مقایسه مرغ عشق با مرغ مینا برای نگهداری در منزل
کد خبر: ۳۰۱۵۷۳
تاریخ انتشار: 2024 January 03    -    ۱۳ دی ۱۴۰۲ - ۲۱:۴۵
 بعضی افراد پرندگانی نظیر مرغ عشق و مرغ مینا را نگهداری می‌ کنند که در ادامه به شرایط نگهداری از آن ها و مقایسه مرغ عشق با مرغ مینا می‌ پردازیم.

 بعضی افراد پرندگانی نظیر مرغ عشق و مرغ مینا را نگهداری می‌ کنند که در ادامه به شرایط نگهداری از آن ها و مقایسه مرغ عشق با مرغ مینا می‌ پردازیم.

 
 
مقایسه مرغ عشق با مرغ مینا برای نگهداری در منزل

مرغ عشق در مقایسه با مرغ مینا چه برتری هایی دارد؟

به گزارش هپی پت، مرغ عشق در رده پرندگان از راسته طوطی و تیره طوطیان سبز است. مرغ عشق جثه کوچک دارد و برای نخستین بار به صورت  گله های وحشی در استرالیا مشاهده شد. مرغ عشق اهلی از هم نوعان وحشی خود بزرگ تر است.

طول عمر مرغ عشق بسته به نوع تغذیه، نحوه نگهداری  و نژاد آن می تواند عمدتا بین ۵ تا ۱۰ سال و در بعضی موارد بسته به عواملی که گفته شد می تواند بیشتر عمر کند. مرغ عشق قادر به تقلید کلمات است قدرت یادگیری کلمات و سخن در مرغ عشق نسبت به طوطی سانان دیگر بیشتر است.

برای آموزش دادن سخن به مرغ عشق دو مورد حائز اهمیت است، یکی اینکه باید حتما تنها باشد و دیگر اینکه باید حتما جوجه باشد. مرغ عشق‌ های نر یکی از بهترین طوطی سانان در یادگیری کلمات و سخن گفتن هستند آن ها قادر به آموختن آسان کلمات، عبارات و سوت زدن هستند.

بررسی ها نشان می دهد که یک مرغ عشق نر می‌ تواند بیش از ۱۷۰۰ کلمه را یاد گرفته و آن ها را تکرار کند. مرغ مینا گونه های بسیار زیادی دارد که فقط دو نوع مینا گوشواره ای و معمولی به عنوان حیوان خانگی نگهداری می‌ شوند. مینا گوشواره‌ ای توانایی فراگیری سخن را به طور کامل دارد به همین دلیل طرفداران زیادی دارد.

مرغ مینا در مقایسه با مرغ عشق چه برتری هایی دارد؟

مرغ مینا در رده پرندگان راسته گنجشک سانان و تیره سار ها هستند که شامل بیش از ۳۵ گونه مختلف در جهان هستند. مرغ مینای سخن گو بعد از طوطی خاکستری دومین پرنده محبوب در بین افراد است چرا که این پرنده دوست داشتنی از قابلیت تقلید صدای بسیار قوی برخوردار است و شخصیتی کاملا دوستانه و اجتماعی دارد.

ویژگی ها و برتری های مرغ مینا توانایی آواز و سخن گفتن اوست. آن ها توانایی تقلید آواز هایی به صورت صوت، جیغ و چهچهه را دارند و به صورت فوق العاده ای توانایی تقلید صدای انسان را دارند. مرغ مینا توانایی یادگیری حدودا ۱۰۰ کلمه را دارد. مرغ عشق به شدت پر سر و صدا است و در ساعات اولیه صبح یا شب ها در زمان خواب شروع به جیغ زدن می کند.

مقایسه مرغ عشق با مرغ مینا برای نگهداری در منزل

مقایسه شکل ظاهری مرغ عشق با مرغ مینا

پر های مرغ عشق به رنگ قهوه ای است و سر و گردن آن پوشیده از پر های مشکی می باشد. پر های روی سر به هم چسبیده است و در صورتی که این پرنده متعجب و هیجان زده شود پر های آن نمایان خواهد شد. نوک بال های مرغ مینا هم به رنگ سفید است هم مشکی و دور چشمان آن هاله ای زرد رنگ دارد.

در مقابل پرنده مرغ عشق از بدنی به رنگ سبر چمنی برخوردار بوده و روی بال ها و بالای شانه های آن به رنگ زرد همراه با خطوطی سیاه رنگ است. پشت سینه و شکم، سبز و پشت سر آبی است.

نوک مرغ عشق همانند دگر طوطی ها خمیده و نیمهٔ پایینی آن کوچک‌ تر از نیمهٔ بالایی است، صورت این پرنده تا گلو به رنگ زرد روشن است. دو پر بزرگ به رنگ آبی تیره از میان دم مرغ عشق بیرون آمده است بقیه پرهای دم سبز بوده و دارای نوارهای زردی می‌باشد.

مقایسه طول عمر مرغ عشق با مرغ مینا چگونه است؟

طول عمر پرندگان خانگی به عوامل زیادی همچون تغذیه آن ها، شرایط درست نگهداری هر پرنده متناسب با خودش، اندازه و جای قرار گرفتن قفس آن پرنده و نژادش بستگی دارد.

طول عمر مرغ عشق بسته به شرایطی که گفته شد عمدتا بین ۵ تا ۱۰ سال بوده است اما گزارش هایی منبی بر اینکه تا ۱۷ سال و بعضا بیشتر از ۱۷ سال زندگی کرده اند، وجود دارد. عمر گونه وحشی این پرنده بین ۱۰ تا ۱۴ سال می‌ باشد.

در مرغ مینا علاوه بر تغذیه و شرایط و نحوه نگهداری این پرنده نحوه رفتار با مرغ عشق نیز مهم است، طول عمر مرغ مینا را ۱۲ سال گزارش کرده اند اما اگر در شرایط و تغذیه مناسب از آن نگهداری شود بیشتر از ۱۲ سال عمر می کند.

مقایسه مرغ عشق با مرغ مینا برای نگهداری در منزل

جوجه های مرغ عشق با مرغ مینا در چه سنی بالغ می شوند؟

سن بلوغ جنسی در پرنده مرغ عشق سه ماهگی است و در روز های اولیه فصل بهار و در سن پنج تا شش ماهگی تخم گذاری و جفت گیری را آغاز می کند. این پرنده قادر است در هر دور از تخم گذاری چهار تا شش عدد تخم بگذارد. اگر از این پرنده زیبا و دوست داشتنی در منزل خود نگهداری می کنید بهتر است بدانید که بهترین دما برای نگهداری از آن بین ۲۴ تا ۲۶ درجه سانتی گراد می باشد.

اما در رابطه با پرنده مرغ مینا باید بگوییم که سن بلوغ آن بستگی به نژادش دارد و با توجه به آن ممکن است بین ۱ سال، دو سال و حداکثر ۳ سال متفاوت باشد. این پرنده قبل از آن که به سن بلوغ برسد اطراف چشم آن به رنگ سفید است اما پس از آن که به سن بلوغ رسید رنگ صورت و پوست اطراف چشم به رنگ زرد درخواهد آمد. مرغ مینا قبل از رسیدن به بلوغ از استعداد خوبی در یادگیری برخوردار است.

جدول اطلاعات

در این قسمت به طور مختصر به مقایسه مرغ عشق با مرغ مینا پرداخته ایم:

عنوان مقایسه مرغ عشق با مرغ مینا
توانایی این پرندگان در تعداد کلمات مرغ عشق ۱۷۰۰ کلمه، مرغ مینا ۱۰۰۰ کلمه
مقایسه طول عمر این دو پرنده مرغ عشق ۵ تا ۱۰ سال، مرغ مینا ۱۰ تا ۱۴ سال
شباهت های این دو پرنده تقلید صدا و اهلی بودن
تعداد تخم ها در هر دوره تخم گذاری مرغ عشق ۴ تا ۶ تخم، مرغ مینا ۳ تا ۵ تخم

مقایسه مرغ عشق با مرغ مینا برای نگهداری در منزل

آیا غذای مرغ عشق با مرغ مینا با یکدیگر متفاوت است؟

روده مرغ مینا مستقیم است به همین علت نمی تواند از دانه هایی همچون گندم، جو، ارزن، برنج خام و … تغذیه کند چرا که قادر به هضم آن ها نیست. به همین علت فضله اش زود به زود دفع شده و زود تر گرسنه می شود.

توجه داشته باشید غذایی که برای این پرنده تهیه می کنید فاقد آهن باشد چرا که برخلاف خاصیتی که دارد برای این پرنده سم محسوب می شود و بیماری کبدی را برای آن در پی خواهد داشت. علاوه بر این آهن در بدن پرنده و در اندام های داخلی مرغ مینا رسوب کرده و برای این پرنده بیماری ها و مشکلات متعددی را ایجاد خواهد کرد.

همان طور که اشاره کردیم این پرنده زود به زود گرسنه می شود و بهترین زمان برای غذا دادن به آن یک ساعت بعد از طلوع آفتاب تا دو ساعت بعد از غروب آفتاب است. برای غذا دادن به جوجه این پرنده بهتر است به صورت دستی اقدام کنید و از یک سرنگ کمک بگیرید. برای جوجه مرغ مینا می توانید پوره هویج، تخم مرغ آب پز و یا سرلاک تهیه کنید، بهتر است غذای این جوجه پرنده به صورت خمیری و نرم و همچنین گرم باشد.

در رابطه با مرغ عشق نیز می توانید از غلات مختلف همچون نان گندم و لوبیا، غلات صبحانه غیر شیرین، برنج و پاستای پخته شده برای تغذیه آن استفاده کرد. ارزن یکی از محبوب ترین مواد غذایی مرغ عشق است اما درصد چربی موجود در دانه آن زیاد بوده و از افراط آن در دادن به پرنده مرغ عشق باید جلوگیری کرد.

از دیگر مواد غذایی مناسب برای مرغ عشق می توان به دانه های گیاهان به صورت های مختلف جوانه زده، خیس خورده، خشک و یا باد کرده اشاره کرد.

مرغ عشق با مرغ مینا چه شباهت هایی دارند؟

در هر دو نوع از این پرندگان هم در مرغ عشق و هم در مرغ مینا با آموزش و یادگیری کلمات می توانند صدا ها و کلمات را تقلید کنند. هر دو این پرندگان گونه های بسیاری دارند که در این بین فقط چند نوع اهلی هستند و قدرت یادگیری بعضی کار ها را دارند مثل رقص مرغ مینا. مرغ مینا قدرت فوق‌ العاده ای در یادگیری دارد و حتی گاهی می شود بازی مرغ مینا را در قفس اش مشاهده کرد.

مقایسه مرغ عشق با مرغ مینا برای نگهداری در منزل

مدت زمان تخم گذاری این دو پرنده چقدر است؟

مرغ عشق معمولا در فصول بارندگی تخم گذاری می کند. این پرنده به طور معمول در هر بار تخم گذاری ۴ تا ۶ تخم می گذارد و به مدت ۱۸ تا ۲۱ روز بر روی آن ها می خواهد. در طول این مدت مرغ عشق نر در اطراف لانه نگهبانی می دهد و از ماده و تخم ها محافظت می کند.

جالب است بدانید تا زمانی که جوجه ها تا زمانی که رشد نکرده و بزرگ نشدند مرغ نر حق ورود به لانه را نخواهد داشت. در رابطه با تخم گذاری مرغ مینا باید گفت این پرنده در هر بار تخم گذاری ۳ تا ۵ عدد تخم می گذارد و به مدت ۱۵ روز بر روی آن ها می خوابد تا این که جوجه ها سر از تخم بیرون آورند.

جوجه ها پس از بیرون آمدن از تخم به مدت دو الی سه روز چشمانشان بسته است و با باز کردن دهان خود نیاز به غذا را اعلام می کنند اما پس از گذشت چند روز رشد کرده و قادر به پرواز کردن خواهند بود.

کدام یک از این ۲ پرنده برای پرورش بهتر است؟

برای پاسخ به این سوال که برای پرورش مرغ عشق بهتر است یا مرغ مینا باید بدانید که چه فاکتور هایی برای شما اهمیت دارد و برای چه کاری می خواهید آن را پرورش دهید، سپس با توجه به آن ها تصمیم می گیرید که کدام یک از این دو مرغ عشق یا مرغ مینا را پرورش بدهید.

مقایسه مرغ عشق با مرغ مینا برای نگهداری در منزل

سوالات متداول

تعداد تخم در تخم گذاری مرغ عشق و مرغ مینا چه قدر است؟

در تخم گذاری مرغ مینا ۳ تا ۵ عدد و در مرغ عشق ۴ تا ۶ عدد است.

مرغ مینا و مرغ عشق چند کلمه می‌ توانند یاد بگیرند؟

مرغ عشق ۱۷۰۰ کلمه و مرغ مینا ۱۰۰ کلمه می توانند یاد بگیرند.

طول عمر مرغ مینا بیشتر است یا مرغ عشق ؟

در صورت نگهداری صحیح طول عمر مرغ عشق بیشتر است.

تغذیه جوجه های مرغ مینا چگونه است؟

غذا دادن را باید بصورت دستی و با سرنگ انجام داد.

عصرایران

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار