۲۰ ثروتمند از ثروتمندترین میلیاردر‌های جهان عرب
کد خبر: ۲۹۶۷۶۸
تاریخ انتشار: 2023 November 13    -    ۲۲ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۰
ثروتمندترین افراد جهان از ۲۶۶۸ نفر در سال ۲۰۲۲ به ۲۶۴۰ نفر در فهرست میلیاردر‌های جهانی فوربس در سال ۲۰۲۳ میلادی کاهش یافتند.

 ثروتمندترین مردم جهان عرب عمدتا با اقتصاد نفتی مرتبط هستند. کشور‌های عربی در منطقه‌ای نفت خیز واقع شده اند که بخش عمده اقتصاد در آن منطقه حول محور طلای سیاه (نفت) می‌چرخد. سال ۲۰۲۲ میلادی برای ثروتمندترین افراد جهان سالی چالش برانگیز بوده است. ثروتمندترین افراد جهان از ۲۶۶۸ نفر در سال ۲۰۲۲ به ۲۶۴۰ نفر در فهرست میلیاردر‌های جهانی فوربس در سال ۲۰۲۳ میلادی کاهش یافتند.

۲۰ ثروتمند از ثروتمندترین میلیاردر‌های جهان عرب
 

به نقل از اینسایدر مانکی، بر اساس گزارش نشریه فوربس ۹ نفر از ۲۱ نفر میلیاردر عرب در سال ۲۰۲۳ میلادی نسبت به سال ۲۰۲۲ ثروت شان را از دست داده اند. با این وجود، مجموع ثروت آنان از ۵۲.۹ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۲ به ۵۳.۹ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۳ افزایش یافته است.

 

ثروتمندترین کشور‌های عربی

ثروتمندترین میلیاردر‌های عرب عمدتا از ثروتمندترین کشور‌های عربی به خصوص از مصر و امارات متحده عربی هستند. برخی از آنان از فقیرترین کشور‌های عربی از جمله مراکش و لبنان هستند. ثروتمندترین کشور‌های عربی عمدتا در خاورمیانه مستقر هستند. ستون فقرات اقتصاد آن منطقه منابع طبیعی از جمله نفت و گاز است. عربستان سعودی دارای بزرگترین ذخایر نفت و بزرگترین تولید کننده نفت خام در میان کشور‌های اوپک است. در عین حال، عراق دومین تولید کننده بزرگ نفت خام است.

بر اساس گزارش جهانی نفت در اکتبر ۲۰۲۳ میلادی عربستان سعودی با ۹.۰۳ میلیون بشکه در روز پیشتاز عرضه نفت، عراق با ۴.۳۴ میلیون بشکه در روز دومین عرضه کننده نفت و امارات متحده عربی با ۳.۲۵ میلیون بشکه در روز سومین عرضه کننده نفت در روز تا سپتامبر ۲۰۲۳ میلادی بوده اند.

ثروت میلیاردر‌ها کمک بزرگی برای اقتصاد کشور‌های منطقه است. طبق گزارش جهانی ثروت در سال ۲۰۲۳ میلادی عربستان سعودی تا سال ۲۰۲۲ میلادی صاحب ثروت ۲.۲۶ تریلیون دلاری و امارات و مصر به ترتیب صاحب ثروت ۱.۲۴ تریلیون دلاری بودند. در سال ۲۰۲۲ میلادی دارایی قطر به ازای هر بزرگسال ۱۶۴۹۹۲ دلار، امارات متحده عربی به ازای هر بزرگسال ۱۵۲۵۵۶ دلار، عربستان سعودی به ازای هر بزرگسال ۹۰۹۷۵ دلار و مصر به ازای هر بزرگسال ۲۰۱۹۵ دلار بوده است.

مشاغل خانوادگی در جهان عرب

اکثر میلیاردر‌های جهان عرب از طریق کسب و کار‌های خانوادگی خود از ثروت بهره‌مند شدند. بر اساس گزارش نشریه فوربس عربستان سعودی با ۳۳ شرکت در اکثر مشاغل خانوادگی پیشتاز است و چهار شرکت از ۱۰ شرکت برتر را در خود جای داده است. امارات متحده عربی با ۲۹ شرکت در رتبه دوم، مصر با ۹ شرکت در رتبه سوم و قطر با ۸ شرکت در رتبه سوم قرار دارند.

حال بیایید نگاهی به ثروتمندترین میلیاردر‌های جهان عرب بیاندازیم:

۱-پاول دوروف

ارزش خالص دارایی: ۱۱.۵ میلیارد دلار

پاول دوروف در سال ۲۰۱۷ میلادی پس از آن که سرویس امنیتی روسیه از وی خواست داده‌های برنامه پیام رسان خود تلگرام را به اشتراک بگذارد به امارات نقل مکان کرد. پاول دوروف بنیانگذار یکی از بزرگترین اپلیکیشن‌های پیام رسان در میان ثروتمندترین میلیاردر‌های جهان عرب قرار دارد.

۲- ناصف ساویریس

ارزش خالص دارایی: ۶.۸ میلیارد دلار

او صاحب ۶ درصد سهام آدیداس و ۵ درصد سهام مدیسون اسکوئر گاردن استادیوم سرپوشیده چند منظوره و از مراکز عمومی و تفریحی نیویورک است. ناصف وارث کسب و کار خانوادگی خود در شرکت ساختمانی Orascom Construction PLC است.

۳-عیساد ربراب

ارزش خالص دارایی: ۴.۶ میلیارد دلار

او بنیانگذار شرکت خصوصی غذایی Cevital Group است و بیش از پنج دهه مدیر عامل آن شرکت بوده است.

۴- حسین سجوانی

ارزش خالص دارایی: ۴.۵ میلیارد دلار

یکی از ثروتمندترین میلیاردر‌های امارات متحده عربی، رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل شرکت توسعه املاک و مستغلات لوکس "داماک" است.

۵-محمد منصور

ارزش خالص دارایی: ۳.۶ میلیارد دلار

این میلیاردر مصری بر گروه تجاری خانوادگی اش به نام "منصور" نظارت دارد. او به همراه یوسف و یاسین برادران اش نمایندگی شرکت "جنرل موتورز" را در سال ۱۹۷۵ میلادی در مصر تاسیس کرد.

۶-عبدالله بن احمد الغریر

ارزش خالص دارایی: ۳.۴ میلیارد دلار

او سومین میلیاردر ثروتمند امارات است. عبدالله بن احمد الغریر عضو گروه الغریر و بنیانگذار بانک المشرق است.

۷-نجیب انسی ساویرس

ارزش خالص دارایی: ۳.۳ میلیارد دلار

او عضوی از ثروتمندترین خانواده مصر و برادرش ناصف نیز میلیاردر است. او در سال ۲۰۱۱ میلادی سهام خود در Orascom Telecom را به شرکت مخابراتی روسی VimpelCom فروخت. نجیب در شبکه خبری یورونیوز نیز صاحب سهام است.

۸-طه میقاتی

ارزش خالص دارایی: ۲.۶ میلیارد دلار

او برادر نجیب میقاتی نخست وزیر لبنان است و گروه ام تی ان را به همراه برادرش تاسیس کرد که یک شرکت ارتباطات همراه چند ملیتی است و در حال حاضر در ۲۱ کشور از جمله آفریقا و خاورمیانه از جمله در ایران فعالیت داشته است.

۹-نجیب میقاتی

ارزش خالص دارایی: ۲.۶ میلیارد دلار

میقاتی که به عنوان نخست وزیر لبنان خدمت کرده همان گونه که ذکر شد همراه با برادرش طه یک شرکت مخابراتی تاسیس کرد.

۱۰-عبدالله الفطیم

ارزش خالص دارایی: ۲.۴ میلیارد دلار

عبدالله الفطیم مالک گروه الفطیم است که توسط پسرش عمر اداره می‌شود. فروشگاه‌های زنجیره‌ای هایپر استار در ایران متعلق به این گروه است.

۱۱-بها حریری

ارزش خالص دارایی: ۲.۱ میلیارد دلار

بها حریری برادر ایمن حریری میلیاردر است. بها درست مانند برادرش ایمن سهام خود در اوگر سعودی را به برادر دیگرش سعد فروخت. بها حریری موسس و رئیس شرکت هلدینگ املاک Horizon Group است.

۱۲-سهیل بهوان

ارزش خالص دارایی: ۱.۹ میلیارد دلار

سهیل بهوان ثروتمندترین میلیاردر عمان و رئیس گروه سهیل بهوان است. گروه بهوان در زمینه تولید کود فعال است و سالانه حدود ۱.۳ میلیون تن اوره تولید می‌کند.

۱۳-پی ان سی منون

ارزش خالص دارایی: ۱.۷ میلیارد دلار

پی ان سی منون در سال ۱۹۷۶ میلادی هندوستان را ترک کرد و به عمان مهاجرت نمود. او در زمینه املاک در خاورمیانه فعال است.

۱۴-فیصل بن قاسم آل ثانی

ارزش خالص دارایی: ۱.۷ میلیارد دلار

فیصل بن قاسم آل ثانی ثروتمندترین میلیاردر قطری محسوب می‌شود. فیصل رئیس هلدینگ الفیصل است که مالک بیش از ۲۰ هتل در سراسر جهان می‌باشد.

۱۵-رابرت معوض

ارزش خالص دارایی: ۱.۵ میلیارد دلار

او وارث کسب و کار جواهرات گران قیمت است. معوض کلکسیونی از شگفت انگیزترین جواهرات جهان را در اختیار دارد. معوض با در اختیار داشتن سهام در حوزه املاک و مستغلات لوکس در میان ثروتمندترین میلیاردر‌های عرب در جهان قرار دارد.

۱۶-یوسف منصور

ارزش خالص دارایی: ۱.۵ میلیارد دلار

یوسف منصور برادر یاسین منصور یکی از ثروتمندترین میلیاردر‌های عرب در جهان است. یوسف در تجارت خانواگی آن خانواده یعنی گروه منصور صاحب سهام است. منصور تنها صاحب امتیاز حق توزیع محصولات آرایشی و بهداشتی اورئال در مصر است.

۱۷-عزیز آخانوش

ارزش خالص دارایی: ۱.۵ میلیارد دلار

از سال ۲۰۲۱ میلادی نخست وزیر کشور مراکش بوده است. عزیز آخانوش صاحب سهام در گروه Akwa است که در زمینه نفت، گاز و مواد شیمیایی فعالیت می‌کند.

۱۸-ایمن حریری

ارزش خالص دارایی: ۱.۴ میلیارد دلار

ایمن حریری پسر رفیق حریری، نخست وزیر اسبق لبنان است که در سال ۲۰۰۵ میلادی در زمان تصدی مقام نخست وزیری ترور شد. ایمن در سال ۲۰۱۴ میلادی سهام موروثی خود در شرکت ساختمانی عربستان سعودی اوگر مستقر در عربستان سعودی را به برادرش سعد فروخت. ایمن حریری یکی از بنیانگذاران و مدیرعامل Vero یکی از ثروتمندترین میلیاردر‌های عرب در جهان است.

۱۹-عثمان بن جلون

ارزش خالص دارایی: ۱.۳ میلیارد دلار

این میلیارد مراکشی مدیر عامل بانک BMCE آفریقا است. او در سال ۲۰۱۴ میلادی با بودجه‌ای ۵۰۰ میلیون دلاری کار ساخت برج ۵۵ طبقه محمد ششم پادشاه مراکش را در رباط آغاز کرد.

۲۰-یاسین منصور

ارزش خالص دارایی: ۱۰۳ میلیارد دلار

او صاحب سهام در گروه خانوادگی منصور است. یاسین، محمد و یوسف برادران اش نیز میلیاردر هستند و در آن تجارت خانوادگی صاحب سهام می‌باشند.

*ارزش دارایی‌های ذکر شده تمام ثروتمندان جهان عرب تا تاریخ ۴ نوامبر به روز شده اند.

فرارو

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار