چگونه لات دروازه غار پدر بچه‌های یتیم شد؟
کد خبر: ۲۹۷۶۵۵
تعداد نظرات: ۶ نظر
تاریخ انتشار: 2023 November 22    -    ۰۱ آذر ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۰
درباره سلوک شیخ رجبعلی خیاط روایت‌های بسیاری منتشر شده و داستان تاثیرگذاری او در زندگی لات مشهور دروازه غار یکی از همین روایت‌های خواندنی است.

درباره سلوک شیخ رجبعلی خیاط روایت‌های بسیاری منتشر شده و داستان تاثیرگذاری او در زندگی لات مشهور دروازه غار یکی از همین روایت‌های خواندنی است.

 

چگونه لات دروازه غار پدر بچه‌های یتیم شد؟

 

دل دادن لات معروف و شرور تهران به مرام و مسلک رجبعلی خیاط، کاسب درستکار و مرد عابد و زاهد محله دروازه غار از داستان‌های خواندنی جنوب پایتخت به حساب می‌آید که در محافل رسمی کمتر شنیده شده است.

چگونه لات دروازه غار پدر بچه‌های یتیم شد؟

 

یکی از لات‌های دروازه غار بود که در برهه‌ای از زندگی‌اش با فردی به نام شیخ‌محب که یکی از زورخانه‌دارهای تهران بود آشنا می‌شود و تحت تأثیر این فرد زندگی‌اش آرام‌آرام تغییر می‌کند. یک روز شیخ‌محب، نشانی مغازه رجبعلی خیاط را به اکبر احسانی می‌دهد و سفارش می‌کند که برای سفارش کت و شلوار به مغازه او مراجعه کند. اکبر احسانی به توصیه شیخ‌محب گوش می‌دهد و برای نخستین‌بار به مغازه شیخ رجبعلی خیاط می‌رود. سفارش داده می‌شود و قرار تحویل کت و شلوار را می‌گذارند. روز موعود اکبر احسانی با آن اسم و رسم و هیبتش برای تحویل کت و شلوار به مغازه شیخ رجبعلی خیاط می‌رود، اما شیخ می‌گوید کت و شلوار ۲ روز دیگر آماده می‌شود.»

خلف وعده رجبعلی خیاط به شکل عجیبی به نقطه تحول زندگی یکی از لات‌های شرور تهران تبدیل می‌شود. ناصری می‌گوید: «اکبر احسانی ۲ روز بعد برای پرداخت دستمزد و تحویل گرفتن به مغازه شیخ رجبعلی خیاط می‌رود اما شیخ می‌گوید خلف وعده کرده‌ام و برای همین دستمزدی به من تعلق نمی‌گیرد. شیخ بعد از اصرارهای اکبر احسانی یک‌سوم دستمزدش را می‌گیرد و مابقی را داخل پاکت می‌گذارد. بعد پاکت را به همراه نشانی خانه‌ای در همان حوالی به اکبر احسانی می‌دهد و از او می‌خواهد آن را بدهد به نخستین کسی که از آن خانه بیرون می‌آید. لات محله دروازه غار مقابل آن خانه می‌ایستد و در نهایت پاکت را می‌دهد به زن محجبه‌ای که از خانه بیرون می‌آید. بعد هم به مغازه رجبعلی خیاط می‌رود تا از حکمت این ماجرا با خبر شود. شیخ هم می‌گوید آن زن، چند بچه یتیم دارد و هر روز صبح برای یافتن چند قرص نان از خانه بیرون می‌آید.»

باورش سخت است که لات شرور محله دروازه غار بعد از شنیدن این ماجرا اشک از ‌گونه‌هایش سرازیر می‌شود. حمید ناصری معتقد است زندگی اکبر احسانی معروف به اکبرجگرکی به قبل و بعد از این ماجرا تقسیم می‌شود: «اکبر احسانی در حالی که اشک می‌ریخته به شیخ رجبعلی خیاط می‌گوید همه هزینه‌های آن خانواده بی‌سرپرست را پرداخت می‌کند، اما شیخ از او می‌خواهد هر ماه در آن خانه را بزند و شخصاً این کار را انجام بدهد. این‌گونه بود که اکبر احسانی از یک شرور سابقه‌دار به مردی نیکوکار و پدر معنوی بچه‌های یتیم دروازه غار تبدیل می‌شود. این اتفاق در دهه ۳۰ اتفاق افتاده است.»

همشهری آنلاین

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
حمید کلباسی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۱
0
7
وقت فراخ دستی ، دستی بگیر ز دستی .
تا دست تو بگیرند ، هنگام تنگدستی .
پاسخ ها
ناشناس
| |
۲۲:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۲
دقیقا
محمدرضا کلباسی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۱
0
7
مرحوم شیخ رجبعلی خیاط ( نکو گویان ) هرگز مغازه خیاطی نداشتند و یکی از اطاقهای منزل محقر خود واقع در کوچه سیاه ها ، انتهای باغ فردوس مولوی را به انجام کارهای خیاطی اختصاص داده بود .
برای شادی ارواح مطهر عزیزان آسمانی ، صلوات
علش
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۱
0
2
وای خدا چقدر عجیب!!!!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۱
3
3
منم لات بودم یه زمانی. بخاطر دختر مورد علاقه م نشستم درس خوندم سراسری تهران قبول شدم. آخرم دختره رو بهم ندادن. اما درس برام موند.
فکر نکنید درست شدم. الان یه لات تحصیلکرده م. بی اعصابتر از قبل.
چون اگه درس نخونده بودم و همون موقع پیش داییام تو بازار مونده بودم وضعم مثل پسرعمومهام و پسرخاله هام و پسردایی هام خوب بود.

لعنت بهت .....

چرا دارم با شما درد دل میکنم؟
لات مگه درد دل میکنه. لات میزنه شکمتو سفره میکنه. لات دل درد میاره. درد دل نمی کنه لات.
پاسخ ها
حمید کلباسی
| |
۱۲:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۲
زندگی 2 نیمه است :
نیمه اول در آرزوی نیمه دوم .
نیمه دوم در حسرت نیمه اول .
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار