علت ریزش مو چیست؟
کد خبر: ۲۹۷۵۰۸
تاریخ انتشار: 2023 November 20    -    ۲۹ آبان ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۰
یک متخصص پوست و مو به تشریح عوامل ریزش مو و راهکارهای درمان آن پرداخت.
یک متخصص پوست و مو به تشریح عوامل ریزش مو و راهکارهای درمان آن پرداخت.
 
دکتر علی ابراهیمی با بیان اینکه علل و عوامل مختلفی در ریزش مو دخیل است، گفت: ریزش مو عمدتا به دو دسته تقسیم می شود. در دسته اول فولیکول مو بنا به عللی کاملا تخریب شده و موها بعد از ریزش دیگر امکان رشد ندارند، اما در دسته دیگر فولیکول مو سالم است، اما بنا به عللی فرد دچار ریزش مو شده که اگر این علل مرتفع شود امکان رویش مجدد موها وجود دارد.
 
علت ریزش مو چیست؟
 
وی افزود: در خصوص دسته اول، به دلیل برخی عفونت‌های قارچی و بیماریهای التهابی فولیکول مو دچار تخریب شده و موها ریزش پیدا کرده و امکان رویش مجدد آنها وجود ندارد و درمانی هم فعلا برای آن وجود ندارد. البته خوشبختانه این نوع از ریزش مو شیوع چندانی نداشته و به ندرت دیده می شود.
 
ابراهیمی گفت: در دسته دیگر که فولیکول مو سالم مانده و تنها ریزش مو رخ می دهد، علل مختلفی برای ریزش مطرح است که از جمله آن می توان به عوامل ژنتیکی-هورمونی و برخی بیماری‌ها اشاره کرد.
 
وی افزود: در خصوص عوامل ژنتیکی-هورمونی، برخی افراد هستند که بنا به علل ژنتیکی به هورمون های داخل بدن خود حساسیت دارند. این دسته افراد عمدتا بعد از سن بلوغ که ترشح هورمون ها در آنها بیشتر می شود، دچار حساسیت شده و موهای آنها شروع به ریزش می کند.
 
وی اظهار کرد: این نوع ریزش مو در زنانی که مشکلات تخمدان مانند تخمدان پلی کیستیک داشته و یا اضافه وزن دارند، بیشتر دیده می شود. همچنین در مردانی که داروهای هورمونی مصرف می کنند، به دلیل افزایش یکباره هورمون در بدن، این نوع ریزش مو بیشتر دیده می شود.
 
این متخصص پوست و مو گفت: برای درمان این نوع ریزش مو عمدتا با مراجعه به پزشک از داروهایی استفاده می شود که اثر هورمون ها را کم کند، اما با توجه به ژنتیکی بودن این نوع ریزش مو، این روند دائما ادامه دارد و تنها با مصرف دارو می توان آن را کنترل کرد.
 
ابراهیمی گفت: برخی بیماری‌ها هم هستند که موجب ریزش مو می شوند که از جمله آن می توان به مشکلات تیروئیدی اشاره کرد که برای درمان این موارد، باید بیماری به درستی شناسایی و درمان یا کنترل شود. در آنصورت ریزش مو متوقف شده و موها مجددا رویش پیدا می کنند.
 
این متخصص پوست و مو گفت: برخی بیماری‌ها هم مانند کرونا و آنفلوآنزا هستند که به یکباره به دلیل تب و لرز، شوک به بدن افراد وارد کرده و موهای این افراد در مرحله ریزش قرار می گیرد، این موها بعد از حدود دو تا سه ماه شروع به ریزش می کنند.
 
وی افزود: بنابراین اگر افراد دچار ریزش موی ناگهانی شدند باید سه چهار ماه گذشته را بررسی کرده که ببینند مبتلا به بیماری شده اند، یا نه. البته این نوع ریزش مو معمولا بعد از دو سه ماه خودبه خود قطع می شود و موها مجددا رویش پیدا می کنند و جای نگرانی نیست.
 

وی یادآور شد: در میان انواع ریزش مو، یک نوع ریزش موی سکه ای هم داریم که به سیستم ایمنی افراد مرتبط است و یک نوع بیماری خودایمنی محسوب می شود که در آن فقط قسمتی از موهای سر، صورت یا ابرو  دچار ریزش می شود. برای درمان این نوع ریزش مو داروهایی برای تعدیل عملکرد سیستم ایمنی بدن تجویز شده و با مصرف این داروها، موها مجددا رویش پیدا می کنند.

ایسنا

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار