۳ راهکار برای تازه نگه داشتن موز در یخچال
کد خبر: ۲۹۷۷۷۸
تاریخ انتشار: 2023 November 24    -    ۰۳ آذر ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۵
موز یکی از میوه‌های پرخاصیت و مفیدی است که طرفداران بسیار زیادی دارد اما شاید یکی از بزرگترین مشکلاتی که شما نیز با آن روبه‌رو شده‌اید زود سیاه شدن و خراب شدن موز است و این که نمی‌توان آن را برای مدت طولانی‌تری در خانه نگهداری کنید.

موز یکی از میوه‌های پرخاصیت و مفیدی است که طرفداران بسیار زیادی دارد اما شاید یکی از بزرگترین مشکلاتی که شما نیز با آن روبه‌رو شده‌اید زود سیاه شدن و خراب شدن موز است و این که نمی‌توان آن را برای مدت طولانی‌تری در خانه نگهداری کنید.

 

چرا موز سیاه می‌شود؟

قبل از ارائه راهکار جالب است بدانید که دلیل رخ دادن این فرآیند چیست. از میان ساقه‌های میوه موز گاز اتلین منتشر می‌شود که همین موضوع سبب سیاه شدن موز می‌شود. اتلین در حالت طبیعی مسئول رسیدن میوه است و اگر بیش از حد تولید شود موجب سیاه شدن موز می‌شود. این گاز بسیار قوی است و اگر میوه‌های دیگری در مجاورت آن قرار گیرند هم به سرعت رسیده و در نهایت خراب می شوند. برای جلوگیری از سیاه شدن موز باید جلو انتشار این گاز را تا حد ممکن بگیرید.

 

۳ روش بسیار ساده برای تازه نگه داشتن موز در یخچال:

با کمک گرفتن از این روش‌ها ۷-۱۰ روز می‌توانید موز را در یخچال تازه و شاداب نگهداری کنید. قبل از مصرف کردن موز آن را به خوبی بشویید و با کمک دستمالی خشک کنید. شستن و خشک کردن تا حد زیادی موجب جلوگیری از سیاه شدن موزها می‌شود.

روش اول | استفاده از زیپ‌کیپ یا پلاستیک فریز

در اولین روش برای نگهداری موز در یخچال می‌توانید از زیپ‌کیپ یا پلاستیک فریز کمک بگیرید. پلاستیک فریزیا زیپ کیپ پوششی مناسب برای جلوگیری از پخش بیشتر گاز اتلین است. با این روش موز تازگی و شادابی خود را تا حد زیادی حفظ می‌کند و فرآیند سیاه شدن موز به تعویق می‌افتد. برای کمک گرفتن از این روش باید موزها را با چاقو از هم جداکنید، آن‌ها را به خوبی بشویید و خشک کنید. حال هر کدام از موزها را درون پلاستیک فریزر یا زیپ‌کیپی به طور مجزا قرار دهید و به خوبی پلاستیک را ببندید تا هوای به درون آن نفوذ نکند. بهتر است موزها را در پایین ترین قسمت یخچال و جایی که نور کمتری وجود دارد قرار دهید.

نکته: در این روش می توانید دور هر موز دستمال کاغذی بپیچید سپس آن را در پلاستیک قرار دهید.

روش دوم | استفاده از سفلون

یکی دیگر از روش‌های بسیار ساده برای نگهداری بیشتر موز کمک گرفتن از سفلون است. برای این روش پس از شست‌وشو و خشک کردن موزها ساقه موز را به خوبی با سفلون بپیچید تا از انتشار گاز اتلین و سیاه شدن موز جلوگیری کنید سپس موزها را درون یخچال قرار دهید.

روش سوم | استفاده از دستمال آشپزخانه

در سومین روش پس از شستن موزها و خشک کردن آن‌ها، ظرف درب دار مناسبی تهیه کنید. موزها را به آرامی در کنار یکدیگر درون ظرف بچینید و روی آن دستمال آشپزخانه نخی خشکی پهن کنید و درب ظرف را ببندید. بهتر است ظرف موز را در قسمت انتهای یخچال به دور از سایر میوه‌ها قرار دهید. دستمال نخی بخش زیادی از رطوبت آن را می‌گیرد و سیاه شدن موز را به تعویق می‌اندازد.

چگونه موز را در فریزر نگهداری کنم!

برای نگهداری موز در فریزر ابتدا باید موزها را پوست بکنید و به ابعاد دل‌خواه برش زنید. حال موزها را در ظرف دربدار یا زیپ‌کیپ قرار دهید و به فریز منتقل کنید.

توجه داشته باشید که بهتر است در این مرحله سرعت عمل داشته باشید و موزهای برش زده زمان زیادی در مجاورت با هوا قرار نگیرند زیرا به سرعت سیاه می‌شوند. با فریز کردن موز می‌توانید آن را ۲-۴ ماه نگهداری کنید.

با موز فریز شده چه چیزی می‌توان تهیه کرد؟

موزهای فریز شده برای استفاده شیرموز، اسموتی‌های میوه‌ای، انواع دسرها و شیرینی‌ها قابل مصرف هستند.

عصرترکیه

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار