۳ نشانه کلیدی که می‌گوید سگ شما واقعاً باهوش است
کد خبر: ۳۰۰۳۴۹
تاریخ انتشار: 2023 December 22    -    ۰۱ دی ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۹
همه صاحبان سگ تصور می‌کنند که حیوان خانگی‌شان خاص است. اما دانشمندان معتقدند که برخی سگ‌ها به دلیل استعدادشان در یادگیری نام اسباب بازی‌ها «خاص‌تر» هستند. یک مطالعه جدید از کارشناسان دانشگاه ELTE در بوداپست، سه عامل کلیدی را معرفی می‌کند که نشان می‌دهد سگ شما باهوش است.

۳ نشانه کلیدی که می‌گوید سگ شما واقعاً باهوش است (روزیاتو)

۳ نشانه کلیدی که می‌گوید سگ شما واقعاً باهوش است (روزیاتو)«تابناک با تو» - همه صاحبان سگ تصور می‌کنند که حیوان خانگی‌شان خاص است. اما دانشمندان معتقدند که برخی سگ‌ها به دلیل استعدادشان در یادگیری نام اسباب بازی‌ها «خاص‌تر» هستند.

یک مطالعه جدید از کارشناسان دانشگاه ELTE در بوداپست، سه عامل کلیدی را معرفی می‌کند که نشان می‌دهد سگ شما باهوش است. این شامل توانایی یادگیری نام یک اسباب بازی جدید تنها در ۳۰ دقیقه و همچنین توانایی تسلط بر ۵۰ نام در طول دو سال است.

محققان همچنین راه‌هایی را نشان داده‌اند که با آن‌ها می‌توانید از باهوش بودن سگی که قصد دارید به سرپرستی بگیرید مطمئن شوید.

چرا سگ‌ها این قدر به صاحبان خود وفادار هستند؟

به‌طور خاص، سگ‌های نژاد بُردر کولی به عنوان یکی از بااستعدادترین نژاد‌ها شناخته می‌شوند، با این حال در سایر نژاد‌های سگ نیز می‌توان این مهارت‌ها را مشاهده کرد.

- تنها به ۳۰ دقیقه زمان نیاز دارد تا نام یک اسباب بازی جدید را یاد بگیرد.
- حداقل نام ۱۵ اسباب بازی را می‌داند.
- می‌تواند در عرض دو سال نام ۵۰ اسباب بازی را یاد بگیرد.

۳ نشانه کلیدی که می‌گوید سگ شما واقعاً باهوش است (روزیاتو)

محققان این تیم به مدت پنج سال در سرتاسر جهان به دنبال سگ‌های یادگیرنده بااستعداد Gifted World Learner یا (GWL) بودند تا مشخصه این نوع سگ‌ها را متوجه شوند.

پروفسور آدام میکلوسی، یکی از نویسندگان این مطالعه، گفت: «از آنجایی که سگ‌های GWL بسیار نادر هستند، تاکنون فقط روایت‌هایی درباره پیشینه آن‌ها وجود داشته است. تواناییِ نادر یادگیری نام اشیاء، اولین مورد مستند از استعداد در یک گونه غیرانسانی است.»

۳ نشانه کلیدی که می‌گوید سگ شما واقعاً باهوش است (روزیاتو)

او توضیح داد: «وقتی صاحب یک سگ به ما می‌گفت که فکر می‌کند که حیوان خانگی‌اش نام اسباب بازی‌ها را می‌داند، ما دستورالعملی برای آزمایش سگ به او می‌دادیم و می‌خواستیم که ویدئوی این آزمایش را برای ما ارسال کند.»

محققان سپس با تماس ویدئویی با صاحب سگ، واژگان این سگ را در شرایط کنترل‌شده آزمایش می‌کردند؛ و اگر سگ نشان می‌داد که نام اسباب‌بازی‌هایش را می‌داند، محققان از صاحب آن سگ می‌خواستند که یک پرسش‌نامه را پر کند.

در این پرسش‌نامه درباره تجربه زندگی آن سگ، تجربه صاحب سگ در رشد و تربیت این حیوان خانگی، و همچنین فرآیندی که سگ از طریق آن توانست نام اسباب‌بازی‌هایش را یاد بگیرد سوال شد.

۳ نشانه کلیدی که می‌گوید سگ شما واقعاً باهوش است (روزیاتو)

در مجموع، محققان ۴۱ سگ GWL را از ۹ کشور ایالات متحده، بریتانیا، برزیل، کانادا، نروژ، هلند، اسپانیا، پرتغال و مجارستان پیدا کردند.

همان‌طور که در مطالعات قبلی مشاهده شده بود بیشتر این سگ‌ها (۵۶ درصد) از نژاد بُردر کولی بودند. با این حال دو سگ از نژاد پامرانین، یک پکینز، یک شیتزو، یک کورگی، یک پودل و چند نژاد مخلوط نیز در میان سگ‌های بااستعداد مشاهده شدند.

۳ نشانه کلیدی که می‌گوید سگ شما واقعاً باهوش است (روزیاتو)

شنی درور، محقق ارشد این مطالعه گفت: «در کمال تعجب، اکثر این صاحبان گزارش دادند که عمداً به سگ‌هایشان نام اسباب‌بازی یاد نداده‌اند بلکه ظاهراً سگ‌ها در جریان بازی‌ها به‌طور خودجوش نام‌ها را یاد گرفته‌اند.»

۳ نشانه کلیدی که می‌گوید سگ شما واقعاً باهوش است (روزیاتو)

از طرفی هیچ ارتباطی بین سطح تجربه صاحب سگ و توانایی سگ در به خاطر سپردن نام‌ها مشاهده نشد.

دکتر درور گفت: «در مطالعات قبلی ما نشان داده‌ایم که سگ‌های GWL نام اشیاء جدید را بسیار سریع یاد می‌گیرند. بنابراین، جای تعجب نیست که وقتی آزمایش را با سگ‌ها انجام دادیم، میانگین تعداد اسباب‌بازی‌هایی که سگ‌ها می‌شناختند ۲۹ تا بود. اما زمانی که نتایج را منتشر کردیم بیش از ۵۰ درصد از صاحبان گزارش دادهد که سگ‌هایشان دایره واژگانی بالای ۱۰۰ نام اسباب بازی دارند.»

۳ نشانه کلیدی که می‌گوید سگ شما واقعاً باهوش است (روزیاتو)

راه‌هایی برای افزایش شانس داشتن یک سگ «خاص»

- سگ خود را از یک پرورش‌دهنده حیوانات بخرید یا به سرپرستی بگیرید.
- مطمئن شوید که از ۱۰ هفتگی به بعد با شما زندگی می‌کند.
- فقط یک سگ و دو بزرگسال در خانه داشته باشید.
- سگ خود را عقیم کنید.

منبع: روزیاتو

برچسب ها: سگ ، نشانه ، باهوش ، سک باوفا
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار