سلیقه شما در موسیقی، خلق و خوی شماست!
کد خبر: ۲۹۹۶۳۲
تاریخ انتشار: 2023 December 27    -    ۰۶ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۰
صرف نظر از اینکه ما استعداد موسیقایی داریم یا نه، علاقه موسیقیایی ما چیز‌های زیادی در مورد ما می‌گوید. تحقیقات قبلی نشان داده بود که موسیقی می‌تواند بر احساسات، عملکرد شناختی، خلاقیت و انعطاف‌پذیری ذهنی ما تأثیر بگذارد. ارزیابی آهنگ‌ها و هنرمندان مورد علاقه ما حتی ممکن است بینش‌هایی را در مورد سطوح همدلی و نیاز‌های شخصیتی ما ارائه دهد...

سلیقه شما در موسیقی، در مورد سمت و سوی اخلاقی‌تان چه چیز‌هایی می‌تواند بگوید؟ (یک پزشک)

سلیقه شما در موسیقی، در مورد سمت و سوی اخلاقی‌تان چه چیز‌هایی می‌تواند بگوید؟ (یک پزشک)«تابناک با تو» - موسیقی نقش مهمی در زندگی ما ایفا می‌کند، اما آیا تا به حال فکر کرده‌اید که سلیقه موسیقی شما، چه چیزهایی را می‌تواند در موردتان افشا کند؟

تحقیقات جدید ارتباط بالقوه‌ای را بین موسیقی که گوش می‌دهیم و سمت و سوی اخلاقی ما پیدا کرده است.

ویکتور هوگو، سیاستمدار و نویسنده فرانسوی زمانی گفته بود: «موسیقی بیانگر آن چیزی است که نمی‌توان گفت و نمی‌توان در مورد آن سکوت کرد.»

صرف نظر از اینکه ما استعداد موسیقایی داریم یا نه، علاقه موسیقیایی ما چیز‌های زیادی در مورد ما می‌گوید. تحقیقات قبلی نشان داده بود که موسیقی می‌تواند بر احساسات، عملکرد شناختی، خلاقیت و انعطاف‌پذیری ذهنی ما تأثیر بگذارد. ارزیابی آهنگ‌ها و هنرمندان مورد علاقه ما حتی ممکن است بینش‌هایی را در مورد سطوح همدلی و نیاز‌های شخصیتی ما ارائه دهد و می‌تواند به ما در بیان ارزش‌هایمان کمک کند.

اما تا حالا کمتر به رابطه بین ذائقه موسیقی و ارزش‌های اخلاقی توجه شده بود. این موضوع، الهام بخش محققان دانشگاه کوئین مری لندن و بنیاد ISI در تورین ایتالیا شد که به بررسی تأثیر متقابل پیچیده بین موسیقی و اخلاق پرداختند.

یکی از محققان ارشد این تحقیق و مدرس پردازش موسیقی دیجیتال در دانشکده مهندسی الکترونیک دانشگاه کوئین مری لندن، می‌گوید که: «مطالعه ما شواهد قانع‌کننده‌ای ارائه می‌دهد که ترجیحات موسیقی می‌تواند پنجره‌ای به ارزش‌های اخلاقی افراد باشد.»

سلیقه شما در موسیقی، در مورد سمت و سوی اخلاقی‌تان چه چیز‌هایی می‌تواند بگوید؟ (یک پزشک)

این مطالعه داده‌های موجود از ۱۴۸۰ شرکت‌کننده را که از طریق ابزار نظرسنجی LikeYouth جمع‌آوری شده بود و پرسش‌نامه‌های روان‌سنجی مربوط به ارزش‌های اخلاقی را مطابقت می‌داد و همچنین خوانندگانی را که شرکت‌کنندگان در فیس‌بوک لایک کرده بودند، بررسی کرد.

آنها فرض کردند که اگر کاربر صفحه یک هنرمند خاص را در فیس بوک دوست داشته باشد، مشهورترین آهنگ‌های آن هنرمند ترجیحات موسیقی کاربر را هم دوست خواهد داشت که البته این امر ممکن است بر دقت یافته‌ها تأثیر بگذارد.

سپس محققان ویژگی‌های آکوستیک و شعر را از پنج ترانه برتر هنرمندان مورد علاقه هر شرکت‌کننده، استخراج و تجزیه و تحلیل کرد.

سپس این تیم از الگوریتم‌های یادگیری ماشین برای تجزیه و تحلیل ویژگی‌های استخراج شده و پیش‌بینی ارزش‌های اخلاقی شرکت‌کنندگان استفاده کردند. آن‌ها می‌نویسند:

ارزش‌های اخلاقی از طریق نظریه مبانی اخلاقی (MFT) ارزیابی شدند، که زمینه روانشناختی اخلاق را در قالب پنج مورد بررسی می‌کند. این مبانی عبارتند از: مراقبت/آسیب، انصاف/تقلب، وفاداری/خیانت، اقتدار/براندازی، و پاکی/تحقیر.

MFT از زمان ابداع خود در سال ۲۰۰۴ به طور گسترده توسط روانشناسان برای اندازه‌گیری اخلاق مورد استفاده قرار گرفته است. از MFT بسیار استفاده شده، اگرچه مخالفان آن را فاقد حوزه‌های اخلاقی کلیدی، مانند نوع‌دوستی، و داشتن برخی مشکلات تجربی می‌دانند.

محققان از تکنیک‌های پردازش متن، از جمله روش‌های مبتنی بر واژگان و بازنمایی‌ رمزگذارشده دوطرفه از جاسازی‌های مبتنی بر ترانسفورماتور‌ها (BERT) برای تحلیل روایت، ارزش‌های اخلاقی، احساسات و بارگذاری احساسی در اشعار استفاده کردند. علاوه بر این، ویژگی‌های صوتی سطح پایین و سطح بالا ارائه شده از طریق API اسپاتیفای برای ارزیابی اطلاعات رمزگذاری‌شده در انتخاب‌های موسیقی مورد استفاده قرار گرفت، که به افزایش استنتاج‌های اخلاقی کمک کرد.

نتایج نشان داد که هم ویژگی‌های شعری و هم ویژگی‌های صوتی برای پیش‌بینی سمت سوی اخلاقی افراد بهتر از اطلاعات اولیه جمعیت‌شناختی هستند. جالب توجه است، عناصری مانند تن صدا به عنوان پیش‌بینی‌کننده‌های حیاتی برای ارزش‌های مراقبت و انصاف می‌توانند در نظر گرفته شوند، در حالی که احساسات بیان شده در اشعار در پیش‌بینی وفاداری، اقتدار و خلوص مؤثرتر بودند.

سلیقه شما در موسیقی، خلق و خوی شماست!

پس بر مبنای این تحقیق، موسیقی صرفاً منبع سرگرمی یا لذت زیبایی‌شناختی نیست؛ بلکه رسانه‌ای قدرتمند است که احساسات اخلاقی ما را منعکس و شکل می‌دهد. با درک این ارتباط، می‌توانیم راه‌های جدیدی را برای مداخلات مبتنی بر موسیقی که رشد اخلاقی مثبت را ترویج می‌کنند، شکل دهیم.

منبع: یک پزشک

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار