این هوش مصنوعی می‌تواند زمان مرگ را پیش بینی کند!
کد خبر: ۳۰۰۴۹۴
تاریخ انتشار: 2023 December 24    -    ۰۳ دی ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۵
محققان از تکنیک‌های پردازش زبان طبیعی برای مطالعه چگونگی تکامل انسان‌ها استفاده کرده‌اند که می‌توان آنها را براساس توالی دقیق رویدادهای زندگی هر شخص آینده را پیش‌ بینی کرد.

 آیا هوش مصنوعی می‌تواند مرگ و اتفاقات آینده ما را پیش بینی کند؟ دانشمندان یافته‌های جالبی در این باره دارند که در ادامه می‌خوانید.

محققان دو دانشگاه کپنهاگ و نورث ایسترن، از ایجاد مدل‌های ترانسفورماتور مانند ChatGPT خبر داده‌اند که به‌جای پیش‌بینی کلمه بعدی در یک جمله، رویدادهای آینده زندگی فرد را تخمین می‌زند و قادر به پیش بینی زمان مرگ است.

محققان از تکنیک‌های پردازش زبان طبیعی برای مطالعه چگونگی تکامل انسان‌ها استفاده کرده‌اند که می‌توان آنها را براساس توالی دقیق رویدادهای زندگی هر شخص آینده را پیش‌ بینی کرد.

سم لمان، استاد دانشگاه کپنهاگ و نویسنده این مطالعه گفت: ما از این مدل برای پاسخ به این سوال که تا چه حد می‌توانیم اتفاقات آینده خود را براساس شرایط و رویدادهای گذشته پیش بینی کنیم، استفاده کردیم. از جنبه علمی، تنها خود پیش بینی برای ما جالب نیست، بلکه جنبه‌هایی از داده‌ها که مدل را قادر می‌سازد تا چنین پاسخ‌های دقیقی را ارائه دهند نیز در نوع خود تامل‌برانگیز است.

محققان با استفاده از مجموعه داده‌ای به‌نام “life۲vec” از دانمارک، داده‌های ۶ میلیون دانمارکی شامل اطلاعاتی در مورد جنبه‌های مختلف زندگی آنها نظیر تحصیل، بهداشت، شغل، درآمد، ادرس و ساعات کار روزانه را بررسی کردند. این مجموعه قادر به پیش بینی سوالاتی کلی مانند “آیا شخص مورد مطالعه در چهار سال آینده می‌میرد یا خیر” است.

محققان با سازماندهی رویدادهای جمع‌آوری شده از زندگی افراد در یک سیستم واحد، ثابت کردند که این پیش بینی پایدار بوده و ساختار شفافی دارد. پژوهشگران با بررسی بیشتر سیستم مذکور دریافتند که نتایج با آنچه از طریق علوم اجتماعی کشف شده، مطابقت دارد.

برای مثال، اگر همه چیز برابر باشد، افرادی که در سمت شغلی ریاست با درآمد بالا قرار دارند، احتمالا عمر طولانی‌تری خواهند داشت. از سوی دیگر، مردان، مهارت محدود در یک زمینه خاص و قابلیت تشخیص ذهنی نیز با خطر بالاتر مرگ در ارتباط است.

این مدل‌ها هم‌چنین می‌توانند پیامدهای مختلفی از مرگ‌ومیر اولیه تا ویژگی‌های شخصیتی را پیش‌بینی کنند و طبق ادعای محققان مدل‌های آنها با اختلاف قابل توجهی بهتر از برترین مدل‌های حال حاضر عمل می‌کنند.

لمان در ادامه افزود: اینکه زندگی انسان را به عنوان یک توالی طولانی از رویدادها در نظر بگیریم، مانند جمله‌ای در یک زبان است که از مجموعه کلمات مختلف تشکیل شده است. برای این کار معمولا از مدل‌های ترانسفورماتور در هوش مصنوعی استفاده می‌شود. ما از آن برای تجزیه و تحلیل توالی زندگی، یعنی رویدادهایی که در زندگی یک انسان اتفاق می‌افتند، استفاده می‌کنیم.

از آنجاکه اطلاع از زمان مرگ و اتفاقات مربوط به آن ترسناک و دلهره‌اور است، بنابراین محققان برخی نگرانی‌های اخلاقی و حفظ حریم خصوصی را در مورد این مطالعه مطرح کرده‌اند.

محققان در بیانیه خود توضیح دادند که احتمال گام بعدی ترکیب انواع دیگر اطلاعات مانند متن و تصویر یا اطلاعات مربوط به ارتباطات اجتماعی برای پیش بینی مرگ و آینده است. مطالعه فوق در ژورنال Nature Computational Science منتشر شده است.

کجت نیوز

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار