همه آنچه باید درباره «کت نمادین شانل» بدانید
کد خبر: ۲۹۹۳۵۹
تاریخ انتشار: 2023 December 12    -    ۲۱ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۰
در دنیای مد، شاهکارها زمانی خلق می‌شوند که یک لباس، جواهر یا سبک بیشتر از خالقش عمر کند؛ مثل کت جادویی «تویید» که کوکو شانل آن را با آرزوی رها کردن بدن زنان از قیدوبندهایی مانند کرست‌های دست‌وپاگیر به دنیای مد معرفی کرد.

«تابناک با تو» - در دنیای مد، شاهکارها زمانی خلق می‌شوند که یک لباس، جواهر یا سبک بیشتر از خالقش عمر کند؛ مثل کت جادویی «تویید» که کوکو شانل آن را با آرزوی رها کردن بدن زنان از قیدوبندهایی مانند کرست‌های دست‌وپاگیر به دنیای مد معرفی کرد.

گابریل کوکو شانل درباره این طراحی برای زنان که بعدها به ژاکت شانل معروف شد، گفته بود: «می‌خواستم کت‌هایی تنشان کنم که به آن‌ها احساس راحتی بدهد اما همچنان بر زنانگی تاکید کند.»

همه آنچه باید درباره «کت نمادین شانل» بدانید

خاستگاه جالب و عاشقانه

داستان عاشقانه کت شانل در اوایل دهه ۲۰، زمانی که گابریل کوکو شانل با هیو گروسونور، دوک خوش‌تیپ وست‌مینستر، ملاقات کرد، آغاز شد. رابطه آن‌ها شانل را شیفته لباس‌ شکار و کت‌شلوارهای کلاسیک دوک کرد. گفته می‌شود که او اغلب لباس‌های معشوقش، دوک وست‌مینستر، را قرض می‌گرفت؛ چون احساس می‌کرد در راحتی و آسایشی که آن‌ها به او می‌دادند حل می‌شود.

همه آنچه باید درباره «کت نمادین شانل» بدانید

تصویر کت شانل روی جلد مجله های مد

توجه شانل سپس به تویید معطوف شد و خیلی زود پارچه‌ای که زمانی فقط در لباس‌های مردانه به کار می‌رفت، به امضای او تبدیل شد.

پارچه تویید معمولا با بافت ساده، جناغی یا شاه‌ماهی بافته می‌شود و نمادی از لباس‌های سنتی اسکاتلندی، ایرلندی، ولزی یا انگلستانی است که برای فعالیت‌‌ها در فضای باز مانند تیراندازی و شکار کاربرد داشتند.

جزئیات زیبای منحصربه‌فرد

همه آنچه باید درباره «کت نمادین شانل» بدانید

با مشاهده دقیق جزئیات کت شانل متوجه می‌شویم که چرا این یک قطعه نمادین در زمینه مد است. اول اینکه از قانون خود شانل پیروی می‌کند که «ظرافت لباس با آزادی حرکت همراه است». برش لباس هم مستقیم است و لبه‌به‌لبه با لایه‌های آستر و لایه‌های تویید یکپارچه به هم دوخته شده است.

برای اطمینان از خواب کامل کت روی تن یک زنجیر برنجی در آستر سجاف کت دوخته شده است. دکمه‌ها هم مانند جواهراتی‌اند که از فلز، رزین یا گالایت ساخته شده‌اند و با سر شیر نمادین، کاملیای سفید، خوشه گندم یا علامت دوتایی سی (C) متمایز شده‌اند.

زنان آمریکایی بعد از جنگ جهانی دوم ظهور دوباره شانل را پذیرفتند و تقاضا برای کت‌شلوارها و کت‌های کاملا مدرن و آزادی‌بخش او زیاد شد.

ساک دستی که راهش را به دنیای مد باز کرد

کارل لاگرفلد با ورود به صحنه مد با عنوان طراح اصلی شانل در سال ۱۹۸۳، تغییراتی انکارناپذیر برای این خانه مد پاریسی به ارمغان آورد. او در سال ۱۹۸۵، کت شانل را با تاپ‌های اسپرت و شلوارهایی جین همراه کرد. از او این نقل‌قول مشهور شده است: «چیزهایی هستند که هرگز از مد نمی‌افتند؛ جین، پیراهن سفید و کت شانل.»

لاگرفلد فقید حجم‌ها و نسبت‌های مختلف را آزمایش کرد. جانشین او، ویرجینی ویار، نیز این میراث را ادامه داد.

قابلیت تطبیق‌پذیری بالا

چه تابستان باشد و چه زمستان، این کت به دلیل جذابیت تطبیق‌پذیر و همه‌جانبه‌اش یک عنصر اصلی در مجموعه‌های آماده پوشیدن شانل است. در نمایشگاه بهار/تابستان ۲۰۲۰، ویار فرم کت کوتاه را به لباس‌های یکسره شوخ‌وشنگ و پیراهن‌های چین‌دار شیک وارد کرد.

همه آنچه باید درباره «کت نمادین شانل» بدانید

در دنیای امروز که سبک‌ها به‌سرعت تغییر می‌کنند، «کت نمادین شانل» همچنان پای ثابت یک ظاهر شیک است. یک قطعه کلاسیک با یک قرن حضور در دنیای مد که همچنان جذابیت اغواگرانه و هم‌زمان فمینیستی خود را حفظ کرده است. همان‌طور که کوکو شانل می‌گوید: «ژولیده لباس بپوشی، آن‌ها لباس را به خاطر می‌آورند. لباس بی‌عیب‌ونقص بپوش تا زن را به خاطر بسپارند.»

ایندیپندنت فارسی

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار