کشف راهکار جالب برای درمان دیابت
کد خبر: ۳۰۰۵۵۶
تاریخ انتشار: 2023 December 24    -    ۰۳ دی ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۶
 عضو هیئت علمی دانشکده طب ایرانی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: طب سوزنی می تواند در کنار طب رایج، برای افراد مبتلا به دیابت مفید باشد.
 عضو هیئت علمی دانشکده طب ایرانی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: طب سوزنی می تواند در کنار طب رایج، برای افراد مبتلا به دیابت مفید باشد.
 
دکتر هدی عزیزی در گفتگو با وب دا اظهار کرد: چند یافته کلیدی از مطالعات جدیدحاکی از آن است که طب سوزنی می تواند در بهبود کنترل قندخون، کاهش علائم نوروپاتی، بهبود حساسیت به انسولین و کاهش التهاب موثر باشد.
 
وی اذعان داشت: مورد اول بهبود کنترل قند خون بیماران دیابتی با استفاده از طب سوزنی که یک متاآنالیز حاصل از ٢٩ کارآزمایی بالینی تصادفی یا کنترل شده بود، نشان داده که طب سوزنی با بهبود قابل توجهی در سطح گلوکز خون ناشتا و سطح هموگلوبین گلیوکولیزه یعنی هموگلوبین A١C در افراد مبتلا به دیابت نوع دو مرتبط است.
 
دکتر عزیزی با تاکید بر اینکه طب سوزنی همواره تنها یک درمان مکمل است در کنار درمان دارویی که متخصصین غدد تجویز می نمایند  تصریح کرد: در باب کاهش علائم نوروپاتی که یک بررسی سیستماتیک از ٢۰ کار آزمایی تصادفی کنترل شده می باشد، نتایج نشان داد که طب سوزنی در کاهش درد نوروپائی و بهبود سرعت هدایت عصبی در افراد مبتلا به نوروپائی دیابتی موثراست.
 
عضو هیئت علمی دانشکده طب ایرانی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: یک کار آزمایی تصادفی کنترل شده نشان داده است که طب سوزنی با بهبود قابل توجه ای در حساسیت به انسولین وجذب گلوکز در افراد مبتلا به دیابت نوع دو مرتبط است.
 
دکتر عزیزی به یکی دیگر از نقش های طب سوزنی در این راستا اشاره کردو بیان داشت: یک کارآزمایی تصادفی کنترل شده نشان داده است که طب سوزنی با کاهش قابل توجهی در نشانگرهای التهابی مثل CRP و اینترلوکین ۶ در افراد مبتلا به دیابت نوع دو مرتبط است.
 

وی ادامه داد: با وجود اینکه این یافته ها امیدوار کننده هستند،تحقیقات بیشتری برای درک کامل مزایا و منافع بالقویه ی طب سوزنی برای دیابت مورد نیاز است و همان طور که ذکر کردیم بسیار مهم است که همه ی بیماران توجه داشته باشند که طب سوزنی نه به عنوان جایگزین بلکه باید به عنوان درمان مکمل در افراد دیابتی استفاده گردد.

بهداشت نیوز

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار