ایران در فاز ال‌نینو قرار گرفت!
کد خبر: ۲۹۸۰۰۷
تاریخ انتشار: 2023 November 26    -    ۰۵ آذر ۱۴۰۲ - ۱۸:۲۴
 رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی با اشاره به کم‌بارشی‌های گسترده آبان، گفت: ایران در فاز ال نینو قرار دارد و بارش‌ها در آذرماه بالاتر از نرمال می‌شود.

 رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی با اشاره به کم‌بارشی‌های گسترده آبان، گفت: ایران در فاز ال نینو قرار دارد و بارش‌ها در آذرماه بالاتر از نرمال می‌شود.

احد وظیفه اظهار کرد: طی چند هفته گذشته، هجوم هوای گرم شمال آفریقا به‌سمت سمت شرق اروپا باعث شد سامانه‌های مهاجر که در مدیترانه شرقی توسعه می‌یافتند و پس از آن وارد ایران می‌شدند، تضعیف شود.

 

ایران در فاز ال‌نینو قرار گرفت!

 

وی ادامه داد: در بارش‌های فصل سرد سال عمدتاً سامانه‌هایی خیلی مؤثر هستند که در شرق مدیترانه توسعه می‌یابند و در ادامه باعث توسعه جریان‌های سطوح زیرین از سمت دریا از اقیانوس هند و دریای سرخ به‌سمت ایران می‌شوند.

وی با بیان اینکه امسال این اتفاق به‌دلیل هجوم هوای گرم از مناطق شمالی آفریقا به‌سمت اروپای شرقی و خاورمیانه روی نداد، افزود: در نتیجه به‌خصوص در آبان‌ماه با کم‌بارشی‌های گسترده مواجه شدیم.

رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی با تأکید بر اینکه آبان‌ماه به‌خصوص نیمه دوم ماه گذشته از لحاظ بارشی برای کشور اهمیت داشت، اضافه کرد: خوشبختانه این شرایط تا حدودی برطرف شده است. هفته گذشته سامانه‌های بارشی از شرق مدیترانه و اروپای شرقی به‌سمت خاورمیانه حرکت کرد که بارش‌های خوبی در جنوب غرب و جنوب ایران داشت.

وظیفه گفت: امیدواریم با توجه به شرایط دور پیوندی دیگری که در بارش‌ها مؤثرند و در زمان حاضر در فاز مناسب قرار دارند به‌تدریج و به‌خصوص در آذرماه شرایط بارندگی بهبود یابد و وضعیت از این که هست بهتر شود.

وی درباره ال‌نینو نیز گفت: ایران از نظر دمایی در محیط اقیانوس آرام در فاز ال‌نینو یعنی فاز مثبت یا همان گرم قرار دارد. به‌طور آماری و نه دقیق با ال‌نینو بارش‌ها در ایران به‌خصوص در عرض‌های جنوبی و جنوب غرب کشور بیشتر از نرمال می‌شود و گرایش به بهبود بارندگی‌هاست. این بارندگی‌ها به‌خصوص در پاییز و آذرماه است.

وی با ابراز این‌که ال‌نینو یک اثر مثبت در بارندگی دارد، تصریح کرد: البته عوامل دیگری در بارش‌ها تأثیرگذار هستند که پیش‌بینی‌پذیر هم نیستند، این عوامل در بازه زمانی کوتاه‌مدت می‌توانند اثر ال‌نینو را افزایش یا کاهش دهند، همین عوامل با هجوم هوای گرم از شمال آفریقا باعث شدند چرخنده‌های منطقه مدیترانه تقویت و وارد ایران شوند تا ساختار تأثیر ال‌نینو خنثی شود.

رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی، یادآور شد: به‌طور نرمال در سال‌های ال‌نینو بارندگی‌ها در ایران بیشتر از نرمال بوده است، به‌طور مشخص طی نیم قرن اخیر وقتی آمار بلندمدت را بررسی می‌کنیم به همین اعداد و ارقام می‌رسیم، امیدواریم با تغییرات صورت‌گرفته رفته رفته بارش‌ها بهبود یابد و به شرایط نرمال در انتهای پاییز و اوایل زمستان برسیم.

تسنیم

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار