درمانی که خطر مرگ را در کارآزمایی بالینی به نصف کاهش می‌دهد
کد خبر: ۳۰۱۷۸۱
تاریخ انتشار: 2024 January 06    -    ۱۶ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۲
شرکت Moderna نتایج یک آزمایش فاز ۲ b را در مورد درمان mRNA خود برای سرطان پوست اعلام کرده. فعلا اخبار امیدوارکننده است. هنگامی که این درمان mRNA با یک ایمونوتراپی همراه شود، به طور قابل توجهی خطر عود، متاستاز و مرگ را در مقایسه با درمان‌های موجود به تنهایی کاهش می‌دهد و راه را برای آزمایش‌هایی علیه سایر سرطان‌ها هم هموار کرد.

درمان سرطان پوست با mRNA خطر مرگ را در کارآزمایی بالینی به نصف کاهش می‌دهد  (یک پزشک)

درمان سرطان پوست با mRNA خطر مرگ را در کارآزمایی بالینی به نصف کاهش می‌دهد  (یک پزشک)«تابناک با تو» - شرکت Moderna نتایج یک آزمایش فاز ۲ b را در مورد درمان mRNA خود برای سرطان پوست اعلام کرده. فعلا اخبار امیدوارکننده است. هنگامی که این درمان mRNA با یک ایمونوتراپی همراه شود، به طور قابل توجهی خطر عود، متاستاز و مرگ را در مقایسه با درمان‌های موجود به تنهایی کاهش می‌دهد و راه را برای آزمایش‌هایی علیه سایر سرطان‌ها هم هموار کرد.

گرچه تحقیقات mRNA برای دهه‌ها در حال انجام است، با همه‌گیری کووید-۱۹ سرعت آن را تا حد زیادی تسریع شد. با توجه به موفقیت این واکسن‌ها، شرکت‌های پشتیبان آن‌ها – یعنی Moderna و BioNTech – تلاش کرده‌اند تا این فناوری را برای سایر بیماری‌ها به کار ببرند که سرطان یک هدف اصلی است.

درمان سرطان پوست با mRNA خطر مرگ را در کارآزمایی بالینی به نصف کاهش می‌دهد  (یک پزشک)

داروی ملانوم (نویع سرطان خطرناک پوست) مدرنا که با نام mRNA-۴۱۵۷ (V ۹۴۰) شناخته می‌شود، یک درمان نئوآنتی ژن فردی است. یعنی این دارو شخصاً برای هر بیمار، با مطالعه امضای جهشی منحصر به فرد توالی DNA تومور‌های آن‌ها طراحی می‌شود. از این رو، دانشمندان mRNA را توسعه دادند که برای ترکیب خاصی از حداکثر ۳۴ نئوآنتی ژن رمزگذاری شده و می‌تواند سرطان بیمار را به بهترین شکل هدف قرار دهد و سیستم ایمنی بدن آن‌ها را برای مبارزه با آن آموزش دهد.

کارآزمایی کنونی ۱۵۷ بیمار مبتلا به ملانوم مرحله III/IV پرخطر را برای آزمایش اثربخشی mRNA-۴۱۵۷ (V ۹۴۰) بررسی کرد و تحت این درمان قرار داد. پس از اینکه تومور‌های آن‌ها با جراحی برداشته شد، بیماران به دو گروه تقسیم شدند – یکی که ترکیبی از داروی mRNA و KEYTRUDA، یک داروی ایمونوتراپی از شرکت بیوتکنولوژی Merck را دریافت کرد، و گروه دوم که فقط KEYTRUDA را دریافت کردند.

این کارآزمایی نشان داد که در یک پیگیری متوسط سه ساله، خطر عود سرطان یا مرگ در بیماران دریافت‌کننده هر دو دارو در مقایسه با افرادی که فقط KEYTRUDA دریافت می‌کردند، ۴۹ درصد کاهش یافت. حتی خطر متاستاز به مماطق دوردست یا مرگ در مقایسه با KEYTRUDA به تنهایی ۶۲ درصد کاهش یافت.

درمان سرطان پوست با mRNA خطر مرگ را در کارآزمایی بالینی به نصف کاهش می‌دهد  (یک پزشک)

اثرات نامطلوب بین گروه‌های مورد بررسی مشابه بود، ۲۵٪ برای درمان ترکیبی و ۲۰٪ برای ایمونوتراپی به تنهایی.. شایع‌ترین این عوارض خستگی، درد محل تزریق و لرز بود.

به دنبال این نتایج‌امیدوارکننده، ترکیب mRNA-۴۱۵۷ (V ۹۴۰) و KEYTRUDA توسط FDA در ایالات متحده به عنوان درمانی موفق شناخته شده و توسط آژانس دارویی اروپا در طرح دارو‌های اولویت دار (PRIME) پذیرفته شد.

کارآزمایی فاز ۲ b ادامه خواهد داشت، در حالی که آزمایش فاز ۳ اکنون نیز برای درمان مراحل اولیه ملانوم در حال انجام است. همزمان، فاز ۳ کارآزمایی برای بررسی اثربخشی درمان ترکیبی در برابر سرطان ریه سلولی «غیرکوچک» non-small cell آغاز شده است و برنامه‌هایی برای استفاده از این درمان در انواع دیگر تومور‌ها نیز وجود دارد.

منبع: یک پزشک

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار