۶ دلیل برای اینکه مردم این سریال را برای بار هزارم می‌بینند!
کد خبر: ۳۰۰۲۴۳
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار: 2023 December 20    -    ۲۹ آذر ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۱
«یوسف پیامبر» تنها سریال ایرانی است که همچنان پس از بارها بازنشر از شبکه‌های مختلف تلویزیونی پخش شده که واکنش‌های متفاوتی در بین مخاطبان اندک صداوسیما در پی داشته است.

«یوسف پیامبر» تنها سریال ایرانی است که همچنان پس از بارها بازنشر از شبکه‌های مختلف تلویزیونی پخش شده که واکنش‌های متفاوتی در بین مخاطبان اندک صداوسیما در پی داشته است. حالا با گذشت ۱۵سال از اولین پخش اثر فرج الله سلحشور به نقد و بررسی راز محبوبیت و ماندگاری «یوسف پیامبر» پرداخته‌ایم.

 

6 دلیل برای اینکه مردم این سریال را برای بار هزارم می‌بینند!

 

حتی این روزها باوجود اینکه شبکه آی فیلم این سریال را دوباره بازپخش می‌کند، هنوز هم که هنوز است مخاطبان به تماشای این سریال می‌نشینند و یوسف پیامبر گوی رقابت را از سایر سریال‌ها ربوده و مخاطبان هر شب منتظر تماشای آن هستند!

 سریال «یوسف پیامبر» نه تنها در ایران بلکه در سراسر دنیا نیز مخاطبان پروپا قرصی دارد و تا به حال از شبکه‌های مختلف کشورهایی نظیر افغانستان، تاجیکستان، تونس و .. بارها بازنشر شده است

به دنبال بازپخش دوباره سریال تاریخی «یوسف پیامبر»، تصمیم گرفتیم با طراحی سوالی نظر مخاطبان را درباره علت محبوبیت آن بعد از گذشت 15سال جویا شویم.

یوسف پیامبر زندگی حضرت یوسف از کودکی تا میانسالی روایت می کند که فرج الله سلحشور تهیه کننده و کارگردان این اثر تلویزیونی است.

6 دلیل برای اینکه مردم این سریال را برای بار هزارم می‌بینند!

۱. محبوبیت همراه با جنجال گریم یوزارسیف و زلیخا

گریم شخصیت‌های اصلی سریال حضرت یوسف (مصطفی زمانی) و به طور خاص زلیخا (کتایون ریاحی) و ابتکار کمتر دیده شده در چهره‌پردازی در طول سریال مانند پوشش و نوع آرایش و پیرایش زنان و مردان مصری برای مخاطبان تلویزیون به نوعی جذابیت متفاوتی ایجاد کرده بود و گریم جنجالی کتایون ریاحی در این سریال با تذکر و خشم برخی از جریانات سیاسی در آن دوران مواجه شد و این سریال را تا عدم پخش بُرد!

۲. تاریخ به روایت «یوزارسیف»

نه تنها در ایران بلکه در جهان تاریخی بودن یک فیلم و یا سریال یکی از دلایل اصلی محبوبیت به شمار می رود و آثار بسیاری به خاطر روایت تاریخ گونه خود در بین مخاطبان پرطرفدار شده‌اند. چون انسان در ذات طبیعی خود به تاریخ و گذشته علاقه دارد برای همین «یوسف پیامبر» که روایت بخشی از تاریخ است برای مخاطبان ایرانی جذابیت زیادی دارد و بازپخش چندین باره این سریال از شبکه‌های مختلف تلویزیونی مانع اشتیاق مخاطبان به تماشای دوباره این سریال نشده است.

6 دلیل برای اینکه مردم این سریال را برای بار هزارم می‌بینند!

۳. یک سریال با مضمون و اهداف خاص

سلحشور در این سال‌ها گرایش و پیوند خود را با مضامین مذهبی در سینما و تلویزیون بارها نشان داده است که «توبه نصوح» و «مردان آنجلس» از جمله آنها هستند و با تولید آثاری از این جنس به رفع نیاز فرهنگی طیفی از جامعه و حتی مخاطبان اندک صداوسیما کمک زیادی کرد. این سریال یک هدف مشخصی را در این سالها دنبال کرده که صرفا روایت یک واقعه تاریخی نیست بلکه یک آرمان خاص را دنبال می‌کند که تا پایان سریال به صورت هدایت شده به مخاطب خاص این سریال ارائه شده است.

6 دلیل برای اینکه مردم این سریال را برای بار هزارم می‌بینند!

۴. داستان جالب؛ عشق زمینی

پیامبری که به دست برادران خود به چاه انداخته شد که به کام مرگ فرو برود و مهمتر از آن عشق زلیخا، همسر عزیز مصر به حضرت یوسف با بازی درخشان کتایون ریاحی به جذابیت این سریال برای مخاطبان صداوسیما کمک کرده است. منتقدان و مخاطبان این سریال معتقدند: با زلیخا می‌توان عشق را تداعی کرد، درست است که این عشق با هوس زلیخا پدید آمده اما او متوجه می‌شود شعله این عشق در وجودش باقی مانده و بخاطر آن زنده می‌ماند و با سیر و سلوکی طولانی که در سریال به نمایش درآمده در نهایت به وصال معشوق خود می‌رسد.

6 دلیل برای اینکه مردم این سریال را برای بار هزارم می‌بینند!

۵. پیامک یوزارسیفی و درآمدهای اقتصادی به نفع مخابرات!

جذاب‌ترین حاشیه‌ای که در حین پخش سریال یوسف(ع) رخ داد ارسال پیامک‌های یوزارسیفی بود و بازار این نوع پیامک‌ها رونق پیدا کرد به حدی که می توان گفت نه تنها در ایران شاید در تمام دنیا تنها سریالی بود که به این موقعیت و افتخار نائل شد که دوستداران و مخالفانش اینگونه از خواب و خوراک خود زده و در ساخت پیامک جدید بعداز پایان هر قسمت از همدیگر سبقت بگیرند. در بخشی از این پیامک ها آمده بود: سفرهای استانی یوزارسیف آغاز شد(خبرگزاری مصر)، خبرگزاری مصر لحظاتی پیش از سفرهای استانی و مخالفت معبد امون با طرح تحول اقتصادی خبر داد، یوزارسیف در برنامه های قحطی زدایی خود از برنامه های احمدی نژاد استفاده کرد وی با دیدن اشراف زادگان در حال بررسی طرحی برای مقابله با اشراف زادگان است(طرح سهمیه بندی بنزین)، یوزارسیف: من خادم شما هستم (ستاد انتخاباتی احمدی نژاد)،اینها بخشی از هزاران و شاید میلیونها پیامکی است که در طول 10 ماه پخش این سریال در مدح و یا نقد این برنامه ساخته شد که در نوع خود یک رکورد محسوب شود.

۶. ماجرای عجیب عدم پخش آگهی بازرگانی قبل و در حین پخش سریال

صداوسیما در آن دوران در اقدامی عجیب و غیرقابل باور به درخواست عوامل و البته برخی افراد و نهادها تصمیم بر آن گرفته بود که در حین پخش این سریال تبلیغات بازرگانی پخش نکند که این موضوع حین پخش سریال یوسف (ع) اعمال شد. ضمن آنکه تلویزیون قبل از پخش این سریال حدود 10 تا 15 دقیقه تبلیغات بازرگانی پخش می‌کرد که در نوع خود یک رکورد محسوب می‌شود و با عدم پخش آگهی در حین پخش سریال به جذب مخاطب برای مجموعه پرحاشیه سلحشور کمک فراوانی کرد.

در ادامه واکنش کاربران به بازپخش دوباره سریال «یوسف پیامبر» را بخوانید:

* محمد در توئیتر خود نوشت: هر بار که یوسف پیامبر رو می‌بینم انگار دارم برای کنکور می‌خونم... سلشحور با ما چه کردی مَرد؟

* کاربری به نام حسین گفت: اگه مجبور باشین بین یوسف پیامبر و زخم‌کاری۲ یه کدومو ببینین، یوسف پیامبر رو از شبکه ifilm میبینید یا تماشا؟!

* محدثه از طرفداران این سریال هم اینگونه نظر داد که سریال یوسف پیامبر مناسب بچه ها نیست!

* هانیه هم با کنایه نوشت: چطوری هنوز جومونگ و یوسف پیامبر تماشا می کنید رمز موفقیتتون چی بوده به ماها هم بگین!

* رویا هم با بازپخش این سریال اینگونه شوخی کرد: خواهرم فهمید دوباره یوسف پیامبر پخش میشه گفت که  این دنیا دیگه جای موندن نیست و فوت کرد.

  • کیوان هم با طعنه به پوشش زنان مصری در این سریال گفت بعد از 15 سال از بازپخش چندباره این 
  • برترین ها
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
-
|
۱۳:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۹
8
7
خدا بینندگانشو شفا بده ان شاالله:(
پاسخ ها
ناشناس
| |
۰۹:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
شما که اینقد راحت به بینندگان یک سریال فاخر پر محتوای تاریخی و دینی توهین میکنی احتمالا ادعای روشنفکری و متمدن بودن هم داری، به نظرم یه سری اتفاقات شبیه این اظهار نظرها تو جامعه داره اتفاق میفته که به خوبی داره مرز انسانیت رو مشخص میکنه، بنده برای چندمین بار این سریال رو تماشا کردم و هر بار که دیدم نکات مهمی رو نسبت به دفعات قبل فهم و درک کردم.
روح مرحوم فرج الله سلحشور قرین رحمت پروردگار
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
2
6
من یک بار هم ندیدم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
2
3
من یک بار هم ندیدم
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار