چه چیز‌هایی طلا را خراب می‌کند؟
کد خبر: ۳۰۱۱۷۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: 2023 December 31    -    ۱۰ دی ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۰
 همان‌طور که می‌دانید جلا و درخشش طلا است که هر چشمی را به خود خیره می‌کند؛ ولی اگر به خوبی از این زیورآلات مراقبت نشود، هنگامی در معرض برخورد با اجسام تیز قرار بگیرند، یا توسط مواد شوینده زیاد شست و شو شوند و در مجاور برخی مواد دیگر قرار گیرد، سطح آن کدر یا ساییده شده و جلا و زیبایی خود را از دست می‌دهند.

 همان‌طور که می‌دانید جلا و درخشش طلا است که هر چشمی را به خود خیره می‌کند؛ ولی اگر به خوبی از این زیورآلات مراقبت نشود، هنگامی در معرض برخورد با اجسام تیز قرار بگیرند، یا توسط مواد شوینده زیاد شست و شو شوند و در مجاور برخی مواد دیگر قرار گیرد، سطح آن کدر یا ساییده شده و جلا و زیبایی خود را از دست می‌دهند.

پس یک سوال برای‌مان پیش می‌آید با این عنوان که قاتل طلا چه فلزی است؟

 

چه چیز‌هایی طلا را خراب می‌کند؟

 

در دنیای فلزات، به عناصری که باعث تیرگی و کدر شدن طلا می‌شوند، قاتل طلا گفته می‌شود. این عناصر می‌توانند روی سطح طلا رسوب کنند و ظاهر آن را خراب کنند.

معروف‌ترین قاتل طلا، گوگرد است. گوگرد می‌تواند به صورت گاز یا بخار در هوا وجود داشته باشد. زمانی که طلا در معرض گوگرد قرار می‌گیرد، با آن ترکیب می‌شود و ماده‌ای به نام سولفید طلا تشکیل می‌دهد. سولفید طلا، ماده‌ای سیاه رنگ است که باعث تیرگی و کدر شدن طلا می‌شود.

علاوه بر گوگرد، سایر عناصری که می‌توانند باعث تیرگی طلا شوند عبارتند از:

هیدروژن سیانید

کلر

برم

جیوه

الکل

آیا الکل طلا را خراب می‌کند؟

قاتل طلا چیست؟

بطور کل الکل نیز در رده مواد شوینده قرار دارد و از ترکیبی تشکیل شده که بتوان به راحتی به کمک آن انواع ظروف یا سایر سطوح را جرم‌گیری کرد و دوباره برق انداخت؛ اما با این اوصاف، آیا الکل طلا را خراب می‌کند؟ یا برق می‌اندازد؟

متاسفانه باید گفت که این خاصیت تمیزکنند‌گی آن بر روی طلا نه تنها تاثیری ندارد، بلکه به دلیل ساختار آن، اگر طلا در معرض این ماده قرار بگیرد و با آن شست و شو شود، لایه‌ای کدر رنگ بر روی طلا و جواهرات باقی خواهد ماند و همین موضوع منجر به این می‌شود که به بافت این زیورآلات آسیب وارد شده و آن‌ها شکننده شوند. به همین دلیل در هنگامی که با موادی چون الکل یا انواع مواد شوینده مانند وایتکس، جرم‌گیر و… سرو کار دارید، طلای خود را در کناری بگذارید.

آیا جیوه طلا را خراب می‌کند؟

تا به اینجا مقاله آمدیم اما هنوز هم حرفی از دشمن شماره یک طلا به میان نیامده‌است. بله درست فهمیدید، به غیر از انواع اسیدها و مواد شیمیایی، فلزی است که به تنهایی برای از بین بردن زیبایی طلا کافیست. اما این دشمن طلا چه فلزی است؟ بی‌شک فلز جیوه مایع، مهم‌ترین دشمن طلا است. جیوه برای طلا، نقش یک کارد برای پنیر را دارد.

به هیچ عنوان طلا و جواهرات خود را نزدیک این ماده سمی یا وسایلی که از جیوه تشکیل شده‌است، قرار ندهید. پس در جواب به این سوال که آیا جیوه طلا را خراب می‌کند، باید گفت که خراب نه، بلکه آن را ویران می‌کند. حال که بیشتر مطلع شدیم که چه چیزی طلا را خراب می‌کند، در ادامه به این موضوع خواهیم پرداخت که چگونه می‌توان جلای طلا را حفظ کرد یا آن را دوباره برگرداند.

راهکارهایی برای حفظ جلای طلا

برای تمیز کردن طلا، می‌توانید یک اینچ (سه سانتی‌ متر) خمیر دندان را با چند قطره آب مخلوط کنید تا خمیری به دست آید که حالت فوم مانند دارد. سپس به کمک مسواکی که فرچه‌‌ی نرمی داشته باشد، طلای خود را شروع به آرامی تمیز کنید. هر چه فرچه مسواک نرم‌تر باشد، طلا کمتر دچار خط و خش شده و آسیب می‌بیند.

این خمیر باعث می‌شود جرم‌های موجود بر روی سطح طلا نرم شده و به راحتی تمیز شود. مسواک هم می‌تواند از میان شیارها و شکاف‌های کوچک عبور کند و جرم‌ها را از بین ببرد. سپس طلا خود را به خوبی بشویید و خشک کنید. سعی کنید این کار را هر سال، حداکثر دو بار انجام دهید تا تمام شیارهای طلا به خوبی تمیز شود.

برخلاف باور بسیاری از بانوان، هیچ شوینده‌ای نمی‌تواند طلا را تمیز کند و به آن آسیب نرساند. پس چه بهتر که از همان ابتدا به خوبی از این زیورآلات خود مراقبت کنید تا کمتر نیازمند شست و شو باشد.

ایلنا

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
هرمس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
2
1
برعکس
اتفاقا اگر جیوه را همراه آهنربای بزرگی در کاسه آب قرار دهیم و سپس طلا و نقره به آن بیفزاییم جرم و کثیفی روی طلا و نقره را از بین به جهان موازی برده و باعث تبدیل شدن آب به آب حیات میشود
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار