عکسی دیدنی از یک وانت عجیب با موتور بی‌ام‌و
کد خبر: ۲۹۸۳۴۰
تاریخ انتشار: 2023 November 30    -    ۰۹ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۰
این وانت کوچک، ساده و جالبی است که توسط یک شرکت آلمانی طراحی شد، در یونان تولید شد و به کشورهای مختلف صادر شد.

این وانت کوچک، ساده و جالبی است که توسط یک شرکت آلمانی طراحی شد، در یونان تولید شد و به کشورهای مختلف صادر شد.

 
عکسی دیدنی از یک وانت عجیب با موتور بی‌ام‌و

بخش موتورسیکلت ب‌ام‌و که با نام ب‌ام‌و موتوراد شناخته می‌شود، در موزهٔ خود در کارولینای جنوبی، به مناسبت گرامیداشت صد سال تولید موتورسیکلت، نمایشگاه ویژه‌ای را برگزار کرده است. در این نمایشگاه، ۵۳ وسیلهٔ نقلیهٔ مختلف به نمایش درآمده‌اند که در بین آن‌ها، چیز بسیار عجیبی دیده می‌شود. این یک وانت ساده و کوچک متعلق به دههٔ ۶۰ است. چرا باید در نمایشگاهی که به موتورسیکلت اختصاص دارد چنین خودرویی حضور داشته باشد؟ پاسخ این سؤال داستان جالبی دارد که در ادامه بیان خواهیم کرد.

 

وانت داستان ما فارمبیل نام دارد و ساخت سال ۱۹۶۵ است. این وانت توسط شرکت تراکتورسازی آلمانی فاهر در دههٔ ۵۰ طراحی شد. تولید فارمبیل در سال ۱۹۶۲ در یونان توسط یک شرکت یونانی بنام فارکو آغاز شد. یک سال بعد، کرایسلر این شرکت و کارخانهٔ آن را خرید اما همچنان تا سال ۱۹۶۶ به تولید فارمبیل ادامه داد. این وانت کوچک به پیشرانهٔ ۷۰۰ سی‌سی دو سیلندر تخت موتورسیکلت ب‌ام‌و مجهز شده بود که در عقب نصب شده و ۳۲ اسب بخار قدرت و ۵۰ نیوتن متر گشتاور داشت. به همین دلیل، در جلوی وانت نشان ب‌ام‌و دیده می‌شد و ازاین‌رو، فارمبیل در نمایشگاه ب‌ام‌و موتوراد به نمایش درآمده است.

 

پیشرانهٔ هوا خنک ب‌ام‌و بسیار جان‌سخت بود و نگهداری آسانی داشت که آن را به گزینهٔ مناسبی برای استفاده در این وانت ساده تبدیل می‌کرد. نیروی این پیشرانه هم از طریق یک گیربکس چهار سرعته به چرخ‌های عقب منتقل می‌شد. فارمبیل ۳,۳۵۰ میلی‌متر طول، ۱,۵۹۵ میلی‌متر عرض و ۱,۵۵۰ میلی‌متر ارتفاع دارد و فاصلهٔ محوری آن ۱,۷۶۰ میلی‌متر است که یعنی حتی از فیات ۵۰۰ امروزی هم کوچک‌تر است. این وانت همچنین با وزن تنها ۵۸۴ کیلوگرم، بسیار سبک است. ظرفیت بار فارمبیل ۶۰۰ کیلوگرم است و نهایت سرعت آن به ۷۶ کیلومتر بر ساعت می‌رسد.

عکسی دیدنی از یک وانت عجیب با موتور بی‌ام‌و

هرچند فارمبیل در یونان تولید می‌شد اما عجیب اینکه نتوانست مجوز عرضه در بازار این کشور را دریافت کند و به همین دلیل، تولیدات کارخانه به کشورهای مختلف در سراسر جهان صادر می‌شد. این وانت برای بازار فرانسه به پیشرانهٔ سیتروئن ۲CV مجهز شد و نمونه‌های مخصوص ارتش انگلستان هم از پیشرانهٔ هیلمن استفاده می‌کردند. مجموعاً تنها حدود ۱۰۰۰ دستگاه از این وانت جالب ساخته شد که در حال حاضر فقط حدود ۱۰۰ دستگاه آن‌ها باقی‌مانده که بیشترشان در دست کلکسیونرها هستند.

پدال

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار