این غذاها را در هوای آلوده بخورید
کد خبر: ۲۹۷۰۳۳
تاریخ انتشار: 2023 November 16    -    ۲۵ آبان ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۰
مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، ضمن اشاره به توصیه‌های تغذیه‌ای در شرایط آلودگی هوا، گفت: برای حفظ سلامتی در شرایط آلودگی هوا مواد غذایی ضد التهاب بخورید.
 مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، ضمن اشاره به توصیه‌های تغذیه‌ای در شرایط آلودگی هوا، گفت: برای حفظ سلامتی در شرایط آلودگی هوا مواد غذایی ضد التهاب بخورید.
 
احمد اسماعیل زاده افزود: آلودگی هوا یکی از معضلاتی است که در فصل سرما با آن مواجهه هستیم که تنها راهکار برای مقابله با عوارض آن بر روی سلامتی بدن کاهش التهاب و افزایش دفع مواد سمی استنشاق شده در بدن است که با مصرف غذاهای ضد التهاب و مصرف شیر و لبنیات می‌توانید سلامتی خود را حفظ کنید.
 
وی در خصوص نقش مهم تغذیه برای حفاظت بدن در برابر مضرات آلودگی هوا، اظهار داشت: هر ساله با شروع فصل سرما با معضل آلودگی هوا به دلیل وارونگی هوا مواجهه هستیم. در حین تنفس ذرات معلق سمی هوا وارد بدن شده و به سطح ریه‌ها می‌چسبند و التهاب را در بدن تحریک کرده و باعث کاهش آنتی اکسیدان های بدن به خصوص آنتی اکسیدان های مایع پوششی ریه می‌شوند که به دنبال آن سلول‌های مختلف تخریب شده و خطر ابتلاء به سرطان به خصوص سرطان ریه افزایش پیدا می‌کند.
 
مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت افزود: دریافت غذاها و مواد مغذی که التهاب را کاهش می‌دهند در کنار دریافت مقادیر بالای آنتی اکسیدان های غذایی می‌توانند به کاهش اثرات مخرب ناشی از استنشاق ریز گردها کمک کنند.
 
اسماعیل زاده با اشاره به اینکه برای حفظ سلامت ریه‌هایتان حتماً منابع غذایی امگا ۳ مصرف کنید، اظهار کرد: ماهی‌های چرب مثل ماهی تن، ماهی ساردین، گیاه خرفه، مکمل‌های امگا ۳ برای کاهش التهاب در این شرایط بسیار کمک کننده هستند و در صورت مصرف مکمل امگا ۳ روزی یک مکمل مصرف کنید.
 
وی یادآور شد: میوه و سبزیجات زرد و نارنجی زیاد استفاده کنید. مصرف بالای هویج، کدو حلوایی، گوجه فرنگی، طالبی، موز، انبه اکیداً توصیه می‌شود. میوه‌ها و سبزی‌های دارای بتاکاروتن بالا که در بدن تبدیل به ویتامین A می‌شود به بدن کمک می‌کند تا اثرات مضر ناشی از استنشاق ذرات سمی هوا کاهش یابد.
 
اسماعیل زاده تاکید کرد: میوه و سبزیجات غنی از ویتامین C مثل پرتقال، لیمو ترش، نارنج، نارنگی، توت فرنگی، سیب، خربزه، طالبی، انار و سبزیجات سبز تیره همچون اسفناج و سبزی خوردن، انواع فلفل از جمله فلفل دلمه‌ای، شلغم ، لبو و پیاز و انواع کلم به خصوص کلم بروکلی و بنفش را در روزهای آلودگی هوا مصرف کنید.
 
مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت گفت: مصرف جوانه‌ها و آجیل‌ها را در روزهای آلودگی هوا در اولویت قرار دهید. انواع جوانه‌ها، مغزهای آجیلی و تخم آفتابگردان حاوی ویتامین E بالایی هستند که می‌تواند به کاهش التهاب در بدن و مقابله با اثرات مضر آلودگی هوا بر سلامت کمک کند.
 
وی با بیان اینکه پیاز و سیر را در برنامه غذایی روزانه خود قرار دهید، بیان کرد: این غذاها حاوی ماده‌ای هستند که به تقویت ریه‌ها و کاهش خلط در ریه کمک می‌کنند.
 
اسماعیل زاده ادامه داد: حواستان به مصرف مکمل ویتامین دی باشد. ویتامین D به عنوان تقویت کننده سیستم ایمنی نقش مهمی در مقابله با اثرات آلودگی هوا دارد. بنابراین از وضعیت ویتامین D بدن خود با یک آزمایش ساده خون آگاه شوید و در صورت کمبود حتماً با مشورت با کارشناسان یا متخصصان تغذیه از مکمل ویتامین D استفاده کنید.
 
وی با اعلام اینکه در تهیه غذاهای خود حتماً از زردچوبه استفاده کنید، اظهار داشت: این ادویه دارای کورکومین است که باعث بهبود عملکرد ریوی می‌شود. همچنین مصرف شیر و لبنیات را فراموش نکنید. مصرف روزانه شیر و مواد لبنی به مقدار کافی، عوارض ناشی از آلودگی هوا را بر دستگاه گوارش کاهش می‌دهد.
 
مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت گفت: شیر به دلیل دارا بودن فسفر، منیزم و کلسیم، خنثی کننده سموم است. شیر، دفع ادرار و مدفوع و مواد آلاینده را تنظیم می‌کنند.
 
وی افزود: هر وقت میزان باکتری‌های مفید بر اثر ورود سرب و مواد آلاینده به بدن کم شود، عمل دفع هم با مشکل مواجه می‌شود و این مواد در بدن باقی می‌مانند. شیرهای غنی شده با باکتری‌های به نام پروبیوتیک، سطح باکتری‌های مفید را در روده انسان تعادل می بخشد.
 
اسماعیل زاده خاطرنشان کرد: کلسیم موجود در شیر منجر به کاهش جذب سرب و همه فلزات سنگین موجود در هوای آلوده می‌شود. توصیه می‌شود در شرایط آلودگی هوا از شیر کم چرب استفاده شود، زیرا دریافت اسیدهای چرب اشباع موجود در فرآورده‌های لبنی پرچرب می‌تواند در کاهش کارایی سیستم ایمنی دخالت کرده و موجب گسترش بیماری‌های ریوی در هوای آلوده شود. بنابراین توصیه می‌شود روزانه حداقل دو لیوان شیر یا ماست مصرف شود.
 

وی، مراقبت از وزن بدن را با اهمیت دانست و گفت: چاقی و اضافه وزن باعث ایجاد التهاب و فشار بر ارگان‌های بدن به خصوص قلب و ریه می‌شود و می‌تواند سیستم ایمنی بدن را در مقابله با عوامل ایجاد کننده بیماری از جمله آلودگی هوا با ریزگردها ضعیف کند. بنابراین اگر دچار چاقی و اضافه وزن هستید یا کودک شما درگیر این مشکل است برای رهایی از این مشکل و آسیب کمتر در برابر ریزگردهای موجود در هوا به نزدیک ترین کارشناسان و متخصصین تغذیه در محل زندگی خود مراجعه کنید.

مهر

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار