پای الناز شاکردوست به پرونده آرمان و غزاله باز شد
کد خبر: ۳۰۳۳۴۸
تاریخ انتشار: 2024 January 22    -    ۰۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۳
الناز شاکردوست که در چند سال اخیر با نقش‌های متفاوتی در فیلم‌های مختلف ظاهر شده است، امسال در چهل‌ودومین جشنواره فیلم فجر با فیلم «بی بدن» که سوژه‌ای ملتهب دارد حضور خواهد داشت.

 در میانه جدال شهرداری تهران و دبیرخانه جشنواره فیلم فجر برسر میزبانی برج میلاد از چهل‌ودومین جشنواره فیلم فجر، پای نام یک فیلم مدام به میان می‌آمد! هرچند این جدال دیروز و با توافق نهایی برای برگزاری جشنواره در برج میلاد، به پایان رسید اما گویی ماجرای همه این حاشیه‌ها بی‌ارتباط با فیلم تازه الناز شاکردوست نبوده است!

پای الناز شاکردوست به پرونده آرمان و غزاله باز شد
 

فیلم «بی‌بدن» که با سرمایه‌گذاری شهرداری به تولید رسیده است، در بخش «نگاه نو» پذیرفته شد و به دلیل غیبت این فیلم در بخش اصلی یعنی «سودای سیمرغ»، مسئولان شهرداری شرط و شروطهایی را برای در اختیار قرار دادن امکانات خود پیش کشیدند و این نقطه آغاز حواشی بر سر میزبانی برج میلاد از جشنواره فجر بود.

سایت «مشرق» چند روز پیش به بهانه همین حواشی در گزارشی عجیب به جزییات فیلمنامه «بی‌بدن» اشاره کرد و برای اولین بار از ارتباط این فیلم با یکی از پرونده‌های جنجالی سال‌های اخیر پرده برداشت. پرونده‌ای جنایی که با نام «آرمان و غزاله» در فضای مجازی بازتاب‌های گسترده‌ای پیدا کرد

نکته مهم اینکه فیلمنامه «بی‌بدن» را کاظم دانشی نوشته است که پیش‌تر فیلم جنجالی «علف‌زار» را با فیلمنامه و کارگردانی او در جشنواره فجر دیده بودیم که آن فیلم هم دست روی یکی از پرونده‌های قضایی جنجالی گذاشته بود.

به بهانه حضور «بی‌بدن» با نفش‌آفرینی متفاوت الناز شاکردوست، در این گزارش روایت «فرارو»‌ از کارنامه این بازیگر را می‌خوانید.

روایت اول؛ حضور در «فجر» بدون شانس سیمرغ!

اولین نکته‌ای که باید به آن اشاره کنیم، این است که الناز شاکردوست امسال شانسی برای دریافت سیمرغ بازیگری ندارد و دلیل آن هم حضور تنها فیلمش در بخش «نگاه نو» است. این بخش مربوط به فیلم‌های کارگردانان فیلم‌اولی است و در فرآیند داوری تنها یک جایزه به‌عنوان بهترین فیلم برای آن در نظر گرفته شده است و دیگر بخش‌های فنی فیلم مانند بازیگری، اساسا داوری نمی‌شوند.

اما احتمالا حضور الناز شاکردوست در این فیلم با سوژه ملتهبش مورد توجه منتقدان و اصحاب رسانه قرار خواهد گرفت.

الناز شاکردوست بعد از سال‌ها حضور در فیلم‌های تجاری، از سال ۹۵ تصمیم گرفت با انتخاب‌های سنجیده‌تری در مسیر بازیگری حرکت کند و حضور در نقش‌هایی که نیاز به لهجه یا گویش خاصی دارند، از گیلانی و ترکی گرفته تا افغان و... همراه با گریم‌های متفاوت را تجربه کند.

او بعد از چندین فیلم با نقش‌های خاص، حضورش در فیلم‌های درام را تثبیت کرد و نشان داد تواناییِ زیادی در ایفای نقش‌های مختلف دارد و می‌تواند بازیِ باورپذیری از خود ارائه کند که تاثیر زیادی روی مخاطبان خواهد داشت.

این بازیگر امسال و در چهل‌ودومین جشنواره فیلم فجر با فیلم «بی بدن» به کارگردانی مرتضی علیزاده در این دوره از جشنواره حضور دارد.

این فیلم براساس داستانی واقعی به یکی از جنجالی‌ترین پرونده‌های جنایی چند ساله اخیر می‌پردازد و کاظم دانشی که پیش از این فیلم «علفزار» را ساخته بود، در این فیلم به عنوان نویسنده حضور دارد.

روایت دوم؛ از صحرا تا ثریا

الناز شاکردوست تا پیش از اینکه در فیلم «خفه‌گی» بازی کند، بیشتر در فیلم‌های گیشه‌ای حضور داشت. شاکردوست از اوایل دهه ۸۰ وارد سینما شد و یکی از بازیگران پر مشغله بود که عادت داشتیم او را در فیلم‌های عاشقانه و  به تعبیر گیشه‌پسند ببینیم. اما از سال ۹۵ و با انتخاب شاکردوست توسط فریدون جیرانی برای بازی در نقش صحرا مشرقی، همه چیز تغییر کرد.

صحرا پرستار یک بیمارستان روانپزشکی بود و با مردی آشنا می‌شود که همسرش را به بیمارستان آورده و در ادامه به دلیل تنهایی سعی می‌کند با آن مرد بیشتر آشنا شود.

نقش صحرا همراه با گریم متفاوتی که داشت، یکی از نقش‌های مهم در کارنامه شاکردوست به حساب می‌آید که باعث شد تا بخش دیگری از بازی‌اش را ارائه کند و به همین دلیل در آثار متفاوت دیگری مقابل دوربین قرار بگیرد.

شاکردوست دو سال بعد در فیلم «شبی که ماه کامل شد» به کارگردانی نرگس آبیار به ایفای نقش پرداخت که باز هم نقشی متفاوت از خود به نمایش گذاشت. فائزه بی‌خبر از همه جا عاشق پسری می‌شود و با او ازدواج می‌کند، اما به مرور به حقایقی پی می‌برد.

از اواسط فیلم مخاطب شاهد حس بی‌پناهی و ترس فائزه است که هیچ راه نجاتی ندارد و شاکردوست به بهترین شکل این احساسات را به مخاطب هم منتقل می‌کند.

روایت سوم؛ الناز و تجربه شکار سیمرغ

تجربه حضور در جشنواره فجر و نامزدی برای جایزه سیمرغ، برای هر بازیگری حائز اهمیت است. الناز شاکردوست برای بازی در فیلم «شبی که ماه کامل شد» سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن از سی‌وهفتمین جشنواره فیلم فجر را دریافت کرد.

فیلم «تی‌تی» یکی دیگر از نقش‌های به یادماندنیِ شاکردوست محسوب می‌شود که در نقش تی‌تی با لهجه گیلانی صحبت می‌کند. زنی که به شدت ساده و غرق در رویا‌های خودش است و به همین دلیل از او سوءاستفاده می‌شود.

«ابلق» فیلم دیگری در کارنامه شاکردوست به حساب می‌آید که با لهجه ترکی صحبت می‌کند و به او ظلم می‌شود و عده‌ای معتقد بودند که نقش او در فیلم‌های «ابلق» و «شبی که ماه کامل شد» مشابه یکدیگر بود. شاکردوست همچنین برای بازی در فیلم «ابلق» نامزد سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن شد.

فیلم «آخرین تولد» ساخته نوید محمودی، یکی دیگر از نقش‌آفرینی‌های شاکردوست است که در نقش زنی افغان با گویش افعانستانی ظاهر شد و تسلط او روی این گویش از ویژگی‌های مهم نقش ثریا به حساب می‌آید.

آخرین فیلمی که الناز شاکردوست در آن حضور داشت، فیلم «یادگار جنوب» ساخته حسین دوماری و پدرام پورامیری است که سال گذشته در چهل‌ویکمین جشنواره فیلم فجر حضور داشت

فرارو

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار