چرا تبخال می‌زنیم؟
کد خبر: ۳۰۲۷۰۰
تاریخ انتشار: 2024 January 16    -    ۲۶ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۰
 یک متخصص پوست و مو به تشریح چرایی بروز تبخال و راهکارهای کنترل آن پرداخت.
 یک متخصص پوست و مو به تشریح چرایی بروز تبخال و راهکارهای کنترل آن پرداخت.
 
دکتر علی ابراهیمی با بیان اینکه تقریبا تمام افراد به ویروس "تبخال" مبتلا هستند، گفت: ویروس تبخال قدرت سرایت بالایی دارد و بطور معمول همه افراد این ویروس را در دوران کودکی از اطرافیان خود می گیرند.
 
چرا تبخال می‌زنیم؟
 
وی افزود: این ویروس هم از طریق تماس با وسایل آلوده و هم از طریق قطرات تنفسی فرد آلوده قابل انتقال است.
 
ابراهیمی گفت: این ویروس با ورود به بدن به شکل نهفته در پایانه‌های عصبی لب و اطراف دهان باقی می ماند و در مواقع خاص بروز می‌کند.
 
وی با بیان اینکه این ویروس در مواقع تب و عفونت عمدتا فعال می شود، گفت: تغییرات هورمونی، سرماخوردگی، انجام اعمال دندانپزشکی و تزریق ژل و چربی در اطراف لب می تواند این ویروس را فعال کرده و موجب بروز تبخال شود.
 
ابراهیمی افزود: همچنین بروز این ویروس ارتباط مستقیمی با استرس افراد دارد و در شرایط استرس‌زا و هیجانی امکان بروز آن تشدید می‌شود.
 
این متخصص پوست و مو خاطرنشان کرد: بروز تبخال بسته به مقاومت سیستم ایمنی افراد متفاوت است و ممکن است دربرخی افراد هیچ وقت، دربرخی به ندرت و در برخی در دفعات بسیار ظاهر شود.
 
ابراهیمی گفت: تبخال عمدتا بصورت دانه های ریز آبدار در اطراف لب و هان خود را نشان می‌دهد و قبل از بروز آن فرد احساس سوزش و خارش را در محل ایجاد تبخال دارد.
 
وی با بیان اینکه تبخال درمان قطعی ندارد، گفت: این ویروس بصورت مادام العمر در بدن باقی می‌ماند و درمانی برای از بین بردن آن وجود ندارد.
 
این متخصص پوست و مو خاطرنشان کرد: با تجویز و استفاده از برخی داروها می توان تبخال را تا حدی کنترل و تعداد دفعات بروز آن را کم کرد.
ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار