چگونه کبد چرب را درمان کنیم؟
کد خبر: ۲۹۷۷۱۵
تاریخ انتشار: 2023 November 24    -    ۰۳ آذر ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۰
یک فوق تخصص گوارش با بیان اینکه کبد چرب درمان دارویی ندارد، گفت: افراد تنها با رعایت چند نکته می‌توانند این عارضه را درمان کنند.
یک فوق تخصص گوارش با بیان اینکه کبد چرب درمان دارویی ندارد، گفت: افراد تنها با رعایت چند نکته می‌توانند این عارضه را درمان کنند.
 
چگونه کبد چرب را درمان کنیم؟
 
دکتر همایون بشیری با اشاره به شیوع بالای کبد چرب بین افراد جامعه، گفت: این عارضه یکی از عوامل اصلی بروز نارسایی کبد یا همان سیروز کبد است.
 
وی افزود: اولین علت ابتلای افراد به کبد چرب اختلال در سوخت ساز و متابولیسم بدن است، به این معنی که تعادلی میان انرژی ورودی به بدن با خروجی آن وجود ندارد.
 
بشیری گفت: وقتی فرد بیش از حد نیاز بدن خود غذا مصرف کند، این انرژی مازاد بصورت بافت چربی در بدن ذخیره شده که یکی از محل های ذخیره آن کبد است. بنابراین افرادی که غذای بیش از حد مصرف کرده و دچار چاقی و اضافه وزن و بویژه چاقی شکمی می باشند، با مشکل کبد چرب مواجه‌اند.
 
بشیری گفت: در این بین با این سوال تکراری مواجه می شویم که برخی افراد عنوان می کنند که واقعا غذا کم مصرف کرده اما دچار چاقی و کبد چرب و... هستند که در پاسخ باید به بی تحرکی این افراد اشاره کرد. به واقع باید ورودی و خروجی انرژی با هم در نظر گرفته شود.
 
وی افزود: وقتی کالری کمی مصرف می کنیم، اما از طرف دیگر هیچ تحرک و فعالیتی نداریم، همین کالری کم هم ممکن است زیاد باشد و در بدن به شکل چربی ذخیره شود و مشکلاتی مانند کبد چرب را بوجود بیاورد.
 
این فوق تخصص گوارش در خصوص اهمیت پیشگیری، شناسایی و درمان به موقع کبد چرب گفت: کبد چرب شایعترین علت نارسایی کبد است و از طرفی زمینه ساز ابتلا به بیماریهای خطرناکی مانند دیابت، فشار خون و بیماریهای قلبی و عروقی است که همین بیماریهای قلبی و عروقی به تنهایی اولین عامل مرگ و میر در جهان و کشور ما محسوب می شوند.
 
وی افزود: حتی تاثیر کبد چرب بر بروز برخی سرطان ها مانند سرطان روده و سرطان پانکراس هم به اثبات رسیده است، بنابراین ضروری است که از بروز کبد چرب پیشگیری کرده و در صورت ابتلا به سرعت این عارضه را شناسایی و کار درمان را آغاز کنیم.
 
وی با بی علامت خواندن کبد چرب، گفت: متاسفانه این عارضه تا وقتی که موجب التهاب در کبد شود، علامتی ندارد که در آن زمان ورم کبد، ضعف، بی حالی، خستگی و کم انرژی بودن جزو علائم آن است. بنابراین افراد باید به ریسک فاکتورهای خطر ابتلا به کبد چرب توجه کنند و قطعا افرادی که چاق بوده و بویژه چاقی شکمی داشته باشند باید به ابتلا به کبد چرب مشکوک باشند.
 
وی انجام سونوگرافی و فیبرواسکن را یکی از راه‌های تشخیص کبد چرب عنوان کرد.
 
این فوق تخصص گوارش با بیان اینکه کبد چرب هیچ درمان دارویی ندارد، گفت: تنها راه درمان این عارضه اصلاح سبک زندگی و بویژه اصلاح تغذیه روزانه است.
 
وی افزود: افراد برای درمان کبد چرب باید میزان مصرف کربوهیدرات ها مانند نان و برنج، چربی و قندهای ساده را تا حد ممکن کاهش داده و مصرف سبزی و میوه را جایگزین کنند، البته در مصرف میوه هم نباید زیاده روی کرد.
 
بشیری گفت: در کنار اصلاح تغذیه، افراد باید ورزش را هم در برنامه روزانه خود گنجانده و به اندازه کافی تحرک داشته باشند.
 
این فوق تخصص گوارش با بیان اینکه مصرف سیگار و قلیان روند تخریب کبد را تسریع می کند، گفت: برای درمان کبد چرب باید مصرف دخانیات کنار گذاشته شود.
 
وی خاطرنشان کرد: کبد چرب تا زمانی که شدت نگرفته و به سیروز یا نارسایی کبدی نرسیده قابل درمان است و پس از آن کاری جز پیوند کبد نمی توان برای درمان آن انجام داد و در افراد مسن حتی ممکن است امکان پیوند وجود نداشته باشد، بنابراین بهترین زمان درمان این عارضه قبل از شدت گرفتن آن است.

ایسنا

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار