قیمت گوجه بین ۴۰ تا ۷۰ هزار تومان
کد خبر: ۲۹۸۶۸۱
تاریخ انتشار: 2023 December 03    -    ۱۲ آذر ۱۴۰۲ - ۲۰:۰۰
رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تهران با بیان مطلب فوق افزود: در مورد هندوانه سال‌های گذشته اغلب دپو انجام می‌شد که خوشبختانه در سال‌های اخیر این محصول نیز به روز به دست مردم می‌رسد و دپو دیگر نیاز ندارد و از جنوب کشور تامین می‌شود.
رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تهران با بیان مطلب فوق افزود: در مورد هندوانه سال‌های گذشته اغلب دپو انجام می‌شد که خوشبختانه در سال‌های اخیر این محصول نیز به روز به دست مردم می‌رسد و دپو دیگر نیاز ندارد و از جنوب کشور تامین می‌شود.
 
وی با اشاره به کشت هندوانه به میزان مورد نیاز در استان‌های جنوبی و گرمسیر کشور، افزود: هندوانه شب یلدا از طریق شهرهایی مانند دزفول تأمین شده است.
 
رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تهران در پاسخ به این پرسش که آیا قیمت محصولات تغییری خواهند داشت، تاکید کرد: امسال محصولات باغی وضعیت مناسب دارد و خوشبختانه آفت‌زدگی و بلای طبیعی نداشتیم از این رو میوه با حجم بالا در کشور وجود دارد؛ علاوه بر اینکه در مناسبت‌هایی مانند شب چله، ایام عید نوروز و… تاکید داریم میوه‌فروشان از سود خود کم کنند تا در شادی مردم شریک باشند.
 
کارگر تصریح کرد: در مجموع بازار میوه با گرانی قیمت در شب یلدا مواجه نخواهد شد. وضعیت میوه در سال جاری هم در ابتدای سال و هم در انتهای سال با افزایش عرضه و قیمت منطقی روبه رو بوده است.
 
رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تهران اضافه کرد: در کنار میوه‌های خاص این آئین، میوه‌های مکمل مانند نارنگی، پرتقال، سیب و… نیز به اندازه کافی تأمین است.
 
وی با بیان اینکه در بازار مرکبات کمبودی نیستادامه داد: در مورد بازار میوه می‌توان گفت با افزایش محصولات و عرضه قیمت پایین‌تر نیز روبه رو هستیم. به عنوان مثال در مورد نارنگی امسال محصول خیلی مرغوبی داریم که با کمترین قیمت عرضه می‌شود. در مورد میوه و مرکبات خوشبختانه کمبودی نداریم و بازار متعادل است.
 
مهم‌ترین چالشی که دربازار داریم مربوط به گوجه فرنگی است
 
وی با بیان اینکه مهم‌ترین چالشی که در بازار داریم مربوط به گوجه فرنگی است افزود: هرساله با شروع فصل سرما و نزدیک شدن به زمستان، مشکلات نوسان قیمت گوجه فرنگی را داریم؛ اما صادرات هم به عنوان یکی از ابعاد تاثیرگذار در بازار منجر به افزایش قیمت و کمبود گوجه فرنگی شده است.
 
کارگر در خصوص این موضوع که آیا اقدامی برای حل مشکل گرانی و کمبود گوجه شده است یا خیر، پاسخ داد: بله همان طور که در سنوات گذشته شاهد بودیم، حدود یک ماه و نیم گوجه انباری استفاده می‌شد. در چند سال اخیر همواره درباره تامین گوجه فرنگی به روزرسانی داشتیم؛ ولی در ماه‌های اخیر با توجه به تغییر دما و بارندگی که در جنوب کشور اتفاق افتاد، بازار در مورد قیمت گوجه فرنگی به چالش افتاد.
 
رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تهران اضافه کرد: چالش مربوط به گوجه فرنگی مقطعی است و اگر شرایط اقلیمی به ثبات برسد این مشکل نیز رفع خواهد شد.
 
عرضه محصولات گلخانه‌ای در بازار
 
رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تهران خاطرنشان کرد: محصولات گلخانه‌ای یک بخشی از نیاز بازار را تامین می‌کند ولی عمده خرید گوجه فرنگی در بازار مربوط به گوجه معمولی می‌شود. به این دلیل که اکثرا قیمت گوجه فرنگی گلخانه‌ای بالاتر از قیمت معمولی است و به همین خاطر قابل جایگزین شدن نیست. اگر به نحوی باشد که کل نیاز بازار را جوابگو باشد، می‌توانستیم بگوییم بر عرضه و تقاضای بازار تاثیر گذار است ولی محصولات گلخانه‌ای محدود هستند.
 
کارگر درباره تفاوت قیمت گوجه بین ۴۰ هزار تومان تا ۷۰ هزار تومان توضیح داد: تفاوت قیمت در هر محصولی و در همه میوه‌ها دیده می‌شود و دلیل آن هم این است که هر محصولی فقط یک قیمت مشخص ندارد. تره‌بار به این صورت است که محصولات عرضه شده را با کیفیت ۱.۲ و ۳ عرضه می‌کنند. نمی‌توانیم بگوییم قیمت محصول درجه یک با درجه ۳ در یک سطح باشد و فروشنده مجبور می‌شود مثلا در مورد گوجه فرنگی، محصول درجه یک را ۷۰ هزار تومان بفروشد و محصول درجه ۳ را ۴۰ هزار تومان عرضه کند. بنابراین نوسان قیمتی که در بازار مشاهده می‌شود مربوط به کیفیت محصولات است.

برنا

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار