طرز تهیه ۵ دسر لذیذ و خوشمزه با برنج
کد خبر: ۳۰۱۶۵۲
تاریخ انتشار: 2024 January 06    -    ۱۶ دی ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۵
برنج یکی از محبوب‌ترین انواع خوارکی‌ها در ایران و برخی از کشور‌های آسیایی است که علاوه بر غذا، می‌توانید از آن برای تهیه انواع دسر استفاده کنید. دسر‌های برنجی معمولا بسیار ساده تهیه می‌شوند و طعم لذیذی دارند. اگر به دنبال طرز تهیه انواع دسر متفاوت با برنج هستید...

«تابناک با تو» - برنج یکی از محبوب‌ترین انواع خوارکی‌ها در ایران و برخی از کشور‌های آسیایی است که علاوه بر غذا، می‌توانید از آن برای تهیه انواع دسر استفاده کنید. دسر‌های برنجی معمولا بسیار ساده تهیه می‌شوند و طعم لذیذی دارند. اگر به دنبال طرز تهیه انواع دسر متفاوت با برنج هستید و دوست دارید روش درست کردن انواع دسر‌های ساده، اما متفاوت با برنج را یاد بگیرید، بهتر است در این مقاله با ما همراه باشید.

طرز تهیه ۵ دسر لذیذ و خوشمزه با برنج

۱- شله زرد

خوشمزه‌ترین و معروف‌ترین دسر ایرانی که می‌توانید با برنج درست کنید، شله زرد است. ترکیبی از برنج نیم دانه، زعفران غلیظ، شکر و گلاب که طعم فوق‌العاده‌ای دارد که از خوردن آن سیر نمی‌شوید. در ادامه می‌توانید با طرز تهیه شله زرد آشنا شوید.

مواد لازم برای تهیه شله زرد

• برنج نیم دانه: ۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار

• شکر: ۴ لیوان فرانسوی دسته‌دار

• خلال بادام: به مقدار لازم

• زعفران دم کرده: نصف لیوان فرانسوی دسته‌دار

• عرق هل یا پودر هل: ۱ قاشق چای‌خوری

• گلاب: نصف لیوان فرانسوی دسته‌دار

• کره: ۵۰ گرم

طرز تهیه شله زرد

برای تهیه شله زرد ابتدا باید برنج را همراه با ۱۶ لیوان آب در قابلمه بریزید و روی شله ملایم قرار دهید تا خوب بپزد. (به ازای هر لیوان برنج باید از ۸ لیوان آب استفاده کنید). زمانی که برنج نرم شد، شکر را اضافه کنید و حدود ۵ دقیقه صبر کنید تا شکر در شله زرد حل شود. در ادامه زعفران دم کرده، خلال بادام و گلاب را همراه با عرق هل به قابلمه اضافه کنید. صبر کنید شله زرد بجوشد، سپس کره را نیز در قابلمه بریزید. درب قابلمه را به مدت ۱۵ دقیقه روی آن بگذارید تا شله زرد دم بکشد. سپس شعله گاز را خاموش کنید و شله زرد را در ظرف مورد نظر بریزید و با دارچین، پودر نارگیل، خلال پسته و بادام تزیین کنید.

۲- شیر برنج

یکی دیگر از قدیمی‌ترین و دوست‌داشتنی‌ترین انواع دسر با برنج، شیر برنج است. شیر برنج یکی از سالم‌ترین دسر‌ها برای وعده صبحانه است که می‌توانید به راحتی آن را در خانه درست کنید.

مواد لازم برای تهیه شیر برنج

شیر: ۴ لیوان فرانسوی دسته‌دار

برنج نیم دانه: ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار

آب: ۲ تا ۳ لیوان فرانسوی دسته‌دار

شکر: ۱/۵ لیوان فرانسوی دسته‌دار

گلاب: به مقدار لازم

نمک: ۱ قاشق چای‌خوری

کره یا روغن گیاهی: ۲۵ گرم

طرز تهیه ۵ دسر لذیذ و خوشمزه با برنج

طرز تهیه شیر برنج

برای تهیه شیر برنج ابتدا باید برنج را همراه با کمی نمک و آب در قابلمه بریزید. اجازه دهید برنج بپزد، سپس شیر را اضافه کنید و مدام ترکیب شیر و برنج را هم بزنید. در ادامه گلاب و شکر را اضافه کنید. در آخر می‌توانید کره یا انواع روغن گیاهی را به شیر برنج اضافه کنید. زمانی که شیر برنج شما غلیظ شد، شعله گاز را خاموش کنید و از طعم این شیر برنج خوشمزه لذت ببرید.

۳- پودینگ برنج

 

پودینگ برنج یک نوع دسر سوئدی است که معمولا از آن برای بعد شام استفاده می‌شود. برای تهیه این دسر باید از برنج نیم دانه استفاده کنید.

مواد لازم برای تهیه پودینگ برنج

شیر کم چرب: ۳ لیوان فرانسوی دسته‌دار

برنج نیم دانه: ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار

آب: چند لیوان فرانسوی دسته‌دار

میوه (برای تزیین): به مقدار لازم برای

چوب دارچین: ۲ عدد

عصاره وانیل: ۲ قاشق چای‌خوری

نمک: به مقدار لازم

طرز تهیه پودینگ برنج

برای تهیه پودینگ برنج ابتدا باید شیر، آب وانیل را در یک قابلمه بریزید و روی حرارت قرار دهید. سپس چوب دارچین و برنج را اضافه کنید. ۲۰ دقیقه صبر کنید تا برنج نرم شود. در ادامه چوب دارچین را از پودینگ بردارید و نمک را اضافه کنید. اجازه دهید پودینگ شما مثل شیر برنج غلیظ شد. سپس پودینگ را در قالب بریزید و برای چند ساعت در یخچال بگذارید تا خنک شود. بعد از این که پودینگ آماده شد، آن را با میوه خرد شده تزیین کنید و از طعم آن لذت ببرید.

۴- دسر برنج یخی

اگر به دنبال یک دسر متفاوت و میوه‌ای با برنج هستید، بهتر است دسر برنج یخی را امتحان کنید. طعم این دسر بسیار لذیذ و خوشمزه و روش تهیه آن نیز ساده است.

مواد لازم برای تهیه دسر برنج یخی

شیر: ۸ لیوان فرانسوی دسته‌دار

برنج: ۱ و نیم لیوان فرانسوی دسته‌دار

شکر: ۱/۴ لیوان فرانسوی دسته‌دار

عصاره وانیل: ۱ قاشق چای‌خوری

تمشک: ۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار

خامه: ۱ و نیم لیوان فرانسوی دسته‌دار

جوز هندی: ۱ قاشق چای‌خوری

طرز تهیه دسر برنج یخی

برای تهیه این دسر ابتدا باید شیر را در قابلمه بریزید و صبر کنید تا شیر بجوشد. سپس برنج را اضافه کنید. ترکیب شیر و برنج را برای ۴۵ دقیقه مدام هم بزنید تا برنج کاملا نرم شود و مخلوط کمی غلیظ شود. در ادامه شعله گاز را خاموش کنید و وانیل و جوز هندی را اضافه کنید. اجازه دهید ترکیب شیر و برنج کاملا سرد شود، سپس آن را همراه با شکر، خامه و تمشک در مخلوط کن بریزید و خوب میکس کنید. در ادامه دسر را در قالب بریزید و برای چند ساعت در فریزر قرار دهید. حالا می‌توانید این دسر برنج یخی را با چند دانه تمشک تزیین کنید و از طعم آن لذت ببرید.

۵- دسر برنج شکلاتی

اگر عاشق طعم شکلات هستید، پیشنهاد ما این است که همین حالا دست به کار شوید و دسر برنج شکلاتی را درست کنید.

مواد لازم برای تهیه دسر برنج شکلاتی

برنج: ۱۰۰ گرم

شیر: ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار

شکر: ۱۰۰ گرم

شکلات تلخ: ۲۰۰ گرم

کره: ۵ قاشق غذاخوری

خامه: به مقدار لازم

وانیل: ۱ قاشق چای‌خوری

طرز تهیه دسر برنج شکلاتی

برای تهیه این دسر برنج شکلاتی خوشمزه باید برنج را همراه با آب در قابلمه بریزید و برای نیم ساعت صبر کنید تا برنج نرم شود. سپس آن را آبکش کنید. در یک قابلمه دیگر شیر و شکر را ترکیب کنید و مواد را خوب هم بزنید تا شکر در شیر حل شود. در ادامه شکلات و کره را اضافه کنید و مواد را مدام هم بزنید تا شکلات و کره کاملا در شیر حل شوند. حالا برنج نرم شده را به این ترکیب اضافه کنید. مواد را مرتب هم بزنید و حدود نیم ساعت این کار را ادامه دهید تا برنج کاملا در دسر نرم شود. وانیل را اضافه کنید و بعد شعله گاز را خاموش کنید. اجازه دهید مواد دسر کمی خنک شود، سپس آن را با همزن برقی ترکیب کنید.

حالا دسر یکدست شده را در ظرف مورد نظرتان بریزید و برای ۲ ساعت در یخچال قرار دهید. بعد این که دسر آماده شد، مقداری خامه و شکلات خرد شده روی آن بریزید و با این دسر لذیذ از مهمان‌ها و اعضای خانواده‌تان پذیرایی کنید.

منبع: بیتوته

برچسب ها: طرز ، تهیه ، طرز تهیه ، برنج
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار