فواید شگفت‌انگیز یک نوشیدنی قرمز که احتمالا از آن متنفر هستید
کد خبر: ۳۰۱۸۵۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: 2024 January 07    -    ۱۷ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۰
آب چغندر حاوی ترکیبات مهمی مانند انواع آنتی اکسیدان ها و الکترولیت ها است که می توانند از سلامت سیستم قلب و عروق و مغز حمایت کند.

آب چغندر حاوی ترکیبات مهمی مانند انواع آنتی اکسیدان ها و الکترولیت ها است که می توانند از سلامت سیستم قلب و عروق و مغز حمایت کند.

چغندر در واقع یک سبزی پیازدار و شیرین است که اکثر مردم یا آن را بسیار دوست دارند و یا واقعا از آن متنفر هستند! هرچند این یک کشف جدید نیست، اما طی دهه گذشته چغندر به محبوبیت فراوانی دست یافته و تبدیل به نوعی سوپر غذا شده است.

فواید شگفت‌انگیز یک نوشیدنی قرمز که احتمالا از آن متنفر هستید

بر اساس تحقیقات معتبر نوشیدن آب چغندر با مزایای متعددی برای سلامت انسان همراه است. اطلاعات کامل این پژوهش ها از طریق وب سایت کتابخانه ملی پزشکی آمریکا قابل دسترسی است.

- به کاهش فشار خون کمک می کند

آب چغندر ممکن است به کاهش فشار خون علاقه مندان کمک کند. یک متا آنالیز معتبر مربوط به سال 2022 نشان داد که نیترات های حاصل از آب چغندر فشار خون سیستولیک را در بزرگسالان مبتلا به فشار خون بالا کاهش می دهند.

نیترات ها ترکیباتی در آب چغندر هستند که به اکسید نیتریک در خون تبدیل می شوند و به گشاد شدن و شل شدن رگ های خونی کمک می کنند.

- استقامت ورزشی را بهبود می بخشد

نوشیدن آب چغندر ممکن است سطح نیترات پلاسما را افزایش دهد و عملکرد فیزیکی را افزایش دهد.

یک بررسی در سال 2017 مشخص کرد که مصرف طولانی مدت آب چغندر (بیش از 5 تا 6 روز) ممکن است با مزایای زیر همراه باشد:

- افزایش عملکرد در تست های فیزیکی زمان دار

- افزایش فاصله زمانی ایجاد خستگی جسمانی

- بهبود عملکرد دستگاه قلبی تنفسی

با این حال، محققان همچنین خاطرنشان می کنند که ترکیب آب چغندر با کافئین ممکن است منجر به کاهش چشمگیر خواص چغندر شود. هرچند تحقیقات بیشتری در این زمینه مورد نیاز است، توصیه می شود که از افزودن کافئین به آب چغندر خودداری شود.

- ممکن است قدرت عضلانی را در افراد مبتلا به نارسایی قلبی بهبود ببخشد

نتایج یک مطالعه مربوط به سال 2016 نشان داده که مصرف روزانه 70 میلی لیتر آب چغندر به مدت یک هفته ممکن است تحمل ورزشی را در افراد مسن مبتلا به نارسایی قلبی بهبود ببخشد. محققان مشخص  کردند که استقامت ورزش هوازی در شرکت کنندگان 24 درصد بهبود یافته بود.

- به حفظ وزن در محدوده سالم کمک می کند

آب چغندر طبیعی کالری کمی دارد و عملا فاقد چربی است. در نتیجه یک گزینه عالی برای اسموتی صبحگاهی به شمار می رود. همانطور که روز خود را شروع می کنید، به شما مواد مغذی و انرژی می دهد.

اما توجه داشته باشید که این ترکیب قند طبیعی بالایی دارد.

- ممکن است از سرطان جلوگیری کند

چغندر رنگ غنی خود را از بتالین ها که آنتی اکسیدان های محلول در آب هستند، به دست می آورد. آب چغندر همچنین حاوی سایر فلاونوئیدها و ترکیبات پلی فنلی ارزشمند است که ممکن است خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی داشته باشند.

بتالین ها و سایر آنتی اکسیدان ها به یافتن و از بین بردن رادیکال های آزاد که مولکول های ناپایدار در بدن هستند کمک می کنند. این مولکول ها در تعداد زیاد می توانند باعث التهاب و افزایش خطر سرطان شوند.

- ممکن است حین شیمی درمانی از وضعیت سلامتی حمایت کند

زنجیره ای از تحقیقات حاکی از آن هستند که آب چغندر دارای خواص محافظت کننده شیمیایی است. بدین معنی که ممکن است به کاهش عوارض جانبی و آسیب به بدن ناشی از شیمی درمانی کمک کند. این عوارض می توانند شامل خستگی باشند.

با این حال، نویسندگان این پژوهش توضیح می دهند که تحقیقات بیشتری مورد نیاز است. به ویژه برای بررسی این نکته که آیا آب چغندر با ترکیبات شیمی درمانی و سایر داروها تداخل دارد یا خیر.

- منبع خوب پتاسیم است

چغندر منبع خوبی از پتاسیم است؛ یک ماده معدنی و الکترولیت مهم که به عملکرد صحیح اعصاب و ماهیچه ها کمک می کند. نوشیدن آب چغندر در حد متعادل می تواند به حفظ سطح بهینه پتاسیم کمک کند.

اگر سطح پتاسیم خیلی کم شود، ممکن است خستگی، ضعف و گرفتگی عضلانی رخ دهد. پتاسیم بسیار پایین اغلب منجر به ریتم غیر طبیعی قلب می شود.

در مقابل سطوح بیش از حد پتاسیم نیز می تواند خطرناک باشد و حیات فرد را تهدید کند. افراد مبتلا به امراض مزمن کلیوی ممکن است نیاز به پیروی از یک رژیم غذایی کم پتاسیم داشته باشند، بنابراین بهتر است پیش از مصرف منظم آب چغندر با پزشک معالج خود صحبت کنند.

- منبعی غنی از مواد معدنی محسوب می شود

بدن ما بدون مواد معدنی ضروری نمی تواند به درستی عمل کند. برخی از مواد معدنی سیستم ایمنی را تقویت می کنند، در حالی که شماری دیگر از سلامت استخوان ها و دندان ها حمایت می کنند.

علاوه بر پتاسیم، آب چغندر مواد زیر را نیز در خود جای می دهد:

- آهن

- منیزیم

- منگنز

- سدیم

- روی

- مس

- سلنیوم

- سرشار از فولات است

فولات یکی از ویتامین های خانواده B است که به جلوگیری از نواقص لوله عصبی کمک می کند. این ترکیب همچنین ممکن است خطر تولد نوزاد نارس را کاهش دهد.

آب چغندر منبع خوبی از فولات است. اگر باردار هستید، افزودن فولات به رژیم غذایی به شما کمک می کند تا مقدار توصیه شده روزانه 600 میکروگرم برای افراد باردار را به راحتی دریافت کنید.

- ممکن است کلسترول را کاهش دهد

اگر کلسترول بالایی دارید، آب چغندر را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. بتالین موجود در آب چغندر ممکن است به کاهش LDL یا کلسترول «بد» کمک کند.

یک بررسی در سال 2020 نشان داد که طبق مطالعات متعدد انجام شده، آب چغندر ممکن است تاثیر مفیدی بر کاهش سطح LDL و افزایش سطح HDL یا کلسترول «خوب» داشته باشد.

محققان معتقد هستند که پتانسیل کاهش کلسترول چغندر احتمالا به دلیل مواد مغذی گیاهی آن مانند فلاونوئیدها است.

موارد احتیاط

ممکن است ادرار و مدفوع شما پس از مصرف چغندر قرمز یا صورتی رنگ شود. این عارضه بی ضرر است، اما اگر انتظارش را نداشته باشیم، می تواند بسیار نگران کننده باشد.

اگر فشار خون پایینی دارید، نوشیدن منظم آب چغندر ممکن است خطر افت بیش از حد فشار را افزایش دهد. بدین ترتیب باید فشار خون خود را به دقت کنترل کنید.

علاوه بر این اگر مستعد ابتلا به سنگ کلیه اگزالات کلسیم هستید، ممکن است لازم باشد از مصرف آب چغندر خودداری کنید. چغندر سرشار از اگزالات است و می تواند منجر به ایجاد سنگ شود.

عصرایران

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
0
0
همش شد ممکن است که!
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار