محبوب‌ترین تلخیِ دنیا کجا متولد شد؟
کد خبر: ۲۹۷۷۶۹
تاریخ انتشار: 2023 November 25    -    ۰۴ آذر ۱۴۰۲ - ۰۷:۱۵
 مردم در دنیا ۲ دسته هستند، آنهایی که اسپرسو دوست دارند و آنهایی که اسپرسو دوست ندارند.
 مردم در دنیا ۲ دسته هستند، آنهایی که اسپرسو دوست دارند و آنهایی که اسپرسو دوست ندارند.
 
برای دسته دوم، توضیح درباره لذتبخش بودن اسپرسو، شاید کار بیهوده‌ای به‌نظر برسد اما مسئله این است که دسته اول آنقدر بزرگ هست که بتوانیم اسپرسو را محبوب‌ترین تلخی دنیا بنامیم.
 
محبوب‌ترین تلخیِ دنیا کجا متولد شد؟
 
این قهوه در واقع چنان محبوب، سرشناس و پرطرفدار است که امروز روز جهانی آن است. ریشه اسپرسو به ایتالیا برمی‌گردد، اما حالا در بسیاری از کشورها، یک نوشیدنی محبوب است و زندگی بدون آن غیرقابل تصور. تصویر جهانی از این نوشیدنی، غلظت فشرده‌شده طعم و رایحه مطبوع قهوه و کف ظریفی است که روی آن ایجاد می‌شود.
 
این نوشیدنی حیاتش را به دستگاه اسپرسو مدیون است که در سال ۱۸۸۴توسط آنجلو موریوندو در تورین اختراع شد. این دستگاه با عنوان رسمی «ماشین بخار برای ترکیب فوری قهوه» ثبت شده بود. در ابتدای قرن بعد، نخستین کارخانه تولید دستگاه اسپرسو راه‌اندازی شد و در یکی دو دهه بعد، نه فقط به دیگر کشورهای اروپایی که به آن‌سوی اقیانوس اطلس و آمریکا هم رسید. بزرگ‌ترین تحول بعدی در تاریخ این ماشین‌ها، ابداع و عرضه ماشین نیمه‌اتوماتیک اسپرسو در ابتدای دهه ۶۰ میلادی بود.
 
با وجود اینکه اسپرسو در این دهه‌ها، سراسر دنیا را فتح کرده و بخشی از زندگی روزمره مردم در آسیا، اروپا، آمریکا و آفریقا شده، این ایتالیایی‌ها هستند که آن را از آن خود می‌‎دانند. در واقع اسپرسو، بخشی از هویت ملی ایتالیاست، تا حدی که آنها سال گذشته از یونسکو خواسته بودند تا اسپرسو را به‌عنوان میراث جهانی از ایتالیا ثبت کند. برای ایتالیایی‌ها، خوردن اسپرسو یک مورد خاص است و فرصتی است تا مردم در کنار هم وقت بگذارند و درباره فوتبال، سیاست و دیگر مسائل با هم بحث کنند.
 
انجمن اسپرسوی ایتالیا گفته است که بازار این نوشیدنی در این کشور، حدود ۴میلیارد یورو است و ۹۰درصد مردم آن، دست‌کم یک‌بار در روز اسپرسو می‎خورند.
 
با این حال این نوشیدنی که حالا در دکه‌های بین‌راهی در راه‌های دورافتاده کشورمان هم عرضه می‌شود، یک نوشیدنی جهانی است. اسپرسو که از دیگر نوشیدنی‌های قهوه، کافئین کمتری دارد، چنان محبوب است که از سال ۲۰۱۵، امکان آماده کردن آن در ایستگاه فضایی بین‌المللی فراهم شده و فضانوردان هم از این نوشیدنی محبوب لذت می‌برند.
 

همشهری آنلاین

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار