اسرائیل تونل‌های حماس را به آب بست
کد خبر: ۲۹۹۵۷۴
تاریخ انتشار: 2023 December 13    -    ۲۲ آذر ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۸
به گفته مقام‌های آمریکایی که درباره عملیات ارتش رژیم صهیونیستی در غزه اطلاعات دارند، این رژیم پمپاژ آب دریا به داخل تونل‌های حماس در غزه را آغاز کرده است.
به گفته مقام‌های آمریکایی که درباره عملیات ارتش رژیم صهیونیستی در غزه اطلاعات دارند، این رژیم پمپاژ آب دریا به داخل تونل‌های حماس در غزه را آغاز کرده است.
 
اسرائیل تونل‌های حماس را به آب بست
 
روزنامه وال استریت ژورنال در این باره از یکی از سخنگوهای وزارت جنگ رژیم صهیونیستی پرسیده اما او از اظهارنظر در این باره خودداری کرده و گفته، عملیات محرمانه است.
 
مقام‌های رژیم صهیونیستی می‌گویند که سیستم زیرزمینی حماس کلید عملیات آن در میدان جنگ بوده است. آنها می‌گویند که سیستم تونل توسط حماس برای مانور دادن نیروهای این گروه فلسطینی در سراسر میدان جنگ و ذخیره موشک‌ها و مهمات این گروه استفاده می‌شود و رهبران این گروه را قادر می‌سازد تا نیروهای خود را فرماندهی و کنترل کنند. اسرائیل همچنین معتقد است برخی از گروگان‌ها در داخل تونل‌ها نگهداری می‌شوند.
 
این در حالی است در یکسری مکالمات ضبط شده بین بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و گروگان‌های آزاد شده و خانواده‌هایشان که هفته گذشته به بیرون درز کرد، اسرائیلی‌ها با عصبانیت به نتانیاهو گفتند که می‌ترسند سیل تونل‌ها باعث مرگ عزیزانشان شود.
 
در همین حال طی یک کنفرانس مطبوعاتی در روز سه شنبه در کاخ سفید با ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، یک خبرنگار از جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا درباره رها سازی آب در داخل تونل‌ها توسط رژیم صهیونیستی پرسید و بایدن به طور مستقیم به رویکرد اسرائیل نپرداخت، بلکه به این موضوع پرداخت که چگونه این اقدام می‌تواند بر بیش از ۱۰۰ گروگانی که هنوز در دست حماس هستند، تاثیر بگذارد.
 
بایدن همچنین گفت: ارزیابی‌های انجام شده نشان می‌دهد که هیچ گروگانی در این تونل‌ها نیست اما نمی‌داند این درست یا خیر.
 
برخی از مقام‌های دولت بایدن نگران این بوده‌اند که استفاده از آب دریا ممکن است موثر نباشد و تامین آب شیرین غزه را به خطر بیندازد. مصر در سال ۲۰۱۵ از آب دریا برای رها سازی آب در تونل‌هایی که توسط قاچاقچیان در زیر گذرگاه مرزی رفح با غزه اداره می‌شد، استفاده کرد که باعث شکایت کشاورزان اطراف در مورد محصولات آسیب‌دیده شد.
 
اما دیگر مقام‌های آمریکایی می‌گویند این تکنیک ممکن است به تخریب بخش‌هایی از شبکه تونل کمک کند. وال استریت ژورنال پیشتر گزارش داده بود که سیل در تونل‌ها با آب دریا در حال بررسی است.
 
تحلیلگران نظامی ارزیابی کرده‌اند که رژیم صهیونیستی نتوانسته تاکنون بخش اعظمی از این شبکه تونل‌ها را نابود کند و تکنیک‌های مختلفی برای تخریب یا آسیب رساندن به سیستم زیرزمینی مورد نیاز است. ارتش اسرائیل علاوه بر آب دریا، با حملات هوایی و مواد منفجره مایع و ارسال ربات‌ها، سگ‌ها و پهپادها به دنبال حمله به این شبکه بوده است.
 

ایسنا

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار