راهکارهایی برای جلوگیری از کپک زدن ترشی
کد خبر: ۲۹۷۲۹۹
تاریخ انتشار: 2023 November 21    -    ۳۰ آبان ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۵
کپک زدن ترشی اتفاقی رایج است که معمولا در اثر رعایت نکردن نکاتی ساده در زمان تهیه ترشی و استفاده از آن ایجاد می‌شود. زمانی که برای نگهداری ترشی از ظرف تمیز و خشک استفاده نکنید و یا برای برداشتن ترشی از قاشق آلوده استفاده کنید، ترشی شما پس از مدت زمان کوتاهی کپک می‌زند.

راهکارهایی برای جلوگیری از کپک زدن ترشی (صبح من)

راهکارهایی برای جلوگیری از کپک زدن ترشی (صبح من)«تابناک با تو» - کپک زدن ترشی اتفاقی رایج است که معمولا در اثر رعایت نکردن نکاتی ساده در زمان تهیه ترشی و استفاده از آن ایجاد می‌شود. در ادامه این بخش از مجله خبری صبح من، به شما می‌گوییم که برای جلوگیری از کپک ترشی چه باید کرد.

کپک زدن ترشی اتفاقی رایج است که معمولا در اثر رعایت نکردن نکاتی ساده در زمان تهیه ترشی و استفاده از آن ایجاد می‌شود. زمانی که برای نگهداری ترشی از ظرف تمیز و خشک استفاده نکنید و یا برای برداشتن ترشی از قاشق آلوده استفاده کنید، ترشی شما پس از مدت زمان کوتاهی کپک می‌زند. در ادامه این بخش، به شما می‌گوییم که برای جلوگیری از کپک ترشی چه باید کرد.

۱- مواد ترشی را بشویید

راهکارهایی برای جلوگیری از کپک زدن ترشی (صبح من)

برای تهیه ترشی خانگی قبل از هر کاری باید سبزیجات را با آب و مقداری نمک و سرکه بشویید تا همه آلودگی‌ها از بین بروند. استفاده از سبزیجات کثیف و شسته نشده در ترشی موجب پخش شدن آلودگی و کپک زدن ترشی می‌شود.

۲- مواد ترشی را به خوبی خشک کنید

یکی دیگر از ترفند‌های کپک نزدن ترشی خشک کردن سبزیجات قبل از تهیه ترشی است. برای این کار باید بعد از شستن سبزیجات آن‌ها را روی یک پارچه خشک پهن کنید تا رطوبت سبزیجات به طور کامل از بین برود.

۳- از سرکه جوشانده شده استفاده کنید

بسیاری از سرکه‌هایی که در بازار به فروش می‌رسند، با آب ترکیب شده‌اند و وجود آب در ترشی موجب ایجاد کپک می‌شود برای جلوگیری از این مشکل بهتر است سرکه را قبل از مصرف برای چند دقیقه بجوشانید تا آب اضافه آن بخار شود.

۴- از گلپر برای ضدعفونی کردن ترشی استفاده کنید

راهکارهایی برای جلوگیری از کپک زدن ترشی (صبح من)

جالب است بدانید که گلپر یک ضدعفونی‌کننده طبیعی است که اضافه کردن آن به ترشی موجب از بین رفتن باکتری‌ها و جلوگیری از کپک می‌شود. به علاوه گلپر عطر فوق‌العاده‌ای به ترشی می‌بخشد و مزه آن را بهتر می‌کند.

۵- از سبزی‌های خشک به جای سبزی‌های تازه در ترشی استفاده کنید

یکی دیگر از ترفند‌های کپک نزدن ترشی استفاده از سبزی خشک است. برای این که رطوبت وارد ترشی نشود، می‌توانید به جای سبزیجات تازه از سبزی‌های خشک برای مزه دار کردن ترشی استفاده کنید.

۶- با سرکه روی مواد را بپوشانید

راهکارهایی برای جلوگیری از کپک زدن ترشی (صبح من)

راهکار بعدی برای جلوگیری از کپک زدن ترشی خانگی استفاده از سرکه به مقدار مناسب است. به طور کلی مقدار سرکه‌ای که به ترشی اضافه می‌کنید باید به گونه‌ای باشد که روی مواد را بپوشاند. پس از چند روز تا چند هفته بهتر است درب ترشی را باز کنید و اگر مقدار سرکه آن کم شده، مقداری سرکه به آن اضافه کنید.

۷- از مقدار مناسبی نمک در ترشی استفاده کنید

نمک یک ماده فوق‌العاده موثر برای جلوگیری از ایجاد کپک است که ماندگاری مواد غذایی را افزایش می‌دهد. برای جلوگیری از ایجاد کپک در ترشی باید به ازای هر لیتر سرکه از یک قاشق غذاخوری نمک استفاده کنید. بهتر است نمک را در سرکه حل کنید و بعد به ترشی اضافه کنید.

۸- درب ترشی را محکم ببندید

راهکارهایی برای جلوگیری از کپک زدن ترشی (صبح من)

ورود هوا به ظرف ترشی یکی دیگر از دلایل کپک زدن ترشی است. برای جلوگیری از این مشکل باید از یک ظرف شیشه‌ای که درب محکمی دارد استفاده کنید. برای این که مانع ورود هوا به داخل ظرف ترشی شوید، می‌توانید یک لایه پلاستیک روی درب شیشه قرار دهید و بعد آن را محکم کنید.

۹- از ظروف تیره برای نگهداری ترشی استفاده کنید

استفاده از ظروف تیره برای نگهداری ترشی بسیار مناسب‌تر است. این کار مانع برخورد نور با ترشی می‌شود و ماندگاری آن را افزایش می‌دهد.

۱۰- از ظرف تمیز و خشک برای نگهداری ترشی استفاده کنید

قبل از این که ترشی را در ظرف بریزید. ابتدا مطمئن شوید که ظرف مورد نظر شما کاملا تمیز و خشک است. مرطوب بودن ظرف ترشی موجب کپک زدن آن می‌شود.

۱۱- از قاشق تمیز برای برداشتن ترشی استفاده کنید

راهکارهایی برای جلوگیری از کپک زدن ترشی (صبح من)

به خاطر داشته باشید که برای برداشتن ترشی حتما از قاشق تمیز و خشک استفاده کنید. ورود آلودگی و رطوبت به ترشی ماندگاری آن را کاهش می‌دهد.

۱۲- ترشی آلوده را در شیشه ترشی نریزید

اگر از مقداری ترشی در کنار غذا استفاده می‌کنید، به هیچ عنوان باقی مانده آن را دوباره به شیشه اصلی منتقل نکنید. ورود تکه‌های غذا، چربی و رطوبت به داخل شیشه ترشیُ ماندگاری آن را کاهش می‌دهد و موجب ایجاد کپک در ترشی می‌شود.

۱۳- ترشی را در مکان مناسبی قرار دهید

برای نگهداری ترشی بهتر است آن را در مکانی خشک، خنک و تاریک بگذارید. معمولا ماندگاری ترشی در یخچال بسیار بیشتر است. هر چقدر فضایی که ترشی را در آن می‌گذارید، خنک‌تر باشد، ترشی شما دیرتر خراب می‌شود.

راهکارهایی برای جلوگیری از کپک زدن ترشی (صبح من)

۱۴- ترشی را در ظرف استریل بریزید

برای استریل کردن ظرف ترشی می‌توانید شیشه را بشویید و سپس برای ۱۵ دقیقه در آب بجوشانید و یا شیشه شسته شده را برای ۵ تا ۱۰ دقیقه با دمای ۱۰۰ درجه در مایکروویو یا فر قرار دهید.

۱۵- مقداری روغن زیتون به ترشی اضافه کنید

یکی دیگر از ترفند‌های کپک نزدن ترشی اضافه کردن مقداری روغن زیتون به ترشی است. بعد از اینکه ترشی را در ظرف مناسب ریختید، می‌توانید کمی روغن زیتون به آن اضافه کنید. روغن زیتون مانع ورود هوا به ترشی می‌شود و ماندگاری آن را افزایش می‌دهد.

آیا کپک ترشی خطرناک است؟

حقیقت این است که کپک موجب ایجاد سم در مواد غذایی می‌شود و این سم سیستم ایمنی بدن ما را ضعیف می‌کند و زمینه ابتلا به بیماری‌های مختلف مثل سرطان را در بدن ایجاد می‌کند. زمانی که ترشی کپک می‌زند، باکتری‌های کپک خیلی زود در تمام ظرف پخش می‌شوند و شما تنها می‌توانید بخش قابل رویت کپک را از ترشی جدا کنید.

راهکارهایی برای جلوگیری از کپک زدن ترشی (صبح من)

در پاسخ به این سوال که آیا کپک ترشی با جوشاندن از بین میرود یا خیر نیز باید بدانید که جوشاندن ترشی تنها نوعی از کپک‌ها را از بین می‌برد و ممکن است برخی از انواع کپک‌ها نسبت به جوشاندن مقاوم باشند؛ بنابراین اگر ترشی شما کپک زدهُ بهتر است آن را دور بریزید و دیگر از آن استفاده نکنید.

جلوگیری از کپک نزدن خیارشور نیز تقریبا به همین منوال است البته تفاوت‌هایی نیز دارد که برای دانستن آن‌ها مقاله چه کار کنیم که خیارشور‌ها کپک نزنند؟ را مطالعه کنید.

سوالات متداول

در این بخش به برخی از مهم‌ترین سوالات شما در مورد ترفند‌های کپک نزدن ترشی پاسخ خواهیم داد.

علت کف کردن ترشی چیست؟

اگر برای شما هم این سوال ایجاد شده است که چرا ترشی کف می‌کند، باید بدانید که کف کردن ترشی معمولا به دلیل قرار گرفتن آن در گرما ایجاد می‌شود. معمولا ترشی ابتدا کف می‌کند و پس از مدت زمان کوتاهی کپک روی آن ظاهر می‌شود.

برای تهیه ترشی از چه سرکه‌ای استفاده کنیم؟

برای تهیه ترشی خانگی می‌توانید از انواع مختلف سرکه مثل سرکه سفید، سرکه قرمز، سرکه برنج، سرکه انگور یا سرکه سیب استفاده کنید.

آیا ترشی کپک زده قابل استفاده است؟

اگر برای شما هم این سوال ایجاد شده که آیا کپک سفید روی ترشی اشکال دارد یا نه و یا اگر ترشی شور کپک زد چه کنیم، باید بگوییم که باکتری‌های کپک خیلی زود در تمام ترشی پخش می‌شود. بهتر است پس از مشاهده کپک در ترشی آن را دور بریزید.

چگونه کپک ترشی را از بین ببریم؟

برخی افراد برای از بین بردن کپک ترشی آن را می‌جوشاند، اما در این روش تنها برخی از کپک‌ها از بین می‌روند. پیشنهاد می‌شود ترشی کپک زده را مصرف نکنید و آن را دور بریزید.

منبع: صبح من

 

برچسب ها: ترشی ، کپک ، جلوگیری ، کپک زدن
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار