پوران درخشنده همچنان در انتظار تمدید پروانه ساخت «هیس پسرها...»
کد خبر: ۲۹۹۴۸۳
تاریخ انتشار: 2023 December 12    -    ۲۱ آذر ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۲
 پنج سال از صدور مجوز فیلم «هیس پسرها گریه نمی‌کنند» در دولت قبل می‌گذرد و پوران درخشنده همچنان در انتظار تمدید مجوز این فیلم است.
 پنج سال از صدور مجوز فیلم «هیس پسرها گریه نمی‌کنند» در دولت قبل می‌گذرد و پوران درخشنده همچنان در انتظار تمدید مجوز این فیلم است.
 
پوران درخشنده همچنان در انتظار تمدید پروانه ساخت «هیس پسرها...»
 
سازمان سینمایی به تازگی نام چند فیلمنامه‌ را که از شورای پروانه ساخت مجوز گرفته‌اند اعلام کرد که در میان آن‌ها «عشق» به نویسندگی، کارگردانی و تهیه‌کنندگی پوران درخشنده هم دیده می‌شد. با توجه به اینکه درخشنده از مدت‌ها قبل درصدد ساخت فیلم «هیس پسرها گریه نمی‌کنند» بود، این تصور پیش آمد که فیلمنامه‌اش با تغییر نام مجوز گرفته است اما این فیلمساز، «عشق» را پروژه‌ای دیگر معرفی می‌کند و تاکید دارد که «پسرها گریه نمی‌کنند» همچنان بلاتکلیف و بدون تمدید پروانه مانده است.
 
درخشنده که ۱۱ سال قبل فیلم «هیس! دخترها فریاد نمی‌زنند» را ساخت، در سال ۱۳۹۷ و پس از انتشار اخباری درباره تعرض به تعدادی دانش‌آموز در یک مدرسه پسرانه در مصاحبه‌ای با ایسنا بیان کرد، قبل از آنکه «هیس! دخترها...» را بسازد، قصد داشته «پسرها گریه نمی‌کنند» را جلوی دوربین ببرد که شرایط آن مهیا نشد.
 
او درباره این تصمیم توضیح داده بود:‌ با توجه به درخواست‌های زیادی که از تعداد قابل تأملی از مخاطبانم دریافت کردم، می‌دانستم که باید حتما برای موضوع تجاوز کاری انجام دهم چرا که این مسئله پس از نمایش فیلم «هیس! دخترها...» از طریق افراد مختلفی که به نحوی مورد تعرض قرار گرفته بودند، بار سنگینی را روی دوشم قرار داد. من فیلمنامه را پس از تحقیقات زیاد میدانی، کارشناسی و کتابخانه‌ای نوشتم و سال ۱۳۹۶ به وزارت ارشاد تحویل دادم اما این فیلمنامه همراه با دو اثر دیگر رد شدند که بعدها آن دو فیلمنامه برای ساخته شدن مجوز گرفتند ولی فیلمنامه من مجوزی نگرفت. در واقع گفتند، تغییراتی در فیلمنامه ایجاد کنم اما برای من این مهم بود که نفس موضوع مجوز ساخت بگیرد تا بعد همان‌گونه که تا حالا امتحان پس داده‌ام در حین ساخت تغییرات لازم را بدهم و هنوز هم منتظرم.
 
او در همان مقطع با اشاره به اتفاقات یکی از مدارس تهران گفته بود: وقتی این ماجراها پیش می‌آید، بیشتر ناراحت می‌شوم چون من رسالتی داشتم که این فیلم را برای جامعه‌ خود که اذعان دارم، خانواده‌ام هستند و از طرف آن‌ها سفارش ساخت این فیلم را گرفته بودم، بسازم.
 
البته پروانه ساخت مدنظر درخشنده سرانجام حدود ۲۰ روز بعد از این صحبت‌ها، در خرداد سال ۱۳۹۷ صادر شد اما به دلایلی همچون شرایط نامناسب اجتماعی و نیز شیوع کرونا امکان ساخت فیلم فراهم نشد.
 
حالا مدت‌هاست که این فیلمساز درخواست تمدید پروانه ساخت خود را ارائه کرده ولی خبری از صدور آن نیست.
 
درخشنده مهرماه امسال گفت: اصلا قصد رها کردن این فیلمنامه را ندارم یعنی دلیلی وجود ندارد که آن را کنار بگذارم. من در یک جامعه به همراه مردم زندگی می‌کنم و مسئله آن‌ها مسئله من نیز است. آن‌ها خانواده بزرگ من هستند و نمی‌توانم به یک سری مسائل مهم نپردازم. منتها باید پروانه ساخت فیلم را تمدید می‌کردم و قرار شد فیلمنامه را در شورای پروانه ساخت بخوانند که هنوز جوابی نگرفتم و منتظرم.
 
او اضافه کرد:‌ برای این فیلمنامه خیلی زحمت کشیدم چون موضوع آن با نگاه من به مسائل خانوادگی و بچه‌ها همسو است و تولید آن مثل یک بار سنگین روی دوشم می‌ماند که اصلا نمی‌خواهم آن را زمین بگذارم.
 
درخشنده اخیرا برای فیلمی با نام «عشق» مجوز ساخت گرفته که به گفته خودش یک پروژه بین‌المللی است و انتظار داشت که پروانه «پسرها گریه نمی‌کنند» نیز پس از ماه‌ها بالاخره تمدید شود.
 

ایسنا

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار