هشدار مهم درباره مصرف شیر پاستوریزه‌نشده
کد خبر: ۳۰۳۴۷۲
تاریخ انتشار: 2024 January 24    -    ۰۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۰
شیر پاستوریزه‌نشده ممکن است حاوی باکتری‌هایی باشد که مسمومیت‌ غذایی ایجاد می‌کنند و به تهوع، استفراغ، تب، بدن‌درد، و از کار افتادن کلیه منجر می‌شود.
شیر پاستوریزه‌نشده ممکن است حاوی باکتری‌هایی باشد که مسمومیت‌ غذایی ایجاد می‌کنند و به تهوع، استفراغ، تب، بدن‌درد، و از کار افتادن کلیه منجر می‌شود.
 
هشدار مهم درباره مصرف شیر پاستوریزه‌نشده
 
روزها، بازار شیر خام‌ــ شیری که مستقیم پس از دوشیدن از گاو، گوسفند، یا بز مصرف شود و پاستوریزه نشودــ داغ شده است، اما برخی کارشناسان بهداشت و درمان هشدار می‌دهند این کار خطرناک است.
 
بنا بر اعلام اداره غذا و دارو (FDA)، پاستوریزه کردن اقدامی ضروری برای سلامت عمومی است تا میکروب‌های شیر کشته و از احتمال مسمومیت غذایی کاسته شود.
 
به گزارش نیویورک پست، کارشناسان بهداشت خودخوانده و افراد تاثیرگذار رسانه‌های اجتماعی این روزها در پست‌های بی‌شماری مدعی‌اند که پاستوریزه کردن شیر مواد مغذی آن را از بین می‌برد و مشکلاتی مانند حساسیت به لاکتوز و اگزما را تشدید می‌کند. هشتگ شیرخام (RawMilk) تا به امروز ۲۲.۶ میلیون بار دیده شده است.
 
برایان سنت پی‌یر، متخصص تغذیه، می‌گوید: «بله، پاستوریزه کردن برخی از باکتری‌های مفید شیر را هم می‌کشد اما تمام خاصیت‌های مغذی آن را از بین نمی‌برد.»
 
او در ادامه می‌افزاید: «پاستوریزه کردن محتوای باکتریایی شیر را به میزان قابل‌ملاحظه‌ای کاهش می‌دهد تا از میزان مسمومیت‌های غذایی بکاهد.»
 
شیر پاستوریزه‌شده همچنان سرشار از پروتئین، کلسیم، ویتامین دی، و بسیاری از مواد مغذی دیگر است.
 
در جریان فرایند دوشیدن شیر، میکروب‌ها ممکن است شیر را آلوده کنند، زیرا در همه جا وجود دارند از پستان گاو گرفته تا دستان دامدار.
 
شیر پاستوریزه‌نشده ممکن است حاوی باکتری‌هایی باشد که مسمومیت‌های غذایی شایعی ایجاد می‌کنندــ مانند سالمونلا، لیستریا، کامپیلوباکتر و ئی‌کلای‌ــ و به تهوع، استفراغ، تب، بدن‌درد، و از کار افتادن کلیه منجر می‌شود.
 
بیشتر افراد سالم ظرف چند روز تا چند هفته بهبود پیدا می‌کنند، اما می‌تواند برای بعضی افراد کشنده باشدــ به‌خصوص سالمندان، کودکان و زنان باردار.
 
در حالی که برخی پژوهش‌ها نشان می‌دهند بین مصرف لبنیات خام و بهبود حساسیت، عملکرد سیستم ایمنی و سلامت روده ارتباط وجود دارد، کارشناسان هشدار می‌دهند که باید خطرات مصرف مواد غذایی خام را مدنظر داشت.
 

دکتر ایوون مالدونادو، استاد طب اطفال، بیماری‌های عفونی و همه‌گیرشناسی در دانشگاه استنفورد، به نیویورک تایمز می‌گوید: «برخی افراد می‌گویند تمام عمر شیر خام خورده‌اند، خب بله، می‌توانید بدون کمربند ایمنی رانندگی کنید و بدون کلاه ایمنی سوار موتور شوید، اما به این معنی نیست که کار بی‌خطری است.»

انتخاب

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار