شیوع عفونت ریه در کودکان
کد خبر: ۲۹۸۹۰۷
تاریخ انتشار: 2023 December 06    -    ۱۵ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۷
ممکن است خبر‌هایی درباره شیوع عفونت ریه کودکان در هلند، دانمارک و بخش‌هایی از ایالات متحده و چین شنیده باشید که در این زمان از سال بیش از حد معمول ارزیابی می‌شود. والدین این اخبار را پیگیری می‌کنند و مقامات بهداشت عمومی شیوع جهانی عفونت‌های شدید تنفسی را زیر نظر دارند و موارد و علل را ثبت می‌کنند.

شیوع عفونت ریه در حال حاضر کودکان را در «چندین» کشور درگیر کرده است (یک پزشک)

شیوع عفونت ریه در حال حاضر کودکان را در «چندین» کشور درگیر کرده است (یک پزشک)«تابناک با تو» - ممکن است خبر‌هایی درباره شیوع عفونت ریه کودکان در هلند، دانمارک و بخش‌هایی از ایالات متحده و چین شنیده باشید که در این زمان از سال بیش از حد معمول ارزیابی می‌شود.

والدین این اخبار را پیگیری می‌کنند و مقامات بهداشت عمومی شیوع جهانی عفونت‌های شدید تنفسی را زیر نظر دارند و موارد و علل را ثبت می‌کنند. با این حال، هیچ ویروس جدید یا نوع دیگری از پاتوژن جدید برای نگرانی در این شیوع وجود ندارد.

این چیزی است که ما می‌دانیم

پنومونی التهاب ریه‌ها است که معمولاً در اثر عفونت‌های باکتریایی یا ویروسی ایجاد می‌شود و ممکن است بافت‌های عمیق‌تر ریه را نسبت به برونشیت، که التهاب لوله‌های هوایی است، تحت‌تأثیر بگذارد.

علائم آن تب، مشکلات تنفسی و درد قفسه سینه داشته هستند. در عکس قفسه سینه به صورت سایه‌ای سفید دیده می‌شود.

در این فصل، میکروب‌های تنفسی شناخته شده، از جمله ویروس سنسیشیال تنفسی (RSV) و باکتری مایکوپلاسما پنومونیه، شایع هستند و بروز عفونت ان‌ها کاملا قابل انتظار است. شیوع مایکوپلاسما هر چند سال یکبار تشدید می‌شود و می‌تواند به آنتی بیوتیک‌های رایج هم مقاوم باشد.

اکثر کودکان و بزرگسالان مبتلا علائمی شبیه آنفولانزا پیدا می‌کنند که پس از چند روز خود به خود برطرف می‌شوند، اما برخی ممکن است به التهاب جدی‌تری در ریه‌ها تبدیل شوند که نیاز به درمان و در برخی موارد بستری شدن در بیمارستان دارند.

شیوع عفونت ریه در حال حاضر کودکان را در «چندین» کشور درگیر کرده است (یک پزشک)

اما چرا برخی افراد به بیماری‌های شدیدتری مبتلا می‌شوند؟ و آیا در این فصل تفاوت‌هایی وجود دارد؟

کودکان سالم می‌توانند از انتقال ویروس‌های تنفسی بی‌ضرر به یکدیگر در سنین پایین نهایت استفاده را می‌برند و به این ترتیب سیستم ایمنی‌شان آموش می‌بیند و این امر به ایجاد ایمنی در برابر میکروب‌های مشابه در آینده کمک می‌کند.

بیش از ۲۰۰ ویروس می‌توانند باعث عفونت تنفسی شوند، از جمله RSV، آدنوویروس‌ها، انترو ویروس‌ها، راینوویروس‌ها و کروناویروس‌ها. هنگامی که عفونت‌های مشابه چیزی نباشد که فرد قبلا مبتلا به آن‌ها شده باشد، علائم می‌تواند جدی‌تر باشد. حدود یک هفته طول می‌کشد تا بیماران ایمنی زرادخانه خود را در برابر یک عامل بیماری‌زا یا پاتوژن جدید ایجاد کند.

پس از رفع عفونت، سلول‌های حافظه برای محافظت در برابر عفونت‌های بعدی باقی می‌مانند. آنتی‌بادی‌های ویروس‌های سرماخوردگی مانند کروناویروس‌ها پس از حدود دو سال از بین می‌روند و آنتی‌بادی‌های اختصاصی RSV در نوزادان ممکن است سریع‌تر از بین بروند. با این حال، سلول‌های ایمنی حافظه‌ای باقی می‌مانند، اما از سوی دیگر برای فرار از ایمنی، ویروس‌ها برای جلوگیری از شناسایی جهش می‌یابند.

طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی، امسال هیچ تفاوتی در عفونت‌های ویروسی مورد انتظار وجود ندارد و مقصران شناخته شده در موج‌های بعدی ابتلا مطابق همه‌گیری‌های قبلی گزارش شده‌اند. شعله ور شدن مایکوپلاسما پنومونیه نیز همانطور که انتظار می‌رفت، رخ داده است.

با این حال، کاهش ایمنی همگانی یا به اصطلاح گله‌ای اختصاصی مایکوپلاسما مهم است. توضیح اینکه به علت قرنطینه در سال‌های پیش به علت کرونا، میزان مواجهه با عفونت مایکوپلاسما هم کم شده بود و اینک ناگهان همه کسانی که ناایمن بودند با آن درگیر شده‌اند.

شیوع عفونت ریه در حال حاضر کودکان را در «چندین» کشور درگیر کرده است (یک پزشک)

اثرات ناشناخته عفونت همزمان

از زمان محدودیت‌های کروتا یا کووید فاصله گرفته‌ایم و افرادی که در مدارس، خانه‌های سالمندان و سایر محیط‌های پرخطر با هم همنشینی دارند، احتمالاً همزمان با چندین بیماری عفونی مواجه می‌شوند.

تحقیقات روی کودکان مبتلا به هپاتیت شدید حاد در بریتانیا و ایالات متحده نشان داده که عفونت‌های ویروسی متعدد باعث آسیب غیرمنتظره کبدی می‌شوند.

عفونت‌های متعدد می‌تواند منجر به بیماری شدیدتر شود، حتی ویروس‌هایی که می‌توانند بی‌ضرر در نظر گرفته شوند، می‌توانند به آسیب بافتی منجر شوند.

در آزمایشگاه‌های علمی، نشان داده شده است که آلوده شدن به بیش از یک ویروس تنفسی می‌تواند منجر به ویروس‌های هیبریدی شود. این ویروس‌های ترکیبی ممکن است رفتار متفاوتی نسبت به ویروس‌های تکی داشته باشند و باعث ایجاد علائم متفاوت و شاید حتی فرار از سیستم ایمنی بدن شوند؛ بنابراین یک شیوع خطرناک جدید با چه معیاری مشخص می‌شود؟

معمولا باید بروز عفونت‌ها و علائم شناخته شده ثبت و گزارش شود تا هر گونه جدید و بالقوه خطرناک‌تر را بتوان تشخیص داد. بیمارستان‌ها ممکن است در طول فصل آنفولانزا انباشته از بیمار شوند، اما آنفولانزا به صورت تکی در گردش نیست و زمانی که افراد به طور همزمان به بیش از یک ویروس تنفسی آلوده شوند، علائم می‌تواند بدتر شود.

عفونت‌های تنفسی می‌توانند باعث آسیب ریه شوند که بهبود آن به زمان نیاز دارد. ابتلا به یک عفونت تنفسی و به دنبال آن عفونت دیگر می‌تواند این زمان بهبودی را طولانی کند و منجر به علائم شدیدتر و بیماری طولانی‌تر شود. این امر به ویژه در مبتلایان به آسم احساس می‌شود و به آن‌ها توصیه می‌شود واکسن آنفولانزای سالانه خود را بزندد و از ابتلا به عفونت‌های فصلی خودداری کنند.

عفونت‌های ایجاد‌کننده عفونت ریه مسری هستند. همه گیر کرونا نکاتی را برای جلوگیری از ابتلا به عفونت تنفسی را برجسته کرده است که شامل اجتناب از تماس با افراد آلوده، تهویه مؤثر، ماسک زدن و بهداشت دست است.

منبع: یک پزشک

برچسب ها: شیوع ، بیماری ، کودکان ، عفونت
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار