عبادتگاهی کهن با چشم‌اندازی بی‌نظیر + تصاویر
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۲۹۶۴۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: 2016 March 02    -    ۱۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۲:۱۰
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
کوه خضر نبی، از جمله مکان‌های زیارتی و سیاحتی است که طبق اسناد تاریخی و اظهارات باستان‌شناسان قدمتی بالغ بر ۳ هزار سال دارد. این مکان عبادتگاهی بکر و دل‌انگیز در یکی از مرتفع‌ترین نقاط استان قم و هر ساله میزبان گردشگران و بازدیدکنندگان بسیاری از سراسر ایران است.
 
عبادتگاهی کهن با چشم‌اندازی بی‌نظیر + تصاویر


در استان قم به دلیل پیشینه‌ی بلند تاریخی، می‌توان آثار و عمارات قدیمی بسیاری را مشاهده کرد که با گذر زمان، همچون دُری ناب، بر ارزش و شکوه آن‌ها افزوده می‌شود. مقابر باغ گنبد سبز، مسجد جامع قم، خانه‌ی ملاصدرا، قره تپه‌‌ی قمرود، کاروانسرای دیر گچین، دریاچه‌ی نمک حوض سلطان، میل بابک و بسیاری دیگر از جمله آثار و عمارات تاریخی این ناحیه از کشور است که با حضور در هر یک، عظمت، هویت و اصالت تمدن و فرهنگ ایرانی در قالب هنر و ذوق معماری، قابل لمس خواهد بود. بسیاری از بازدیدکنندگان در برخی از این بناها، علاوه بر مشاهده‌ی هنرمندی استادکاران معمار ایران کهن، حالاتی شگفت‌انگیز و دوست‌داشتنی را تجربه خواهند کرد که رنگ و بوی معنویت و نزدیکی با ایزد یکتا را در جسم و جان، تداعی می‌سازد. حسی قریب و درعین حال بسیار لطیف و دلپسند که ساعت‌ها حضور را در آن مکان‌ها می‌طلبد. کوه خضر نبی، یکی از مناطقی است که با حضور در آن، علاوه بر مشاهده‌ی مناظری زیبا و چشم‌نواز، از جلای دل و جان نیز بهره‌مند خواهید شد.
 

عبادتگاهی کهن با چشم‌اندازی بی‌نظیر + تصاویر


به عنوان نمونه حضرت امام صادق (ع) ایشان را از پیامبران الهی برشمرده و از معجزات وی به سبزی و خرمی زمین‌های خشک و بی آب و علف، پس از حضور و نشستن ایشان در آن مکان‌ها اشاره کرده‌اند. به همین دلیل است که نام آن بزرگوار به خضر یعنی سبز و خرم، شهرت یافته است. نام اصلی حضرت خضر (ع) «تالیا بن ملکان بن عامر بن ارفخشید بن سام بن نوح (ع)»  بیان شده است. در سخن دیگری از امام صادق (ع)، خضر (ع) عالم الهی معرفی شده‌اند که حضرت موسی (ع) به زیارت ایشان شتافت و در آیات قرآن کریم نیز بدون اینکه نامی از این پیام‌آور الهی ذکر شود، از وی با عباراتی زیبا و ستودنی، مدح و تمجید به عمل آمده و به همراهی حضرت خضر نبی با حضرت موسی (ع) نیز اشاراتی صورت گرفته است. عمر طولانی و عدم فوت حضرت خضر نبی (ع) تا دمیده شدن در صور، از مهم‌ترین ویژگی‌های ایشان است که در برخی از احادیث ائمه‌ی اطهار، نقل قول‌ها و صحبت‌های عالمان دینی و مذهبی مشاهده می‌شود. همچنین طبق مندرجات برجای‌مانده در کتاب‌های حدیث، به نظر می‌رسد که وی در مراسم عید غدیر خم که در این سرزمین رخ داد، در مجالس سوگواری حضرت پیامبر اکرم (ص) و در هنگام شهادت امیرالمومنان حضرت علی (ع) حضور یافته است. امام رضا (ع) نیز در باب ایشان می‌فرمایند:
 

عبادتگاهی کهن با چشم‌اندازی بی‌نظیر + تصاویر


حضرت خضر (ع) از آب حیات نوشیده و زنده است و تا زمانیکه در صور دمیده شود، از دنیا نخواهد رفت. او نزد ما می‌آید و به ما سلام و درود می‌فرستد. به گونه‌ای که تنها صدایش را شنیده و چهره‌اش را نمی‌بینیم. همچنین این پیامبر الهی در مراسم حج حضور داشته و تمامی مناسک آن را انجام می‌دهد. در روز عرفه نیز در سرزمین عرفات ایستاده و برای برآورده شدن دعای مومنان آمین می‌گوید.
 

عبادتگاهی کهن با چشم‌اندازی بی‌نظیر + تصاویر


در حدیث معتبر دیگری از حضرت علی (ع)، احداث مسجدی در جوار کوه خضر نبی عنوان شده است که مکانی برای یاران خاصه‌ی حضرت مهدی (عج) است. در کتاب انوارالمشعشعین، جلد یک، صفحه‌ی ۴۵۴، فصل دهم، نور سوم، می‌توان توضیح کاملی را در مورد این حدیث، دریافت کرد.
 

عبادتگاهی کهن با چشم‌اندازی بی‌نظیر + تصاویر


در جایی دیگر، استاد مجاهدی می‌فرمایند: زمانی که آیت الله مجتهدی در شهر مقدس قم سکونت داشتند، مسجد واقع در کوه خضر به صورت اولیه‌ی خود و بسیار ساده و معنوی بوده و ایشان با این مکان و مسجد مقدس جمکران، انس و الفتی مثال زدنی داشتند. به گونه‌ای که این عالم بزرگوار اوقات بسیاری را در این مکان جهت عبادت و راز و نیاز با معبود خویش، می‌گذراند.
 

عبادتگاهی کهن با چشم‌اندازی بی‌نظیر + تصاویر


در روایات اسلامی نیز از کوه خضر نبی به عنوان کوهی سفید در اطراف قم و نزدیکی روستایی قدیمی که در نزدیکی مسجد جمکران است، سخنان متعددی به یادگار مانده است. برخی از راویان معتقدند که هنگام ظهور حضرت حجت (عج)، پرچم ایشان را بر فراز این کوه برافرازند. همچنین آمده است که از نشانه‌های نزدیک شدن ظهور حضرت مهدی (عج)، رونق یافتن این مکان روحانی خواهد بود.
 

عبادتگاهی کهن با چشم‌اندازی بی‌نظیر + تصاویر


معماری کوه خضر نبی در قم

ارتفاع کوه خضر نبی از سطح دریا تقریبا ۱۰۹۰ متر برآورد شده است. مسئولان گردشگری و شهرداری استان قم، برای تسهیل در رفت و آمد زائرین و بازدیدکنندگان این اثر تاریخی، مسیری پله‌مانند را برای آن طراحی کرده‌‌اند که تردد را برای تمامی سنین از جمله کودکان و کهنسالان، ممکن ساخته است. کوه سفید که نام دیگر این منطقه‌ی تاریخی است، ارتفاع زیادی ندارد و از مهم‌ترین ویژگی‌های آن می‌توان به اشراف کامل شهر هنگام حضور برفراز آن اشاره کرد.


چشم‌انداز زیبا و حیرت‌انگیز آن نیز به گونه‌ای است که توجه و نظر هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند و مدت‌ها آدمی را محو تماشای مناظر بی‌نظیر کوه و اطراف آن می‌کند.ناهمواری‌های بسیاری به دلیل وجود سنگ‌های تیز در پیرامون و پیکره‌ی کوه خضر ایجاد شده است که نمایی قابل توجه را برای آن به ارمغان آورده است.


در گذشته بالا رفتن از آن امری مشکل و بسیار خطرناک بود، ولی امروزه با همت و تلاش مسولان استان قم، تغییراتی در آن ایجاد شده که می‌توان به مسطح کردن سطح قله‌ی کوه، ایجاد امکاناتی برای بازدیدکنندگان و زائران از جمله آب شرب، سرویس بهداشتی، تلفن همگانی، برق و ... اشاره کرد. بسیاری از افرادی که به سفر حج مشرف شده‌اند، با حضور در این مکان مقدس، به دلیل شباهت بسیار آن به غار حرا، یاد و خاطرات آن سفر معنوی را در ذهن خود مرور می‌کنند. به دلیل محل جغرافیای کوه خضر و ا رتفاع آن از سطح زمین، دمایی متفاوت و در عین حال بسیار مطلوب‌تر از شهرستان قم را در این مکان تجربه خواهید کرد.

bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۲۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۲
0
0
پس با استناد به روایت امام جعفر صادق می توان نتیجه گرفت این کوه خضر نبی نیست چون اصلا سرسبز نیست.بهرحال در روایات امده است اگر کسی تنها 40 روز برای خدا خالصانه عبادت نماید موفق به دیدار خضر نبی خواهد شد. فقط 40 روز
نام:
ایمیل:
* نظر:
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
آخرین اخبار
bato-adv
bato-adv