نصف شدن کوسه غول‌پیکر توسط نهنگ‌های قاتل
کد خبر: ۲۹۸۵۰۹
تاریخ انتشار: 2023 December 02    -    ۱۱ آذر ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۵
دانشمندان تایید کرده‌اند که یک کوسه بزرگ سفید مُثله شده که در سواحل استرالیا یافت شده با توجه به DNA نهنگ‌های قاتل «اورکا» بر بدنش، توسط این نهنگ‌ها کشته و جگرش خورده شده است.

دانشمندان تایید کرده‌اند که یک کوسه بزرگ سفید مُثله شده که در سواحل استرالیا یافت شده با توجه به DNA نهنگ‌های قاتل «اورکا» بر بدنش، توسط این نهنگ‌ها کشته و جگرش خورده شده است.

زمانی که کوسه در ساحلی در پورتلند، ویکتوریا دیده شد، تنها سر و ستون فقرات کوسه باقی مانده بود و این گمانه زنی را تقویت کرد که اورکاها کوسه سفید بزرگ «Carcharodon carcharias» را برای خوردن جگرش کشته اند، درست مانند حملاتی که در سواحل آفریقای جنوبی، طی چندین سال ثبت شده است. اکنون یک کالبد شکافی نشان داد که اورکاها «Orcinus orca»، که همچنین به عنوان نهنگ‌های قاتل شناخته می‌شوند، مسئول این حمله وحشتناک بوده‌اند.

نصف شدن کوسه غول‌پیکر توسط نهنگ‌های قاتل
 
به گفته دانشیار اکولوژی آبی و تنوع زیستی که رهبری این تجزیه و تحلیل را بر عهده داشت، در بازرسی که از این کوسه انجام شده است در کمربند سینه‌ای و درست بین باله‌های زیر شکم این کوسه، آثار تهاجم دیده شده است که کاملا به روش نهنگ‌های قاتل انجام شده است، این قسمت از بده جایی است که دقیقا جگر(کبد) حیوان را در می‌آورند.
 

این کوسه که دانشمندان تخمین می‌زنند در طول زمان زنده بودن، بیش از ۴.۹ متر بوده است، اولین شواهد از شکار کوسه سفید بزرگ توسط نهنگ‌ها در سواحل استرالیا است.

اورکاها در این آب‌ها کوسه‌های آبی «Prionace glauca» و کوسه‌های ماکو باله کوتاه «Isurus oxyrinchus» را برای خوردن جگر می‌کشند. محققان مشکوک بودند که برخی از کوسه‌های سفید بزرگ ممکن است به دلیل چندین تعامل تهاجمی ثبت شده در جزیره کانگورو و جزایر نپتون در جنوب استرالیا به سرنوشت مشابهی دچار شده باشند، اما هرگز تایید نشده بود.

تحقیقات بر روی لاشه به تجزیه و تحلیل بر روی نمونه‌های ژنتیکی و سواب‌های زخم گزش کوسه شد که در نتیجه محققان توانستند تایید کنند که بر روی این زخم‌های گازگرفتگه شده فقط DNA نهنگ قاتل دیده شده است. ظاهرا چند روز قبل از اینکه کوسه سفید بزرگ در پورتلند کشته شود، گروهی متشکل از هفت اورکا در خلیج بریج واتر مجاور مشاهده شدند.

به گفته محققان دو گروه اورکا در آب‌های استرالیا زندگی می‌کنند و رفتارهای تغذیه‌ای و رفتارهای شکارگری کاملاً متمایز دارند. اما گاهی اوقات رفتارها آموخته می‌شوند و بین آن‌ها به اشتراک گذاشته می‌شوند. بنابراین ارتباط آنها بسیار شگفت انگیز است.

خبرآنلاین

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار