اگر یک سوزن با سرعت نور به زمین برخورد کند چه می‌شود؟
کد خبر: ۲۹۹۴۰۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: 2023 December 12    -    ۲۱ آذر ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۰
چیزی به سمت سیاره ما در حال حرکت است که می‌تواند به تمام زندگی روی زمین پایان دهد. این یک سوزن معمولی با وزن حدود ۵ گرم است. چه اتفاقی پس از این برخورد برای زمین می‌افتد؟
احتمالاً تعجب می‌کنید که چرا اینقدر خطرناک است. آیا چیزی به این کوچکی واقعاً می‌تواند ضرری داشته باشد؟ گفتنش سخت است، زیرا با سرعت نور در حال حرکت است و ما واقعا نمی‌دانیم وقتی برخورد کند چه اتفاقی خواهد افتاد.
 
اگر یک سوزن با سرعت نور به زمین برخورد کند چه می‌شود؟
 
 
 این به این دلیل است که خود این ایده فرضی است، بنابراین ما را با انبوهی از سوالات روبرو می‌کند. اولین مورد این است: برای سوزن خیاطی در فضا چه اتفاقی می‌افتد؟ آیا واقعاً می‌تواند به سرعت نور شتاب بگیرد؟ جواب کوتاه، نه است. اما به این سادگی نیست.
 
در جهان ما، هیچ چیز دارای جرم نمی‌تواند به سرعت نور برسد. انرژی لازم است تا هر جسمی سریعتر حرکت کند. از آنجایی که نمی‌تواند بی‌نهایت انرژی وجود داشته باشد، هیچ چیز هرگز نمی‌تواند آنقدر شتاب بگیرد.
 
بنابراین، می‌توانیم کار‌ها را ساده کنیم. فرض کنید که سوزن با ۹۹.۹ درصد سرعت نور حرکت می‌کند. این چیزی حدود ۲۹۹۳۰۰ کیلومتر در ثانیه یا ۱.۰۸ میلیارد کیلومتر در ساعت است.
 
با این سرعت، سفر از زمین تا خورشید حدود هشت ۸ دقیقه طول می‌کشد. برای مقایسه، حداکثر سرعت یک موشک فالکون هوی ۳۹۶۰۰ کیلومتر در ساعت است و سریع‌ترین ماشین روی زمین بیش از ۲ میلیون بار کندتر از سرعت نور است.
 
بزرگترین سنگی که تاکنون به سیاره ما برخورد کرده، شهاب سنگ هوبا بوده است. وزن آن حدود ۶۰ تن بود. حدود ۸۰۰۰۰ سال پیش به زمین افتاد و خسارات زیادی به بار آورد. آیا چیزی به کوچکی سوزن خیاطی ما می‌تواند همان اثر را داشته باشد؟ مطمئنا این کار را خواهد کرد! همه چیز به انرژی مربوط می‌شود.
 
انرژی‌ای که سوزن در اثر انفجار آزاد می‌کند، حدود ۴۳ کیلوتن نیرو خواهد داشت. این کمتر از چیزی است که انسان می‌تواند ایجاد کند، اما همچنان می‌تواند منجر به آسیب‌های عظیم شود؛ بنابراین اگر در اخبار شنیدید که چیزی با سرعت نور به سمت زمین می‌رود، قطعاً باید پوششی پیدا کنید. آیا مردم می‌توانند از چنین برخوردی جان سالم به در ببرند؟ خوب، خیلی ترسناک خواهد بود.
 
یک فلش نور خیره کننده با یک موج ضربه‌ای با نیروی باورنکردنی همراه خواهد بود. شیشه تمام خانه‌ها در شعاع ۲.۵ مایلی شکسته می‌شود. حتی قوی‌ترین ساختمان‌ها فرو می‌ریزند. تمام آن انرژی که از سوزن‌ما می‌آید باعث آتش‌سوزی‌های جدی تا فاصله ۱.۵ مایلی از مرکز زمین لرزه می‌شود. همه چیز در این نقطه اساساً بخار می‌شود.
 
اگر سوزن به اقیانوس می‌رفت، وضعیت کمی متفاوت می‌شد. درست مانند یک شهاب سنگ، برخورد آن باعث ایجاد یک سونامی بزرگ می‌شود. اما موج شوک بر شهر‌های بزرگ تأثیر نمی‌گذارد و مردم احتمالاً آسیب نخواهند دید. اگر چه اگر به سواحل شرقی ایالات متحده برخورد کند، این شی کوچک همچنان می‌تواند باعث سیل در نیویورک شود.
 
اما اگر سوزنی مانند این وارد اتمسفر زمین شود، اتفاقات دیگری ممکن است رخ دهد. از آنجایی که سوزن نزدیک به سرعت نور حرکت می‌کند، در واقع دیگر یک جسم جامد نخواهد بود، بلکه بیشتر شبیه به دسته‌ای از اتم‌ها خواهد بود که در کنار یکدیگر پرواز می‌کنند؛ بنابراین این امکان وجود دارد که سوزن درست از سیاره ما عبور کند، همانطور که از یک بالون عبور می‌کند. خیلی سریع، در کسری از ثانیه اتفاق می‌افتد. هیچ کس حتی متوجه نمی‌شود و مردم فقط دنبال کار خود می‌روند.
خبرآنلاین
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۱
0
3
از مترجم گوگل برای ترجمه این متن متشکرم ولی کارش اصلاً جالب از آب درنیومده.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار