روزانه چند عدد تخم مرغ می توانیم بخوریم؟
کد خبر: ۳۰۱۸۹۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: 2024 January 07    -    ۱۷ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۵
تخم مرغ علیرغم فواید زیادی که دارد، مصرف زیاد آن می تواند خطرناک باشد.
تخم مرغ علیرغم فواید زیادی که دارد، مصرف زیاد آن می تواند خطرناک باشد.
 
در روز چند عدد تخم مرغ بخوریم؟ چرا برخی از کارشناسان تاکید می‌کنند که بیشتر از روزی یک عدد تخم مرغ مصرف نکنید؟ آیا چیزی در مورد عوارض خوردن زیاد تخم مرغ و بهترین زمان مصرف آن می‌دانید؟
 
روزانه چند عدد تخم مرغ می توانیم بخوریم؟
 
آیا مصرف تخم مرغ موجب افزایش کلسترول می‌شود؟
در همین ابتدا بهتر است بدانید که کلسترول یک نوع چربی است که در بدن ما از آن برای تولید سلول‌ها، هورمون‌های جدید، اسیدهای صفراوی و جذب ویتامین‌های محلول در چربی استفاده می‌شود. در گذشته تصور می‌شد که مصرف غذاهای حاوی کلسترول موجب افزایش کلسترول بدن می‌شود، اما تحقیقات جدید نشان می‌دهد که مصرف غذاهایی مثل تخم مرغ تاثیر چندانی بر افزایش کلسترول ندارد.
 
به گزارش اکالا، دانشمندان به این نتیجه رسیده‌اند که کلسترولی که ما از طریق غذا مصرف می‌کنیم، هیچ تاثیری بر سطح کلسترول خون ندارد و کلسترول در بدن ساخته می‌شود و عواملی مثل مصرف چربی اشباع و زمینه‌های ارثی روی میزان آن موثر هستند. به علاوه در بدن ما ۲ نوع کلسترول خوب یا HDL و کلسترول بد یا LDL وجود دارد که تنها افزایش کلسترول بد موجب بروز مشکلاتی در سلامت می‌شود.
 
اکثر مطالعات نشان می‌دهد که مصرف تخم مرغ موجب افزایش کلسترول HDL می‌شود و تاثیری بر کلسترول بد خون ندارد. هر چند هنوز بحث‌هایی در مورد ارتباط تخم مرغ با افزایش بیماری‌های قلبی و برخی بیماری‌های مزمن وجود دارد، اما دیگر نمی‌توان به طور قطع ادعا کرد که مصرف تخم مرغ موجب افزایش کلسترول خون می‌شود!
 
خوردن چند تخم مرغ در روز بی‌خطر است؟
تخم مرغ یکی از مفیدترین منابع پروتئین است که برخلاف خواص زیادی که برای بدن دارد، نباید به مقدار زیاد مصرف شود. زیاده‌روی در مصرف تخم مرغ می‌تواند برای سلامت مضر باشد و عوارض جدی برای بدن ایجاد کند. اما در روز چند عدد تخم مرغ بخوریم؟ به طور کلی میزان مصرف تخم مرغ برای هر فرد متفاوت است و این موضوع به عوامل ژنتیکی، سابقه خانوادگی و نحوه پخت تخم مرغ بستگی دارد.
 
بررسی برخی مطالعات نشان می‌دهد که هر فرد نباید بیشتر از ۱ عدد تخم مرغ در روز مصرف کند. در واقع بیشتر افراد سالم می‌توانند در طول هفته ۷ عدد تخم مرغ میل کنند و به خاطر داشته باشید که بهترین روش پخت تخم مرغ نیز آبپز کردن آن است. نتایج برخی تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف بیشتر از ۷ عدد تخم مرغ در هفته می‌تواند خطر ابتلا به دیابت را افزایش دهد.
 
به طور کلی برای اکثر بزرگسالان مصرف ۱ تا ۲ عدد تخم مرغ در روز بسته به میزان کلسترول و بیماری‌های زمینه‌ای، مشکلی ایجاد نمی‌کند. اما افرادی که کلسترول بالایی دارند و یا به بیماری‌های قلبی مبتلا هستند، نباید در هفته بیشتر از ۴ تا ۵ عدد تخم مرغ مصرف کنند.
 
هر چند در یک مطالعه که روی افراد سالم و بزرگسال انجام شد، مشخص شد افرادی که در روز ۳ عدد تخم مرغ مصرف کردند، بعد از مدتی افزایش کلسترول خوب (HDL) و کاهش کلسترول بد (LDL) را تجربه کردند. با این حال اکثر کارشناسان توصیه می‌کنند یک فرد سالم نباید بیشتر از ۲ عدد تخم مرغ در روز مصرف کند و بسیاری نیز معتقد هستند که ۱ عدد تخم مرغ در روز برای یک فرد بزرگسال کافی است.
 
از آن جایی که سفیده تخم مرغ کلسترول ندارد، می‌توانید به جای یک عدد تخم مرغ کامل از ۲ عدد سفیده تخم مرغ استفاده کنید که گزینه سالم‌تری به خصوص برای افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی و کلسترول بالا محسوب می‌شود.
 
میزان مصرف تخم مرغ برای افراد چاق و بیمار
خوردن یک عدد و نهایتا ۲ عدد تخم مرغ در روز برای یک فرد بزرگسال سالم مشکل خاصی ایجاد نمی‌کند، اما افرادی که چاق هستند و یا به بیماری‌های خاصی مثل دیابت و بیماری‌های قلبی مبتلا هستند، نباید از تخم مرغ به مقدار زیاد استفاده کنند.
 
در یک مطالعه که روی ۱۰۰ هزار فرد سالمند آمریکایی انجام شد، مشخص شد افرادی که بیشتر از ۵ تا ۶ عدد تخم مرغ در هفته مصرف می‌کنند، تا ۳۰ درصد بیشتر در معرض بیماری‌های قلبی قرار دارند؛ بنابراین اگر چاق هستید، به بیماری خاصی مبتلا هستید و در دسته افراد سالمند قرار دارید و کلسترول بد یا LDL شما بالا است، بهتر است در هفته بیشتر از ۴ تا ۵ بار از تخم مرغ استفاده نکنید.
 
عوارض زیاده‌روی در مصرف تخم مرغ چیست؟
شاید بررسی‌های جدید ارتباط بین تخم مرغ و افزایش کلسترول را تکذیب کنند، اما به هر حال تخم مرغ مقدار زیادی کلسترول دارد و از همین رو اگر بیشتر از ۱ عدد در روز مصرف شود، می‌تواند مشکلاتی جدی برای سلامت ایجاد کند. اکثر متخصصان معتقد هستند که هر فرد نباید در طول روز بیشتر از ۱ عدد تخم مرغ مصرف کنید.
 
مصرف یک عدد تخم مرغ در روز می‌تواند خطر بروز بیماری‌های قلبی را کاهش دهد، در حالی که اگر در طول روز ۳ تا ۴ عدد تخم مرغ مصرف کنید، خطر بروز بیماری‌های قلبی و عروقی تا ۱۷ درصد افزایش پیدا می‌کند. هر عدد تخم مرغ حدود ۱۹۰ میلی‌گرم کلسترول دارد و یک فرد سالم نباید در طول روز بیشتر از ۳۰۰ میلی‌گرم کلسترول استفاده کنید.
 
معمولا روش آماده و سرو کردن تخم مرغ تاثیر زیادی بر سلامتی دارد. اگر تخم مرغ را به صورت سرخ شده و در کنار سوسیس و بیکن میل می‌کنید، مصرف تخم مرغ می‌تواند منجر به افزایش کلسترول و بیماری‌های قلبی شود. اما در صورتی که تخم مرغ به صورت پخته شده و در کنار سبزیجات مصرف شود، چنین مشکلاتی برای سلامت ایجاد نمی‌کند.
 
به خاطر داشته باشید که زیاده‌روی در مصرف تخم مرغ به خصوص در هوای گرم می‌تواند موجب بروز مشکلات مربوط به روده شود؛ بنابراین به هیچ عنوان در مصرف تخم مرغ زیاده‌روی نکنید.
 
بهترین زمان خوردن تخم مرغ
بهترین زمان خوردن تخم مرغ در وعده صبحانه است. اگر با خوردن یک عدد تخم مرغ برای صبحانه سیر نمی‌شوید، می‌توانید در کنار آن از مقداری اسفناج پخته شده و گوجه فرنگی نیز استفاده کنید. با این روش هم صبحانه شما سالم‌تر خواهد شد و هم انرژی بیشتری را در طول روز تجربه خواهید کرد.
 
آیا مصرف سفیده تخم مرغ بهتر است؟
یک عدد تخم مرغ بزرگ حاوی ۱۸۶ میلی‌گرم کلسترول است که تنها در زرده آن وجود دارد. مصرف سفیده تخم مرغ هیچ تاثیری بر کلسترول ندارد و بخش زیادی از پروتئین مورد نیاز بدن را تامین می‌کند.
 
اما به هر حال زرده تخم مرغ نیز سرشار از مواد مغذی است که فواید زیادی برای سلامتی دارد. افرادی که به بیماری‌های خاص مبتلا هستند و کلسترول آن‌ها زیاد است، می‌توانند تنها از سفیده تخم مرغ استفاده کنند تا دچار مشکل نشوند.
 
چه عواملی موجب افزایش کلسترول می‌شود؟
 
به طول کلی افزایش کلسترول خون معمولا به عوامل متعددی بستگی دارد. مصرف غذاهای چرب، کره، لبنیات پرچرب، گوشت‌های فرآوری شده، فست فود، شیرینی و همچنین عدم مصرف فیبر به مقدار لازم می‌تواند میزان کلسترول بدن را افزایش دهد. معمولا مهم‌ترین عاملی که موجب افزایش کلسترول بد می‌شود، پیروی از یک رژیم غذایی ناسالم و سرشار از چربی و شیرینی است.
 
سخن نهایی

تخم مرغ یک ماده غذایی کامل و مغذی است که فواید زیادی برای سلامتی دارد، اما برخی مطالعات نشان می‌دهد که مصرف زیاد این ماده غذایی مفید می‌تواند برای سلامت مضر باشد. معمولا کارشناسان توصیه می‌کنند که در طول روز بیشتر از ۱ یا ۲ عدد تخم مرغ مصرف نکنید افراد بیمار و کسانی که کلسترول خون بالایی دارند، باید در هفته نهایتا از ۳ تا ۴ عدد تخم مرغ استفاده کنند.

سلام نو

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۴۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
0
0
باید مصرف انواع مواد پروتئینی ممکن باشد و نباید ایطور باشد که بخاطر گرانی لبنیات و گوشت سفید و قرمز همه مردم هرروز فقط تخم مرغ بخورند. وگرنه به سرنوشت گرانی مرغ و گوشت و کنسروماهی دچار می شود و از سفره ها می پرد. همین الان دانه ای 5000 تومان است:(
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار