۱۳ اشتباه کُشنده که نباید در حمام مرتکب شوید
کد خبر: ۳۰۱۹۴۱
تاریخ انتشار: 2024 January 08    -    ۱۸ دی ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۵
دوش گرفتن و شستن آلودگی، چربی و عرق از روی پوست کار سختی به نظر نمی‌رسد.

 دوش گرفتن و شستن آلودگی، چربی و عرق از روی پوست کار سختی به نظر نمی‌رسد. اما رعایت یک سری نکات می‌تواند تاثیر این کار را بیشتر کند. مقاله‌ی امروز به روش صحیح حمام کردن و اشتباهات رایج مرتبط با آن اختصاص دارد. ما را تا انتهای این مطلب همراهی کنید.

 
 

اشتباهات رایج در حمام کردن

 

 

۱۳ اشتباه کُشنده که نباید در حمام مرتکب شوید

قبل از اینکه درباره‌ی روش صحیح حمام کردن صحبت کنیم، می‌خواهیم به معرفی رایج‌ترین اشتباهات مرتبط با آن بپردازیم. اشتباهاتی که ممکن است مرتکب شوید عبارتند از:

۱. بیش از حد حمام می‌کنید

اگر کثیف نباشید یا زیاد عرق نکرده باشید، ممکن است چند بار حمام کردن در هفته برایتان کافی باشد. شست‌وشوی زیاد، چربی و باکتری‌های سالم را از روی پوست حذف می‌کند. بنابراین، زیاد حمام کردن باعث خشکی و خارش پوست می‌شود و به باکتری‌های مضر اجازه می‌دهد که از طریق ترک‌خوردگی‌های پوست وارد آن شوند. علاوه بر این، دوش گرفتن زیاد باعث هدر رفتن آب می‌شود. برخلاف حمام کردن که معمولا نیاز نیست آن را هر روز انجام دهید، باید دست‌های خود را به‌طور مرتب بشویید.

۲. از صابون نامناسب استفاده می‌کنید

صابون‌های ضدباکتری می‌توانند بسیاری از باکتری‌ها، از جمله باکتری‌های خوب، را از بین ببرند که این باعث می‌شود باکتری‌های مضر مقاوم به آنتی‌بیوتیک‌ها وارد پوست شوند. صابون‌های خشن می‌توانند پوست شما را خشک ‌کنند. بنابراین، بهتر است از صابون‌های ملایم حاوی روغن‌، پاک‌کننده‌های ملایم یا شاور ژل‌های (ژل دوش) دارای مرطوب‌کننده‌ استفاده کنید. اگر پوست حساسی دارید یا به اگزما مبتلا هستید، صابون‌های معطر ممکن است پوست شما را تحریک کنند. به جای این محصولات، از صابون‌های بدون عطر یا اسانس استفاده کنید.

۳. حوله‌ی خود را به اندازه‌ی کافی نمی‌شویید

حوله‌های مرطوب محل رشد باکتری‌ها، مخمرها، کپک‌ها و ویروس‌ها هستند. یک حوله‌ی کثیف می‌تواند شما را به قارچ ناخن پا، خارش ژوک یا خارش کشاله‌ی ران (یک نوع عفونت قارچی پوست)، بیماری پای ورزشکار (عفونت قارچی پوست در بین انگشت‌های پا) و زگیل مبتلا کند. برای جلوگیری از این امر، لازم است حداقل یک بار در هفته حوله‌ی خود را بشویید و آن را بعد از هر بار استفاده کاملا خشک کنید. اگر بیمار هستید یا خانه‌‌اتان مرطوب است، برای مثال در تابستان، حوله‌ها را بیشتر بشویید.

۴. لیف حمام را تمیز نمی‌کنید

لیف حمام برای شست‌وشو و لایه‌برداری پوست عالی است، اما می‌تواند محل مناسبی برای مخفی شدن میکروب‌ها باشد. شما باید لیف خود را هر هفته به‌مدت پنج دقیقه داخل سفید‌کننده‌ی رقیق شده قرار دهید و خوب آبکشی کنید. نگهداری لیف در حمام راحت‌ است، اما توصیه می‌شوید که آب آن را کاملا بگیرید و در یک جای خنک آویزان کنید تا سریع‌تر خشک شود.

۵. با آب داغ دوش می‌گیرید

یک دوش طولانی با آب داغ، به‌خصوص در زمستان، احساس خوبی به شما می‌دهد؛ اما چربی طبیعی پوست را از بین می‌برد و باعث خشکی و خارش آن می‌شود. با استفاده کردن از آب گرم به جای آب داغ و محدود کردن زمان حمام به ۵ تا ۱۰ دقیقه، از پوست خود محافظت کنید. این امر به‌ویژه زمانی مهم است که به بیماری‌های پوستی مانند اگزما یا پسوریازیس مبتلا هستید.

۶. موهایتان را زیاد می‌شویید

چنانچه پوست سرتان چرب نباشد، احتمالا نیاز نیست هر روز موهای خود را بشویید. اگر موهای فر یا رنگ شده دارید، آن‌ها را کمتر بشویید تا بیش از حد خشک نشوند. بنابراین، فاصله‌ی بین شست‌وشوها را زیاد کنید و تاثیر این کار را روی موهایتان ببینید. حتی اگر هر روز ورزش می‌کنید یا تعریق زیادی دارید، بهتر است یک برنامه‌ی منظم برای شستن موها داشته باشید. نیاز به شامپو زدن با بالا رفتن سن کمتر می‌شود، چون پوست سر چربی کمتری تولید می‌کند.

۷. در داخل حمام دستگیره‌ی کمکی نصب نکرده‌اید

هر سال هنگام حمام کردن، تعدادی زیادی از افراد در حین داخل یا خارج شدن از وان یا در حین استفاده از دوش، زمین می‌خورند و آسیب می‌بینند. دستگیره‌ی کمکی می‌تواند به جلوگیری از این حادثه کمک کند. علاوه بر این، قرار دادن کفپوش ضدلغزش در داخل وان و زیر دوش هم ایده‌ی خوبی است.

۸. سردوش حمام را تمیز نمی‌کنید

سردوش حمام یک محل ایدئال برای باکتری‌هایی است که دوست دارند در سوراخ‌های کوچک، مرطوب و تاریک رشد کنند. هنگامی که آب از سردوش جاری می‌شود، باکتری‌ها می‌توانند وارد هوایی شوند که تنفس می‌کنید. اجتناب از این کار سخت است، اما می‌توانید سردوش را با آب جوش تمیز کنید تا باکتری‌ها از بین بروند. همچنین توصیه می‌شود قبل از دوش گرفتن، یک دقیقه شیر آب داغ را باز بگذارید و پس از اتمام حمام کردن، تا حد ممکن آب را از سردوش تخلیه کنید.

۹. بلافاصله بعد از حمام از مرطوب‌کننده استفاده نمی‌کنید

لوسیون، کرم یا هر مرطوب‌کننده‌ی دیگری با به دام انداختن رطوبت در پوست شما به حفظ نرمی و لطافت آن کمک می‌کند. بهترین زمان برای استفاده از مرطوب‌کننده، بلافاصله بعد از حمام است. چند دقیقه پس از خشک کردن پوست، از کرم مرطوب‌کننده استفاده کنید.

۱۰. برای شستن همه‌ی نقاط بدن از صابون استفاده می‌کنید

همه‌ی نواحی بدن شما برای تمیز شدن به صابون نیاز ندارند. صابون را به زیر بغل، کشاله‌ی ران، پاها، دست‌ها و صورت خود محدود کنید و بقیه‌ی قسمت‌های بدن را با آب گرم بشویید. این کار به جلوگیری از خشک شدن بیش از حد پوست کمک می‌کند. استفاده از صابون در داخل واژن می‌‌تواند آن را تحریک کند و تعادل باکتری‌های طبیعی را از بین ببرد که این به واژینوز باکتریایی منجر می‌شود.

فوم شست‌وشوی صورت چیست و چرا باید از آن استفاده کرد؟

۱۱. زخم‌های سطحی را می‌پوشانید

نیاز نیست زخم‌های سطحی یا جزئی را خشک نگه دارید یا روی آن‌ها را در حین دوش گرفتن بپوشانید. اگر زخم سطحی دارید، بهتر است پانسمان را بردارید و هر روز آن را با صابون و آب گرم تمیز کنید. بعد از خشک شدن، یک بانداژ جدید روی آن قرار دهید. درباره‌ی نحوه‌ی مراقبت از زخم‌های جدی‌تر با پزشک مشورت کنید.

۱۲. هواکش حمام را روشن نمی‌کنید

حمام در حین دوش گرفتن بسیار مرطوب می‌شود و رطوبت موجود در هوا می‌تواند به‌مرور زمان به سطوح چوبی و دیوارهای گچی آسیب برساند. از سوی دیگر، رطوبت محل مساعدی برای رشد کپک‌ها و باکتری‌ها ایجاد می‌کند. برای کمک به کنترل رطوبت، هر بار که حمام می‌کنید فن یا هواکش را روشن کنید و پس از اتمام دوش گرفتن، آن را تا زمانی که رطوبت کم شود روشن نگه دارید.

۱۳. پرده حمام را تمیز نمی‌کنید

پرده‌ی حمام هم می‌تواند مکان مناسبی برای مخفی شدن باکتری‌ها باشد. به همین دلیل، توصیه می‌شود آن را به‌طور مرتب تمیز یا عوض کنید تا ایمن بمانید.

روش صحیح دوش گرفتن

برخلاف تصور بسیاری از مردم، مجبور نیستید هر روز دوش بگیرید. به‌خصوص در زمستان که هوا خشک است و زیاد عرق نمی‌کنید، چند بار دوش گرفتن در هفته تاثیر مثبتی روی پوست شما دارد. روش صحیح حمام کردن زیر دوش به صورت زیر است:

دمای آب را تنظیم کنید. متخصصان پوست دوش گرفتن با آب ولرم یا کمی گرم را توصیه می‌کنند.

قبل از استفاده از صابون یا هر شوینده‌ی دیگری، یک آبکشی سریع انجام دهید تا پوست‌تان خیس شود.

با استفاده از لیف یا دست‌های خود، صابون یا شامپو بدن را روی بدن خود بمالید. از گردن و شانه‌ها شروع کنید و به سمت پایین بیایید. فراموش نکنید که پاهای خود را بشویید و بین انگشت‌های پا را با آب و صابون تمیز کنید.

بدنتان را کاملا آبکشی کنید تا باقیمانده‌ی صابون روی آن نماند. این کار از خشک شدن پوست جلوگیری می‌کند.

اگر موهای خود را می‌شویید، شامپو را به اندازه‌ی یک سکه در کف دست‌تان بریزید. دست‌ها را به‌هم بمالید تا شامپو کف کند. سپس آن را روی پوست سر و پشت گردن بمالید. لازم نیست شامپو را مستقیما روی ساقه‌ی موها قرار دهید. چون شامپو در حین شست‌وشو، روی تارهای مو می‌ریزد و آن‌ها را تمیز می‌کند.

در مرحله‌ی بعد، از نرم‌کننده استفاده کنید. کمی نرم‌کننده کف دست خود بریزید و آن را روی ساقه‌های مو پخش کنید.

برای شست‌وشوی نهایی موها و بدن خود، از آب ولرم یا خنک استفاده کنید. این کار به نفود نرم‌کننده به داخل فولیکول‌های مو، تقویت جریان خون در سراسر بدن و ایجاد حس نشاط کمک می‌کند.

قبل از استفاده از مرطوب‌کننده، حتما پوست خود را با حوله خشک کنید. برای کسب بهترین نتیجه، باید از کرم مرطوب‌کننده بلافاصله بعد از حمام استفاده کنید.

روش صحیح حمام کردن در وان

برای حمام کردن در وان، مراحل زیر را دنبال کنید:

بدنتان را زیر دوش آبکشی کنید. این مرحله اختیاری است، اما بعضی از افراد دوست دارند قبل از رفتن به داخل وان حمام سریع دوش بگیرند تا هر گونه آلودگی از بدنشان پاک شود.

با استفاده از یک حوله‌ی کاغذی یا پارچه کاملا داخل وان را تمیز کنید تا مو یا باقیمانده‌ی مواد شوینده در آن وجود نداشته باشد.

وان را با آب ولرم یا کمی گرم پر کنید. آب داغ پوست شما را می‌سوزاند و آن را خشک می‌کند. می‌توانید با دست خود دمای آب را تست کنید.

هنگامی که داخل وان هستید، بدن خود را با استفاده از لیف و صابون بشویید. مراقب باشید پوست‌تان را بیش از حد لایه‌برداری نکنید. بهتر است پوست خود را در ابتدای حمام بشویید، چون با خیس شدن نرم‌تر می‌شود و ممکن است بیش از حد لایه‌برداری شود.

لازم نیست هر بار که در وان حمام می‌کنید موهای خود را بشویید. اما اگر تصمیم به این کار دارید، ابتدا موها را با شامپو بشویید و مراقب باشید که گردن و پوست سر خود را کاملا تمیز کنید. از یک کاسه آب یا سردوش حمام برای آبکشی موها استفاده کنید.

موهای خود را با نرم‌کننده ماساژ دهید و آن‌ها را آبکشی کنید. در پایان، برای آبکشی کردن موها از آب خنک استفاده کنید تا کوتیکول‌های مو را ببندید.

پس از اتمام حمام، بدن خود را با حوله خشک کنید و بلافاصله مرطوب‌کننده بزنید.

کلام پایانی

دوش گرفتن کار پیچیده‌ای نیست، اما آشنایی با نحوه‌ی انجام آن می‌تواند به جلوگیری از هدر رفتن آب، کاهش هزینه‌های انرژی، صرفه‌جویی در وقت و حفظ سلامت پوست کمک کند. روتین دوش گرفتن خود را با روش صحیح حمام کردن و استفاده از محصولات بهداشتی مناسب تغییر دهید تا پوستی سالم و زیبا داشته باشید.

خبرآنلاین

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار