شناسایی چیزی غیرمعمول در مورد هنر یک چهره مشهور
کد خبر: ۳۰۱۴۸۴
تاریخ انتشار: 2024 January 09    -    ۱۹ دی ۱۴۰۲ - ۰۷:۵۷
هوش مصنوعی (AI) را می‌توان برای دیدن جزئیات در تصاویری که از چشم انسان دور می‌شود آموزش داد؛ و حالا یک شبکه عصبی هوش مصنوعی چیزی غیرمعمول در مورد یک چهره در نقاشی رافائل شناسایی کرده: این چهره در واقع توسط رافائل نقاشی نشده است. چهره مورد بحث متعلق به سنت جوزف است که در سمت چپ بالای تابلو معروف به مدونا دلا روزا (یا مدونای رز) دیده می‌شود.

هوش مصنوعی تشخیص داد که بخشی از شاهکار معروف رافائل را او نکشیده است (یک پزشک)

هوش مصنوعی تشخیص داد که بخشی از شاهکار معروف رافائل را او نکشیده است (یک پزشک)«تابناک با تو» - هوش مصنوعی (AI) را می‌توان برای دیدن جزئیات در تصاویری که از چشم انسان دور می‌شود آموزش داد. و حالا یک شبکه عصبی هوش مصنوعی چیزی غیرمعمول در مورد یک چهره در نقاشی رافائل شناسایی کرده: این چهره در واقع توسط رافائل نقاشی نشده است.

چهره مورد بحث متعلق به سنت جوزف است که در سمت چپ بالای تابلو معروف به مدونا دلا روزا (یا مدونای رز) دیده می‌شود.

محققان در واقع مدت‌ها در مورد اینکه آیا این نقاشی یک نقاشی اصلی رافائل است یا خیر بحث کرده‌اند. در حالی که برای نتیجه‌گیری منشأ یک اثر هنری به شواهد مختلفی نیاز است، روش جدید تجزیه و تحلیل مبتنی بر الگوریتم هوش مصنوعی، تاییدکننده نظر کسانی است که تصور می‌کنند حداقل برخی از بخش‌های این نقاشی به دست شخصی دیگری صورت گرفته است.

محققان بریتانیایی و ایالات متحده یک الگوریتم تجزیه و تحلیل سفارشی را بر اساس کار‌هایی که می‌دانیم نتیجه کار استاد ایتالیایی است، توسعه دادند.

ریاضیدان و دانشمند کامپیوتر -حسن اوگیل از دانشگاه برادفورد در بریتانیا- می‌گوید: «با استفاده از تجزیه و تحلیل ویژگی‌های عمیق، از نقاشی‌های رافائل کامپیوتر را آموزش دادیم تا سبک او را تا حد بسیار دقیق تشخیص دهد، از ضربه‌های قلم مو، پالت رنگ، سایه‌زنی و هر جنبه‌ای از کار. » کامپیوتر تا سطح میکروسکوپی و عمیق‌تر از چشم انسان می‌بیند.

فرآیند‌های یادگیری ماشین معمولاً باید بر روی مجموعه وسیعی از نمونه‌ها آموزش داده شوند. این فراوانی آثار به جا مانده، چیزی است که همیشه در مورد کار زندگی یک هنرمند تنها در دسترس نیست. در این مورد، تیم معماری از پیش آموزش‌دیده‌ای را که توسط Microscoft به نام ResNet۵۰ توسعه یافته بود، همراه با یک تکنیک یادگیری ماشین سنتی به نام ماشین بردار به عنوان پشتیبان استفاده کرد.

هوش مصنوعی تشخیص داد که بخشی از شاهکار معروف رافائل را او نکشیده است (یک پزشک)

قبلاً نشان داده شده بود که این روش در شناسایی نقاشی‌های رافائل دارای دقت ۹۸ درصدی است. قبلا هوش مصنوعی معمولاً روی عکس‌های کامل آموزش می‌دید، اما در اینجا تیم از آن‌ها خواسته تا به صورت‌های هر شخص در پرتره‌ها نگاه کند.

نتیجه اینکه، در حالی که مدونا، کودک و سنت جان را رافائل کشیده، مورد سنت جوزف این طور نیست. محققان خاطرنشان می‌کنند که در بحث‌های قبلی درباره اصالت این نقاشی، تصور می‌شد که چهره سنت جوزف نسبت به سایر چهره‌های موجود در قاب، کیفیت متفاوتی دارد. یعنی احتمالاً شخص دیگری در ترسیم او نقش داشته است.

جولیو رومانو، یکی از شاگردان رافائل، ممکن است مسئول چهره چهارم بوده باشد، اما این به هیچ وجه قطعی نیست. این نمونه دیگری از فناوری مدرن است که اسرار نقاشی‌های کلاسیک را آشکار می‌کند.

به گفته کارشناسان، مدونا دلا روزا در سال‌های ۱۵۱۸ تا ۱۵۲۰ نقاشی شده و در اواسط دهه ۱۸۰۰ بود که منتقدان هنری مشکوک شدند که رافائل ممکن است تمام این اثر هنری را نقاشی نکرده باشد.

اکنون تقریباً مطمئناً این ظن‌ها به تایید رسیده است.

البته «این موردی نیست که هوش مصنوعی مشاغل مردم را بگیرد. «فرآیند احراز هویت یک اثر هنری شامل بررسی جنبه‌های بسیاری از منشأ آن، رنگدانه‌ها، وضعیت اثر و ... است. این نوع نرم‌افزار می‌تواند به عنوان یک ابزار برای کمک به این فرآیند استفاده شود.

منبع: یک پزشک

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار