کل ثروت ایران چقدر است؟
کد خبر: ۳۰۳۷۳۷
تاریخ انتشار: 2024 January 27    -    ۰۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۵
 به تازگی گزارشی تحت عنوان توزیع جهانی کل ثروت منتشر شده که توزیع ثروت در کشورها و قاره‌های مختلف جهان را نشان می‌دهد.

 به تازگی گزارشی تحت عنوان توزیع جهانی کل ثروت منتشر شده که توزیع ثروت در کشورها و قاره‌های مختلف جهان را نشان می‌دهد. در این گزارش اعلام شده که کل ثروت جهان به ۴۵۰ تریلیون دلار رسیده و سهم آمریکا با ۱۴۴ تریلیون دلار (۳۲ درصد) بیش از سایر کشورهاست.

در این گزارش ثروت کل ایران شامل مسکن، طلا و ارز، بورس و فرابورس، شرکت‌های خارج از بورس، انواع وسیله نقلیه، زمین خصوصی و... ۲ تریلیون دلار اعلام شده است. این رقم در مقایسه با برخی از کشورهای پیشرفته جهان مانند چین، ژاپن، آلمان، ایتالیا، بریتانیا و فرانسه به مراتب کمتر است اما در مقایسه با کشورهای خاورمیانه و حوزه خلیج فارس رقم قابل توجهی است. در بررسی‌های پیشین هم ثروت ایران بین ۱ تا ۳ تریلیون دلار اعلام شده بود.

مقایسه ثروت ایران با کشورهای خاورمیانه

با نگاهی به آمار توزیع ثروت جهانی می‌توان دریافت که کل ثروت ایران با ثروت کشور عربستان سعودی برابری می‌کند و این دو کشور ثروتمندترین کشورهای خاورمیانه هستند. همچنین ثروت کشور ایران دقیقا دو برابر ثروت کشورهای امارات و ترکیه است.

ثروت سایر کشورهای خاورمیانه کمتر از یک تریلیون دلار است. ثروت قطر ۴۴۵ بیلیون دلار، ثروت کویت ۵۴۵ بیلیون دلار، ثروت سوریه ۱۸ بیلیون دلار، ثروت بحرین ۱۳۲ بیلیون دلار، ثروت لبنان ۳۴۵ بیلیون دلار، ثروت اردن ۱۸۴ بیلیون دلار، ثروت افغانستان ۴۱ بیلیون دلار، ثروت تاجیکستان ۲۵ بیلیون دلار و ثروت پاکستان ۶۴۰ بیلیون دلار است.

در سایر نقاط آسیا، کشورهای چین با ثروت ۸۵ تریلیون دلار، ژاپن با ثروت ۲۵ تریلیون دلار، هند با ثروت ۱۴ تریلیون دلار، کره جنوبی با ثروت ۱۰ تریلیون دلار و تایوان با ثروت ۶ تریلیون دلار، بخش قابل توجهی از ثروت کل جهان را به خود اختصاص داده‌اند. این در حالی است که کشورهای برونئی و تیمور شرقی با ثروت کمتر از ۱۵ بیلیون دلار، فقیرترین کشورهای آسیا هستند.

ثروت ایران با کدام کشورها برابری می‌کند؟

به جز کشور خاورمیانه‌ای عربستان سعودی، کشورهای دیگری هم در دنیا هستند که ثروت آنها با ایران برابری می‌کند یا ثروت کل آنها با ثروت ایران بسیار نزدیک است. ثروت ایران با ثروت کشور نیوزیلند در قاره اقیانوسیه، اتریش و دانمارک در اروپا و سنگاپور در آسیا تقریباً برابر است. 

نکته جالب فقیر بودن قاره آفریقا است. ثروت کل مصر به عنوان ثروتمندترین کشور آفریقایی ۱.۴ تریلیون دلار است؛ یعنی ۶۰۰ بیلیون دلار کمتر از ایران. ثروت سایر کشورهای آفریقایی کمتر از یک تریلیون دلار است. ثروت ایران از کشورهای آمریکای جنوبی نیز (منهای کشور برزیل با ثروت ۳ تریلیون دلار) بیشتر است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار