پیدا کردن استخوان‌ها و دندان‌های بسیار قدیمی
کد خبر: ۲۹۸۵۸۶
تاریخ انتشار: 2023 December 04    -    ۱۳ آذر ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۹
جان کریتسولاس با پیدا کردن استخوان‌ها و دندان‌های بسیار قدیمی غریبه نیست: او یک شرکت توریستی را اداره می‌کند که مهمانان را در جنوب غربی فلوریدا به سفر‌های شکار فسیل می‌برد. اما حتی خود او نیز از یافتن چنین فک پایین کمیاب و سالمی در زیر آب شگفت‌زده است. «ممکن است تمام عمرتان به شکار فسیل بروید، اما چیزی شبیه این پیدا نکنید.»

کشف استخوان فک ماموت,پیدا کردن استخوان‌ها و دندان‌های بسیار قدیمی (سرپوش)

کشف استخوان فک ماموت,پیدا کردن استخوان‌ها و دندان‌های بسیار قدیمی (سرپوش)«تابناک با تو» - جان کریتسولاس که حین غواصی در جنوب غربی فلوریدا به این کشف دست یافت، ابتدا تصور کرد این فک ۶۰ پوندی، یک تکه چوب است.

یک شکارچی فسیل فلوریدایی اوایل این ماه با بیرون کشیدن استخوان فک ماموت از کف رودخانه به کشف حیرت‌انگیزی دست یافت.

جان کریتسولاس با پیدا کردن استخوان‌ها و دندان‌های بسیار قدیمی غریبه نیست: او یک شرکت توریستی را اداره می‌کند که مهمانان را در جنوب غربی فلوریدا به سفر‌های شکار فسیل می‌برد. اما حتی خود او نیز از یافتن چنین فک پایین کمیاب و سالمی در زیر آب شگفت‌زده است.

«ممکن است تمام عمرتان به شکار فسیل بروید، اما چیزی شبیه این پیدا نکنید.»

کریتسولاس اوایل نوامبر در حال غواصی در رودخانه پیس (صلح) نزدیک آرکادیای فلوریدا بود که چیزی را لمس کرد که تصور کرد کنده درخت است. اما اینطور نبود، چیزی که او لمس کرده بود، استخوان فک باستانی ۶۰ پوندی بود. او یک جفت دندان آسیاب ماموت راهم کشف کرد.

روشن نیست این فک متعلق به چه نوع ماموتی بوده است. با این حال، کریتسولاس گمان می‌کند قدمت آن تقریباً ۱۰۰۰۰ سال باشد.

کشف استخوان فک ماموت,پیدا کردن استخوان‌ها و دندان‌های بسیار قدیمی (سرپوش)

این فسیل احتمالاً متعلق به یک ماموت کلمبیایی است، موجودی غول‌پیکر که بین ۲.۶ میلیون تا ۱۱۷۰۰ سال پیش در آمریکای شمالی پرسه می‌زده است.

دانشمندان بر اساس اکتشافات فسیلی، فکر می‌کنند ماموت‌های کلمبیایی در سراسر جنوب آمریکای شمالی از جمله در مکزیک و احتمالاً تا جنوب کاستاریکا پراکنده بودند. وزن آن‌ها به ۲۲۰۰۰ پوند و قد آن‌ها به ۱۳ فوت تا شانه‌ها می‌رسید. این حیوانات غول‌پیکر که با فیل‌های امروزی ارتباط دارند، بین ۱۳۰۰۰ تا ۱۰۰۰۰ سال پیش منقرض شده‌اند.

دانشمندان مدت‌ها گمان می‌کردند ماموت‌های کلمبیایی زودتر از پسرعمو‌های کوچک‌تر و پرموتر خود، یعنی ماموت‌های پشمالو تکامل یافته‌اند. با این حال، تجزیه و تحلیل DNA در سال ۲۰۲۱ نشان داد ابتدا ماموت‌های پشمالو تکامل یافتند و با دودمان ناشناخته دیگری جفت‌گیری کردند و ماموت‌های کلمبیایی را که یک گونه دورگه بودند، به وجود آوردند.

این فسیل به هر گونه‌ای که تعلق داشته باشد، کریتسولاس قصد دارد آن را به یک شرکت ترمیم در تامپا ببرد، جایی که امیدوارست کارکنان بتوانند تاریخ‌گذاری رادیوکربن را روی استخوان فک انجام دهند و دندان‌های آسیاب را دوباره به فک بچسبانند. افزون بر این، او در حال ثبت این فسیل در ایالت فلوریداست یعنی ممکن است این فسیل به یک موزه تعلق بگیرد. اما در غیر این صورت، کریتسولاس قصد دارد آن را به بقیه مجموعه‌اش که در اتاق نشیمن خانه‌اش به نمایش گذاشته شده، اضافه کند.

کریتسولاس برای کاهش احتمال مواجهه با تمساح‌ها، فقط در زمستان غواصی می‌کند، چون در زمستان دمای آب پایین‌تر است و موجودات خطرناک فعالیت کمتری دارند.

در رودخانه صلح (Peace)، شاهد یافته‌های چشمگیر دیگری هم بوده‌ایم. سال ۲۰۲۱، دِرِک دِمِتِر و هِنری سَدلِر، شکارچیان فسیل در حال غواصی در آبراه بودند که استخوان بزرگ پای ماموت را یافتند. این استخوان ران تقریباً ۵۰ پوند وزن و ۴ فوت طول داشت.

منبع: سرپوش

برچسب ها: کشف ، استخوان ، دندان ، ماموت
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار