این ۷ نقطه آلوده خانه را بشناسید
کد خبر: ۳۰۱۲۱۷
تاریخ انتشار: 2024 January 14    -    ۲۴ دی ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۴
برخی از نقاط و وسایل خانه میزان آلودگی بالایی دارند که ممکن است سلامتی ما را به خطر بیاندازند. معمولا این نقاط از دید ما دور می‌مانند و ما آن‌ها را نادیده می‌گیریم. در این مقاله سعی داریم ۷ نقطه آلوده خانه را به شما معرفی کنیم تا آن‌ها را بشناسید و دقت بیشتری برای تمیز کردن‌شان داشته باشید.

این ۷ نقطه آلوده خانه را بشناسید (دیجی واش)«تابناک با تو» - برخی از نقاط و وسایل خانه میزان آلودگی بالایی دارند که ممکن است سلامتی ما را به خطر بیاندازند. معمولا این نقاط از دید ما دور می‌مانند و ما آن‌ها را نادیده می‌گیریم. در این مقاله سعی داریم ۷ نقطه آلوده خانه را به شما معرفی کنیم تا آن‌ها را بشناسید و دقت بیشتری برای تمیز کردن‌شان داشته باشید.

۱. سینک ظرفشویی

سینک ظرفشویی یکی از آلوده‌ترین نقاط در خانه است، چرا که در آن نه تنها ظرف‌های کثیف را می‌شوییم، بلکه مرغ، گوشت، ماهی، میوه و سبزیجات را نیز تمیز می‌کنیم. از این رو باکتری و میکروب‌های بیشتری وارد سینک ظرفشویی می‌شود.

توصیه می‌کنیم پس از هر بار استفاده از سینک ظرفشویی، آن را کاملا با مایع ظرفشویی و اسکاچ تمیز کنید. همچنین به کنار و شیر آب ظرفشویی اسپری ضدعفونی کننده بزنید و سپس آن را با یک دستمال تمیز، خشک کنید تا سینک ظرفشویی کاملا تمیز شود.

۲. اسکاچ و سیم ظرفشویی

شاید تصور کنید که اسکاچ و سیم ظرفشویی در ارتباط با مایع ظرفشویی تمیز است، اما اسکاچ و سیم و ظرفشویی نیز آلودگی زیادی دارند. چرا که در تماس با ظرف‌های کثیف، میوه و … هستند. از این رو در صورتی که پس از استفاده شسته نشوند، آلودگی و میکروب در آن‌ها باقی می‌ماند.

توصیه می‌کنیم به منظور شستن ظروف یک اسکاچ و شستن سینک ظرفشویی یک اسکاچ جدا داشته باشید. همچنین پس از شستشوی ظروف و استفاده از اسکاچ و سیم ظرفشویی، حتما به آن مقداری مایع ظرفشویی بزنید و بشویید.

۳. میز و کانتر آشپزخانه

میز و کانتر آشپزخانه باید هر روز تمیز شوند. ممکن است سبد، کیسه خرید و کیف خود را روی آن قرار دهید. از این رو آلودگی و میکروب از خارج خانه وارد می‌شود و روی میز و کانتر آشپزخانه باقی می‌ماند.

از آن جایی که ممکن است مواد غذایی همچون نان یا ظروف غذایی را روی میز یا کانتر آشپزخانه قرار دهیم، ممکن است این آلودگی وارد غذایمان شود. توصیه می‌کنیم هر روز کانتر و میز آشپزخانه را با مواد شوینده و ضدعفونی کننده تمیز کنید تا به سلامت خود و افراد خانه کمک بیشتری کنیم.

۴. تخته خردکن

این ۷ نقطه آلوده خانه را بشناسید (دیجی واش)

تخته خرکن که روی آن مرغ، ماهی و گوشت خرد می‌کنیم، یکی از آلوده‌ترین وسایل آشپزخانه است و به گفته محققان آلودگی تخته خردکن بسیار بیشتر از وسایل یا نقاط دیگر در خانه است، چرا که شیار‌های تخته خردکن باعث تجمع باکتری و میکروب می‌شود و ما در شستشوی آن توجه کمتری داریم.

پیش از هر چیز توصیه می‌کنیم حداقل سالی یک بار تخته خردکن خود را عوض کنید و یک تخته جدید تهیه کنید. پس از هر بار استفاده از تخته خردکن آن را علاوه بر شستشو با اسکاچ و مایع ظرفشویی، با لیمو و سرکه بشویید تا کاملا ضدعفونی شود.

۵. دستگیره‌های خانه

معمولا دستگیره یخچال، در، کشو، ماشین لباسشویی، ماکروفر، کابینت و… فلزی است. در نتیجه ویروس، باکتری و میکروب ساعات بیشتری روی اجسام فلزی باقی می‌ماند. همچنین ما در بسیاری از مواقع بی‌آنکه توجه کنیم، دست‌های آلوده خود را به دستگیره‌های خانه می‌زنیم و آن‌ها را آلوده می‌کنیم.

توصیه می‌کنیم به منظور حفظ سلامت بیشتر خودتان، هر روز دستگیره‌های خانه را با الکل یا اسپری ضدعفونی کننده تمیز کنید. در صورتی که مواد ضدعفونی کننده ندارید، مقداری آب و مایع ظرفشویی را به یک اسفنج بزنید و دستگیره‌ها را تمیز کنید. در پایان با یک دستمال نخی دستگیره‌ها را خشک کنید.

۶. فرش و موکت

این ۷ نقطه آلوده خانه را بشناسید (دیجی واش)

فرش و موکت از تار و پود تشکیل شده که لابه‌لای آن هزاران باکتری قرار دارد که ما از وجود آن‌ها بی‌خبریم. توصیه می‌کنیم هرگز با کفش وارد خانه نشوید، چرا که انواع آلودگی وارد فرش و موکت خانه می‌شود.

به جای آنکه سالی یک بار فرش و موکت خانه را بشویید، هر سه ماه یک بار آن را با شامپو فرش تمیز کنید. همچنین حتما هفته‌ای یک بار فرش و موکت را جاروبرقی بکشید تا ذرات غذا لابه‌لای فرش و موکت باقی نماند.

۷. سرویس بهداشتی

سرویس بهداشتی یکی از آلوده‌ترین نقاط خانه است. توصیه می‌کنیم حداقل هر دو تا سه روز یک بار سرویس بهداشتی را با مواد شوینده تمیز کنید تا میزان باکتری و میکروب‌ها به حداقل برسد. همچنین شیرآب دستشویی را هر روز با اسپری الکل یا ماده ضدعفونی‌کننده تمیز کنید.

یکی از وسایلی که معمولا به آن توجه نمی‌کنیم جامسواکی است که آلودگی بسیاری دارد. از این رو حتما هفته‌ای یک بار آن را بشویید. به بهداشت سرویس بهداشتی توجه بیشتری کنید، چرا که اگر این نقطه از خانه کثیف و آلوده باشد، تاثیر منفی بسیاری در خانه و افراد ایجاد می‌کند.

منبع: دیجی واش

برچسب ها: کثیف ، آلوده ، خانه ، 7 نقطه
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار