حسابداری برای کسب و کارهای کوچک
کد خبر: ۲۹۶۹۱۰
تاریخ انتشار: 2023 November 14    -    ۲۳ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۰
کسب و کارهای کوچک که منابع مالی، بودجه و تراکنش های مالی کمتری دارند نیاز دارند به صورت جدی تری حسابداری را در کسب و کار خودشان اعمال کنند و مراحل انجام این کار به صورت زیر می باشد:...

 حسابداری برای کسب و کارهای کوچک باید چگونه باشد

چیزی که مسلم است اینکه حسابداری مهمترین بخش هر کسب و کار می باشد. حسابداری در کسب و کارهای کوچک از اهمیت بیشتری برخوردار می باشد. حسابداری به تمامی کسب و کارها کمک می کند تا بتوانند مباحث مالی خود را مدیریت کنند و شرایط کسب و کار خود را بهینه نمایند.

حسابداری برای کسب و کارهای کوچک

حسابداری برای کسب و کارهای کوچک به دو صورت زیر می باشد:

  1. حسابداری به صورت خودکار: کسب و کارهای کوچک یا متوسط برای مدیریت کسب و کار خود از نرم افزار حسابداری استفاده می کنند تا معاملات خود را به روشی آسانتر ثبت کنند. همچنین بتوانند گزارشات بهتری دریافت نمایند؛
  2. حسابداری به کمک حسابدار حرفه ای: یک حسابدار حرفه ای می تواند به کسب و کارهای کوچک کمک کند تا مدیریت بهتری بر بخش مالی کسب و کار خودشان داشته باشند. به کمک حسابدار می توانند بهره وری بیشتری داشته باشند و اوضاع کلی شرکت را بهبود نمایند.

حسابداری برای کسب و کارهای کوچک

تفاوت حسابداری در شرکت های کوچک با شرکت های بزرگ:

شرکتهای کوچک تفاوت عمده ای در حسابداری به شرکتهای بزرگ دارد:

  1. حجم کاری: شرکتهای کوچک حجم تراکنش و ورود مالی کمتری دارند بنابراین اگر حسابداری هم داشته باشند حجم کاری آن حسابدار از شرکتهای بزرگ کمتر می باشد؛.
  2. پیچیده بودن: حسابداری در شرکتهای بزرگ سختر می باشد به همین دلیل پیچیدگی این کسب و کار از شرکتهای کوچک کمتر است؛
  3. داشتن ساختار سازمانی: در شرکتهای کوچک ارتباط بین کارمندان راحتر انجام می شود به این دلیل که تعداد افراد در شرکتهای کوچک کمتر از شرکتهای بزرگ می باشد؛
  4. نداشتن نیروی کار حرفه ای: معمولا در شرکتهای بزرگ نیروهای حرفه ای بیشتر حضور دارند، در صورتی که شرکتهای کوچک به دلیل نبود منابع مالی زیاد نمی توانند از نیروهای حرفه ای استفاده کنند؛
  5. منابع مالی : در این شرکتها معمولا منابع مالی محدود می باشد.

 

 اقدامات لازم برای حسابداری کسب و کارهای کوچک

کسب و کارهای کوچک که منابع مالی، بودجه و تراکنش های مالی کمتری دارند نیاز دارند به صورت جدی تری حسابداری را در کسب و کار خودشان اعمال کنند و مراحل انجام این کار به صورت زیر می باشد:

  1. ثبت رسمی کسب و کار:اولین اقدام این است که کسب و کار خود را به صورت رسمی ثبت نمائید، این کار برای شما و کسب و کارتان می تواند مزایای زیادی داشته باشد. برای مثال وقتی کسب و کار شما قانونی باشد شما مالیاتی کمتری پرداخت می کنید؛
  2. یک سیستم حسابداری دقیق راه اندازی نمائید:اولین راه برای کنترل حسابداری یک کسب و کار کوچک این است که بتوانید یک سیستم حسابداری تاثیر گذار راه اندازی کنیم، به این دلیل می گوییم باید تاثیر گذار باشد، چون خیلی از کسب و کارها هستند که با یک نرم افزاار ساده و ثبت روزانه مباحث حسابداری خود سعی می کنند کسب و کار خود را به سوددهی برسانند در صورتی که این روش پاسخگوی نیاز شما نیست؛
  3. انبار گردانی دائمی:اگر دوست دارید در کسب و کارتان کمتر خطا پیش بیاید بهتر است مبحث انبارگردانی را جدی بگیرید. بهترین حالت برای انبارگردانی این است که هر هفته انجام شود؛
  4. ثبت دائمی تراکنش های بانکی:کسب کارهای کوچ نباید از ثبت تراکنش های بانکی خود غافل بمانند زیرا اکثر کسب و کارها به دلیل رعایت نکردن همین کار کوچک به مشکل برمیخورند. این کسب و کارها خیلی زود از صحنه رقابت حذف خواهند شد؛
  5. مشخص کرردن بودجه و بررسی دائمی سود و زیان:یک کسب و کار کوچک حتما باید منابع مالی خود را بودجه بندی کند و براساس همین موضوع هر کسب و کاری در بازه زمانی مشخص میزان سود و زیان شرکت خود را اندازه گیری نمایند؛
  6. محاسبه دقیق مالیات:یک کسب و کار اعم از کوچک یا بزرگ باید بتواند میزان مالیات کسب و کار خود را محاسبه نماید. مالیات هر کسب و کار متفاوت می باشد و بسته به اینکه شما شخص حقیقی یا حقوقی باشید باید اطلاعات مالیاتی لازم را در مورد کسب و کار خود بدانند؛
  7. بررسی کارهای ماهانه حسابدار خود:به عنوان صاحب کسب و کار باید در یک دوره زمانی مشخص کارهای حسابدار و حسابرسی کسب و کار خودتان را مورد بررسی و ارزیابی قرار دهید.

نکاتی که باید در حسابداری کسب و کار خود رعایت کنید:

  1. حساب های تجاری و شخصی را از هم جدا نگه دارید: یکی از اشتباه ‌ترین اشتباهات حسابداری که رهبران کسب‌وکارهای کوچک می‌توانند مرتکب شوند، مخلوط کردن سرمایه‌های تجاری و شخصی است. اگرچه بسیاری از کارآفرینان پول راه اندازی پروژه را از جیب خود پرداخت می کنند، درآمد و هزینه های کسب و کار باید از درآمد شخصی جدا باشد. بهترین راه حل این است که با یک ساختار تجاری سالم شروع کنید. شرکت خود را به عنوان یک شخصیت حقوقی متمایز تأسیس کنید. یک حساب جاری تجاری به عنوان مرکز مالی خود باز کنید و هر ماه از آن حقوق به خود بپردازید. برای هزینه‌هایی که نمی‌توانید یا نمی‌خواهید پول نقد بپردازید، یک کارت اعتباری کسب و کار دریافت کنید و یک حساب پس‌انداز تجاری به عنوان یک روز بارانی یا صندوق سرمایه‌گذاری باز کنید. هرگونه استفاده تجاری از اقلام شخصی خود را پیگیری کنید؛
  2. طبقه بندی کارگران به درستی: وقتی نوبت به ساختن یک تیم می رسد، شما دو انتخاب دارید: کارمندان و پیمانکاران.  کارمندان را کسانی می داند که اختیار رفتار و کنترل مالی روی آنها دارید و همچنین یک رابطه تجاری طولانی مدت با آنها دارید. در همین حال، پیمانکاران افرادی هستند که برای شرکت شما بر اساس پروژه کار می کنند و کنترل برنامه ها و تصمیمات تجاری خود را حفظ می کنند؛

حسابداری برای کسب و کارهای کوچک

  1. کل هزینه های نیروی کار را قبل از استخدام محاسبه کنید: اگر تصمیم دارید کارمندانی را استخدام کنید، بدانید که بیشتر از دستمزد آن‌ها به دنبال آن خواهید بود. حداقل یک بار در ماه، باید برای مزایا و مالیات بر حقوق و دستمزد آنها بودجه تهیه کنید. این هزینه‌ها سریع‌تر از آنچه بسیاری از صاحبان کسب‌وکارهای کوچک تصور می‌کنند افزایش می‌یابد. بر اساس یک نظرسنجی ، تنها 43 درصد از کسانی که خود حقوق و دستمزد را انجام می دهند، به توانایی خود در پرداخت به موقع به کارکنان خود اطمینان دارند. بقیه یا از حساب های خود عقب مانده اند یا خیلی مشتاق هستند که تیم خود را گسترش دهند. خود را در موقعیتی قرار ندهید که مجبور شوید پس از استخدام، غرامت را کاهش دهید. حتی اگر با دستمزدها و مزایای اولیه خود سخاوتمند بودید.

 

  1. صورت سود و زیان را به طور منظم ایجاد کنید: صورت سود و زیان یک ابزار اصلی حسابداری است که درآمد و هزینه های شرکت شما را در یک دوره معین خلاصه می کند. همه شرکت های دولتی موظفند هر سه ماه یک بار آنها را خاموش کنند. اگرچه طبق قانون صاحبان مشاغل کوچک ملزم به ایجاد آنها نیستند، بیانیه‌های P&L راه‌های خوبی برای دیدن اینکه آیا در مسیر رسیدن به اهداف مالی خود هستید یا خیر.

 

سخن آخر

در اخر از همه شما عزیزان کمال تشکر را دارم که تا اینجا مقاله همراه من بودین، هر سوالی در زمینه حسابداری و مالیاتی دارین می توانین از اکادمی حسابداری و مالیاتی دکتر مژگان مدحج بپرسید تا متخصصین مجموعه ما در اسرع وقت پاسخ شما را بدهند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار