۷.۳ ماه ترک الکل، نازک شدن قشر مغز را جبران می‌کند
کد خبر: ۲۹۶۶۲۹
تاریخ انتشار: 2023 November 23    -    ۰۲ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۰
تا چند سال پیش یک (از نظر پزشکی) یک آستانه مورد پذیرش برای مصرف الکل وجود داشت. اما مدتی است که دیگر چنین آستانه‌ای هم مورد پذیرش از نظر علمی نیست و هر میزان مصرف الکل در مجموع برای بدن زیان‌آور در نظر گرفته می‌شود. سوالی که موقع ترک هر ماده اعتیادزا ایجاد می‌شود که بعد از گذشت چه میزان زمان، آسیب ناشی از آن جبران می‌شود.

۷.۳ ماه ترک الکل، نازک شدن قشر مغز را جبران می‌کند و باعث افزایش ضخامت قشر مغز می‌شود (یک پزشک)

۷.۳ ماه ترک الکل، نازک شدن قشر مغز را جبران می‌کند و باعث افزایش ضخامت قشر مغز می‌شود (یک پزشک)«تابناک با تو» -  تا چند سال پیش یک (از نظر پزشکی) یک آستانه مورد پذیرش برای مصرف الکل وجود داشت. اما مدتی است که دیگر چنین آستانه‌ای هم مورد پذیرش از نظر علمی نیست و هر میزان مصرف الکل در مجموع برای بدن زیان‌آور در نظر گرفته می‌شود.

سوالی که موقع ترک هر ماده اعتیادزا ایجاد می‌شود که بعد از گذشت چه میزان زمان، آسیب ناشی از آن جبران می‌شود.

به صورت خاص در مورد الکل سوال این است که آسیب مغزی ناشی از آن، چه مدت از ترک بهتر می‌شود.

افراد مبتلا به اختلال مصرف الکل (AUD) قشر مغز یا کورتکس نازک‌تری پیدا می‌کنند. کورتکس مغز، لایه بیرونی چروکیده مغز است که برای انجام بسیاری از عملکرد‌های شناختی درجه بالا حیاتی است. تحقیقات انجام شده در آمریکا نشان می‌دهد که افرادی که الکل را ترک می‌کنند در طول زمان ضخامت قشر مغزشان بهتر می‌شود و افزایش پیدا می‌کند، در ماه اول این ترمیم سریع‌تر است و حدود ۷.۳ ماه این روند ادامه پیدا می‌کند تا شبیه افراد غیروابسته به الکل شود.

تحقیقات قبلی نشان داده بود که برخی از نواحی ممکن است با قطع نوشیدن الکل بهبود یابند، اما مشخص نبود که بهبودی چه میزان یا با چه سرعتی اتفاق می‌افتد.

۷.۳ ماه ترک الکل، نازک شدن قشر مغز را جبران می‌کند و باعث افزایش ضخامت قشر مغز می‌شود (یک پزشک)

در تحقیق چدید به سرپرستی روانپزشک و دانشمند رفتاری تیموتی دورازو از دانشگاه استنفورد مطلب بالا مورد بررسی قرار گرفت و مشخص شد که روند ترمیم بیش از ۷ ماه طول می‌کشد.

حدود ۱۶ میلیون نفر در ایالات متحده از AUD رنج می‌برند. این یک مسئله مهم بهداشت عمومی است و درک این اختلال پیچیده برای درمان، پیشگیری و کاهش انگ مهم است.

تغییرات در ساختار و عملکرد مغز در طول مصرف مزمن الکل می‌تواند ترک نوشیدن الکل را برای افراد، علیرغم اراده‌شان، دشوار کند. به عنوان مثال، قشر جلوی مغز – ناحیه‌ای که در برنامه ریزی و تصمیم‌گیری دخالت دارد – ممکن است کمتر فعال شود و تصمیم‌گیری خوب را برای افراد مبتلا به AUD دشوار کند.

دورازو و همکارانش همچنین بررسی کردند که چگونه برخی از موارد مرتبط با سلامتی، مثل سابقه سیگار کشیدن، شرایط روانپزشکی و اختلالات مصرف مواد بر تغییرات ضخامت قشر مغز در افرادی که از AUD بهبود می‌یابند تأثیر می‌گذارند.

در مجموع، ۸۸ نفر مبتلا به AUD در این مطالعه شرکت کردند و در حدود ۱ هفته، ۱ ماه و ۷.۳ ماه از الکل پرهیز کردند، و بعد آن، اسکن مغزی شدند. این در شرایطی بود که تنها ۴۰ نفر از مجموع ۸۸ نفر به مدت کامل از مصرف الکل خودداری کردند.

برای تصویربرداری از MRI استفاده شد. محققان ضخامت قشر مغز را برای ۳۴ منطقه ثبت کردند و میانگین اندازه گیری در نیمکره چپ و راست مغز را به دست آوردند.

مشخص شد که بازیابی ضخامت مغز بین یک هفته تا یک ماه با شتاب زیاد و بعد از آن تا ۷.۳ ماه با شتاب کمتر صورت می‌گیرد.

۷.۳ ماه ترک الکل، نازک شدن قشر مغز را جبران می‌کند و باعث افزایش ضخامت قشر مغز می‌شود (یک پزشک)

در ضمن در کشانی که پرفشاری خون یا کلسترول بالا داشتند یا سیگاری بودند، سرعت بهبودی کمتر بود.

این نتایج باعث تشویق مصرف‌کنندگان الکل به ترک و درک جدیدی از بهبودی مغز پس از ترک الکل می‌شود.

البته در ادامه به حجم نمونه بیشتری باری تعمیم این تحقیق نیاز است. در ضمن باید مشخص شود که بازیابی ضخامت باعث بهبود عملکرد شناختی و روانی-اجتماعی می‌شود یا خیر.

نویسندگان همچنین خاطرنشان می‌کنند که متغیر‌هایی مانند ژنتیک، فعالیت بدنی و سلامت کبد و ریه‌ها می‌توانند بر یافته‌های آن‌ها تأثیر بگذارند.

منبع: یک پزشک

برچسب ها: قشر ، نازک ، ضخامت ، ضخامت مغز
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار