ۸۰ و بعد از پخش سریال «مرد هزار چهره»، «ایگوانا»های آرام و کند با ظاهری کمی ترسناک و متفاوت، به جمع عجیب و غریب حیوانات خانگی در ایران راه باز کنند؛ ایگوانا، خزنده و از خانواده مارمولک‌هاست که با غبغب و ردیفِ خارهایی بر پشت از ینگه‌دنیا آمده تا در بازارهای سیاه، زیرزمینی و غیرمجاز با مبالغی از ۵۰تا ۱۰۰میلیون تومان خرید و فروش شود.

حیوان ترسناک سریال مدیری سر از خیابان نواب درآورد!
 

ایگوانای دریایی یا آبی را می‌توان علاوه بر بازار حیوان‌فروشی در حاشیه بزرگراه آزادگان، در بورس فروش ماهی‌های زینتی و آکواریومی یعنی میدان جمهوری، شمال به جنوب بزرگراه نواب، نیز جُست. به همین بهانه راهی بورس نواب می‌شویم تا هم در جست‌و‌جوی این پِتِ متفاوت باشیم و هم از بازار ماهیان زینتی و لاکچری خبر بگیریم.

 
 

ایگوانا شاید در بورس ماهی‌بازان

دو طرف بزرگراه نواب را مغازه‌هایی کوچک و بزرگ قُرق کرده‌اند؛ مغازه‌هایی که در ویترین‌شان انواع آکواریوم‌های نشکن با شیشه‌هایی از 3میل تا چند میل ضخامت و اقسام ماهی‌های ریز و درشت که انگار هنرمندی با وسواس با مدادهای رنگی از برندی معروف، رنگ‌شان کرده‌، دیده می‌شود. میان آن همه بساط برای فروش، کیسه‌ها یا قوطی‌های گوناگون خوراک آبزیان هم خودنمایی می‌کند. در این بورس و بازار نیز نوع سلیقه و تنگی و گشادی جیب خریداران است که تعیین می‌کند در آکواریوم‌های عرضه شده با ابعاد، ویژگی‌ها و تجهیزاتی عمومی یا اختصاصی کدام ماهی‌ها از دلقک ماهی 300هزار تومانی که ارزان‌ترین‌شان است تا ماهی جراح آشیل که بیش از 80میلیون تومان قیمت دارد، لابه‌لای مرجان‌های شلاقی یا حبابی از 300هزار تا 5میلیون تومان، وول بخورد. راه‌تان به سمت این بازار متفاوت که کج می‌شود باید از پیش بدانید، آکواریوم آب شیرین (کمی ارزان‌تر و با شرایط نگهداری آسان‌تر) می‌خواهید یا آب شور (گران‌تر و با ماهی‌های خاص) و یا پِلَنت (ویژه گیاهان آبزی). خسیس هم نباشید؛ چون برای تهیه یک آکواریوم با ابعاد و کیفیت معمولی و همچنین با تجهیزاتی مانند کابینت یا پایه‌گذاری، فیلتر، تهویه، حباب‌ساز، پمپ، سیفون، لوله‌کشی، کپسول اکسیژن، مایعات آلی و انگل زدا، دکور کف آکواریوم (تپه‌های صخره‌ای، جلبکی یا گیاهی با توجه  به نژاد ماهی و شرایط نگهداری)، اسکیمر و موج‌ساز قیمت‌ها از 30میلیون تومان آغاز می‌شود و گاهی با 200میلیون تومان هم متوقف نمی‌شود!

 حیوان ترسناک سریال مدیری سر از خیابان نواب درآورد!

جنگِ ماهی‌ها و تتراسایکلین

 «صابر»، کارشناس آبزیان یکی از فروشگاه‌های بورس نواب  می‌گوید: « ماهی تانگ آشیل چون در دسته‌بندی ماهی‌های تهاجمی و نیمه تهاجمی قرار دارد گران‌تر از ماهی دالبر یا گوپی در دسته ماهی‌های مسالمت‌جو است. ایگواناها هم همینطور هستند. گونه حیوان خانگی‌شان بیشتر همان ایگواناهای سبز هستند که قیمت‌شان به 100میلیون هم می‌‌رسد.» به محفظه‌های کوچک و تعبیه شده در بخش نزدیک به سطح آب تعدادی از آکواریوم‌ها اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: «ماهی‌های جنگجو و شکارچی را در محفظه‌های قرنطینه نگه‌می‌داریم تا به ماهی‌های دیگر آسیب نزنند. فریب رنگ‌های شاد و درخشان پولک‌هایشان را نخورید؛ روحیه خشن و مستبدی دارند! در جنگ میان ماهی‌ها، معمولا زخم و خونریزی‌های شدید هم ایجاد می‌شود!»  دوستداران ماهی‌های آکواریومی اگر حواسشان به رژیم و سبک غذایی ماهی‌هایشان نباشد، بیماری و مرگ این حیوانات کوچک خانگی را تهدید می کند:« آب آکواریوم اگر آلوده یا با دمای نامناسب باشد و یا بیش از حد در آب آکواریوم تغذیه‌ریزی شود، ماهی‌ها دچار افسردگی و یا بیماری‌های جسمی (بیشتر از ناحیه پولک و چشم) می‌شوند. این موقع است که مایعات دارویی مانند نمک و تتراسایکلین تجویز می‌شود.» سراغ  ایگوانا را می گیریم  و مهدی یکی دیگر از فروشنده‌های بورس نواب اینطور شرح می‌دهد:«راستش با آوردن ایگوانا به خانه‌ها، چرخه زیستی آن و چند حشره دیگر به‌هم می‌ریزد. از طرفی تراریوم ویژه ایگوانا بیش از 100میلیون تومان ‌ آب می‌خورد. از هزینه غذا و چکاپ‌هایش هم نگویم برایت.  از‌همه اینها که بگذریم، نمی‌توانی آن را مثل سگ یا گربه هر جایی ببری! حالا اگر باز خواهانش هستی و از فروشندگان اینجا چیزی دستت را نگرفت، یک چرخی هم در سایت‌های خرید و فروش مجازی بزن.»‌

از امپراتور تا ونگوگ

هوای مرطوب به محض ورود به هر مغازه‌، صورت را خیس می‌کند. نور آبی رنگی نیز از لامپ‌های ال‌ای‌دی بر اکوسیستم دریایی آکواریوم‌ها تابانده شده است. «کامران»، کارشناس فروش فروشگاهی بزرگ در نواب، می‌گوید:« مشتری‌های ما معمولا افرادی هستند که ‌ به حیوانات خانگی آرام و بی‌دردسرعلاقه دارند یا می‌خواهند گوشه‌‌‌ خالی از خانه‌یشان را با آکواریومی چشمگیر دکوراسیون کنند و یا حتی تجویز تراپیست‌شان این است که از انرژی اکوسیستم‌های دریایی بهره‌مند شوند. به هر دلیلی که روانه اینجا شوند دست‌کم باید به اندازه 100میلیون تومان سر کیسه را شُل کنند!»  لاکچری‌پسندان، اینجا هم هستند. این را «ساسان»، کارشناس فروش مغازه‌ای دیگر می‌گوید و ادامه می‌دهد:«کسانی هم هستند که بودجه‌آنها با سلیقه‌شان‌ همراهی می‌کند!اینان بیشتر خریدار ماهی‌های وارداتی از تایلند، چین، ژاپن، اندونزی، سنگاپور و حتی کشورهای آفریقایی و هاوایی هستند مانند فلاورهورن رد، فلاور هورن تایلندی، سفره ماهی بیش از 20سانتی‌متر، عروس دریایی و دونات. مثلا ‌ کوسه ماهی آمازون که اینجا می‌بینید حدود 70میلیون تومان است. یکسری ماهی‌های سفارشی هم هستند که چون کمیاب و گرانند به شرکت‌های وارداتی دارای مجوز از جهادکشاورزی یا شیلات یا حتی بهره‌برداران خصوصی سفارش می‌دهیم تا برایمان ارسال کنند؛ مانند ماهی پلاتینیوم که قیمتش به چند میلیارد تومان هم می‌رسد! 

روزنامه همشهری

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار