پس از قطع مصرف شکر دقیقاً چه اتفاقی برای شما می‌افتد؟
کد خبر: ۳۰۳۰۴۰
تاریخ انتشار: 2024 January 20    -    ۳۰ دی ۱۴۰۲ - ۰۷:۱۵
چه برای ارضای میل به شیرینی بعد از شام یا برای بالا بردن انرژی خود در بعدازظهر، همه ما گاهی لوقات از یک تنقلات شیرین، لذت می‌بریم
چه برای ارضای میل به شیرینی بعد از شام یا برای بالا بردن انرژی خود در بعدازظهر، همه ما گاهی لوقات از یک تنقلات شیرین، لذت می‌بریم. اما بسیاری از ما پس از یک تعطیلات طولانی به نوعی از شکر اشباع می شویم. صرف‌نظر از دلیل آن، شاید شما هم دیگر همانند گذشته به سمت بیسکویت یا شکلات نمی‌روید. وقتی که به شکر فکر می‌کنید، احتمالاً غذاهایی مثل شیرینی، کیک، شکلات و بیسکویت به ذهنتان خطور می‌کند. اما در واقع شکر در تغذیه ما بسیار گسترده‌تر از آن چیزی است که فکر می‌کنید. در نتیجه خطرناک و البته سخت خواهد بود که کاملاً مصرف آن را متوقف کنیم.
 
اما اکثر ما باید در مورد کاهش مصرف شکرهای تصفیه‌شده و افزوده‌شده فکر کنیم که شامل شیرینی‌جات، کیک‌ها، شکلات‌ها، بیسکویت‌ها، نوشیدنی‌های گازدار، مرباها، غلات صبحانه و… می شوند.
 
 
مصرف بیش از حد شکر تصفیه‌شده ممکن است برای سلامتی ما مضر باشد. شایع‌ترین علت مراجعه کودکان به بیمارستان‌ها به دلیل پوسیدگی دندان است که عمدتاً ناشی از رژیم‌های غذایی پرشکر است.
 
به غیر از پوسیدگی دندان، شکر تصفیه‌شده همچنین می‌تواند منجر به مشکل در تمرکز، سردرد و افزایش وزن شود که در نهایت منجر به چاقی شده و نگرانی‌های بیشتری در مورد بیماری قلبی، دیابت و افزایش خطر سکته مغزی را به همراه دارد.
 
بنابراین، کاهش خوردن شیرینی‌جات قطعاً می‌تواند برای سلامتی مفید باشد. اما وقتی بدنتان به رژیم غذایی پرشکر عادت دارد و به طور مرتب و روزانه مواد غذایی پر شکر مصرف می کنید، قطع مصرف آن می‌تواند باعث بروز عوارض ترک شود.
 
موضوع اعتیاد به شکر به طور کلی همچنان در حال تحقیق است. با این حال، شیمی مغز در طول مصرف رژیم غذایی پر از شکرهای تصفیه‌شده تغییر می‌کند، بنابراین حذف آن منجر به احساس ناخوشی در مراحل اولیه خواهد شد.
 
دقیقاً چه اتفاقی برای بدنتان در روزها، هفته‌ها، ماه‌ها و سال‌ها پس از حذف شکرهای تصفیه‌شده رخ می‌دهد:
 
۱ تا ۸ ساعت
 
در ساعات اولیه پس از قطع شکرهای تصفیه‌شده، ممکن است متوجه شوید که انرژی‌تان کم شده است. بدنتان قطعاً در این مرحله چیزهای شیرین را طلب می‌کند. پس از حدود پنج ساعت، احساس خستگی و کمبود انرژی خواهید کرد. بدن به شکر تصفیه شده به عنوان یک منبع انرژی عادت دارد و تا زمانی که شما وعده‌های غذایی متعادل با کربوهیدرات‌های غلات کامل و چربی‌های سالم بخورید، بدن به شکری که دریافت نمی‌کند وابسته خواهد بود.
 
۱۲ تا ۲۴ ساعت
 
ظرف ۱۲ تا ۲۴ ساعت پس از منع خود از خوردن شکر، وارد «مرحله ترک» می شوید. این مرحله با خود علائم ناخوشایندی مانند سردرد، تهوع، تحریک‌پذیری و خستگی را به همراه دارد. همچنین ممکن است تمرکز کردن برایتان سخت‌تر شود. ذهن شما تا حد زیادی متمرکز بر غذاهای پرشکر است، بنابراین ممکن است تمرکز بر انجام وظایف همیشگی برایتان سخت باشد.
 
۲ تا ۵ روز
 
پس از چند روز بدون شکر، ممکن است دهانتان حس تازه ای پیدا کند. شکر با باکتری‌های موجود در دهان شما تعامل دارد. با فرض اینکه بدن شما آب کافی دریافت کرده است، بوی دهان باید در ۲ تا ۵ روز بهبود یابد. همچنین ممکن است بهبودی در خلق و خوی خود مشاهده کنید. در این روزها بدن در حال سازگاری است و شما باید نوسانات خلقی کمتری را تجربه کنید.
 
۱ هفته
 
حالا که یک هفته گذشته، یک اثر جانبی خوشایند دیگر می‌تواند پوست شفاف‌تر باشد. شکر به پروتئین و لیپیدها متصل می‌شود که بر کلاژن و الاستین درون پوست تاثیر می گذارد. افزایش شکر همچنین باعث التهاب و انباشتگی روغن در پوست می‌شود که معمولاً از طریق جوش‌ خودش را نشان می دهد.
 
۱ تا ۳ ماه
 
همزمان با گذشت ماه‌ها، ممکن است تغییراتی را در سطح انرژی خود در طول روز، همچنین خلق و خو و ظاهرتان مشاهده کنید. بدن شروع به سازگاری با روش جدید سوخت‌رسانی خود کرده است که می تواند به بهبود حافظه، افزایش انرژی و همچنین کاهش چربی در این ماه‌ها منجر شود. علاوه بر افزایش انرژی طولانی‌مدت، ممکن است متوجه شوید که بعد از وعده‌های غذایی احساس سیری بیشتری دارید و نوسانات خلقی کمتر می شود.
 
۶ ماه تا ۱ سال و بیشتر
 
اگر شش ماه تا یک سال بدون خوردن شکر تصفیه‌شده پشت سر بگذارید، کار بزرگی انجام داده‌اید. تا این زمان کاهش وزن قابل مشاهده‌ای خواهید داشت. در درازمدت، خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ نیز کاهش می‌یابد. ممکن است متوجه شوید که کمتر سرما می خورید و مفاصلتان کمتر درد می‌کنند!
 
چطور می‌توانم مصرف شکر تصفیه‌شده را کاهش دهم؟
 
کاهش مصرف شکر ممکن است سخت‌تر از آنچه فکر می‌کنید باشد. کلید اصلی نگاه کردن به برچسب مواد غذایی است. بهتر است به فهرست مواد توجه کنید، چیزهایی مثل سس بدون شکر را انتخاب نمایید. انتخاب آگاهانه میان‌وعده‌ها نیز می‌تواند به کاهش مصرف شکر کمک کند. به جای میل کردن شکلات، میان‌وعده‌هایی مانند میوه، سبزیجات یا تخم‌مرغ آب‌پز بخورید. روز را با صبحانه‌ای کم‌شکر مانند جو دوسر با توت‌های تازه یا منجمد و موز شروع کنید. نان سبوس‌دار با خرما و موز نیز جایگزین خوبی است، همچنین ماست یونانی با توت و گرانولا بدون شکر افزوده هم می تواند گزینه خوبی باشد.

روزیاتو

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار