رشته بیهوشی در کما
کد خبر: ۳۰۰۱۶۰
تاریخ انتشار: 2023 December 19    -    ۲۸ آذر ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۰
رئیس انجمن بیهوشی قلب ایران با اشاره به کمبود متخصص بیهوشی در سطح کشور گفت؛ در حدود ۳ سال گذشته اقبالی به رشته بیهوشی نبوده و بیش از ۷۰درصد ظرفیت رشته بیهوشی در دوره دستیاری خالی مانده است و متاسفانه با مرگ تدریجی رشته بیهوشی در ایران مواجه هستیم.
رئیس انجمن بیهوشی قلب ایران با اشاره به کمبود متخصص بیهوشی در سطح کشور گفت؛ در حدود ۳ سال گذشته اقبالی به رشته بیهوشی نبوده و بیش از ۷۰درصد ظرفیت رشته بیهوشی در دوره دستیاری خالی مانده است و متاسفانه با مرگ تدریجی رشته بیهوشی در ایران مواجه هستیم.
 
 به نقل از انجمن بیهوشی قلب ایران، دکتر علیرضا جلالی فراهانی رئیس انجمن بیهوشی قلب ایران با اشاره به برگزاری چهارمین کنگره بین المللی بیهوشی قلب در روزهای ۲۰ لغایت ۲۲ دیماه در سالن همایشهای ابوریحان دانشگاه شهید بهشتی، اظهار داشت؛ این کنگره با حضور برترین متخصصین حوزه بیهوشی از جمله بیهوشی قلب از سراسر ایران و اساتید برجسته جهانی با هدف بررسی و ارائه بروزترین دستاوردها، روش‌ها، تکنیک‌ها و متدها در حوزه بیهوشی قلب برگزار می‌شود.
 
رئیس چهارمین کنگره بیهوشی قلب به نقش اجتناب ناپذیر هوش مصنوعی در پیشرفت‌های حوزه پزشکی اشاره کرد و گفت: یکی از مهمترین موضوعاتی که در کنگره امسال به آن پرداخت خواهد شد بحث هوش مصنوعی و بیهوشی قلب در کنار دیگر پانل‌ها است.
 
این فلوشیپ فوق تخصصی بیهوشی قلب بیان داشت ؛ نقش متخصص بیهوشی در بخش درمان و سلامت یک جامعه بسیار حائز اهمیت و منحصر به فرد است به طوری که بعضی از رشته‌های پزشکی قابلیت آن را دارند که توسط رشته دیگر پوشش داده شوند ولی در رشته بیهوشی هیچ جایگزینی وجود ندارد.
 
وی با تاکید بر این مهم که هیچ یک از مراکز درمانی و بیمارستان‌ها را بدون متخصص بیهوشی حتی نمی‌توان تصور کرد، افزود: ارائه خدمات بیهوشی به صورت ۲۴ ساعته است و تعداد متخصصان بیهوشی در هریک از مراکز درمانی می‌بایست قابل توجه باشد، یک متخصص بیهوشی در ایجاد ایمنی و کاهش مرگ و میر بیماران و در افزایش سلامت جامعه نقش بسیار جدی دارد.
 
رئیس انجمن بیهوشی قلب ایران با گلایه از برطرف نشدن مشکلات موجود جامعه بیهوشی در یک دهه گذشته و حتی افزایشی شدن آن، گفت؛ در حدود ۳ سال گذشته اقبالی به رشته بیهوشی نبوده و بیش از ۷۰درصد ظرفیت رشته بیهوشی در دوره دستیاری خالی مانده است و امروز شاهد هستیم که بسیاری از دانشگاه‌های سطح ۲ و ۳ کشور اصلا دستیار بیهوشی ندارند یعنی تعداد ورودیهای آنها صفر است.
 
وی ادامه داد؛ این اتفاق در دانشگاه‌های سطح یک کشور تعداد ورودیشان به کمتر از ۵۰درصد رسیده است و شاهد آن هستیم که پزشکان عمومی که برای دستیاری قصد شرکت دارند تمایلی به حضور در رشته بیهوشی نداشته و به رشته‌های دیگر وارد می‌شوند.
 
دکتر جلالی فراهانی به کمبود متخصص بیهوشی در سطح کشور اشاره کرد و گفت: این کمبود به طوریست که در حال حاضر در تعدادی از بیمارستان‌های شهر تهران دچار بحران متخصص بیهوشی هستیم و اگر این مشکل به سرعت حل نشود، می‌تواند عوارض جدی را برای سلامت کشور به همراه داشته باشد یعنی با مرگ تدریجی رشته بیهوشی در ایران همراه هستیم.
 
وی افزود؛ متاسفانه اشتیاق به مهاجرت در بین متخصصین بیهوشی بیشتر از دیگر رشته‌های پزشکی است، به این دلیل که این رشته در بسیاری از کشورهای جهان جایگاه بسیار ویژه و بالای داشته و از لحاظ جایگاه اجتماعی و درآمدی نیز بسیار بالاتر از ایران است.
 
وی با گلایه از نقش بیمه‌ها، گفت: بیمه‌ها در نهایت بی‌مهری با متخصصین بیهوشی برخورد کرده و بسیاری از تعرفه‌های مصوب را رعایت نمی‌کنند و بسیاری از کسورات بی منطق را برای همکاران بیهوشی اعمال میکنند علاوه براینکه پرداختی‌ها با تاخیر بسیار مواجه هستند.
 

خبرآنلاین

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار