روزانه چند لیوان آب باید بنوشیم؟
کد خبر: ۲۹۵۹۲۹
تاریخ انتشار: 2023 November 04    -    ۱۳ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۰
شاید شما هم قانون رایج "هشت لیوان آب در روز" را شنیده باشید اما واقعیت این است که میزان نیاز بدن هر فرد به آب و مایعات، بسته به شرایط او، متفاوت است.

شاید شما هم قانون رایج "هشت لیوان آب در روز" را شنیده باشید اما واقعیت این است که میزان نیاز بدن هر فرد به آب و مایعات، بسته به شرایط او، متفاوت است.

 
روزانه چند لیوان آب باید بنوشیم؟

براساس نظر برخی کارشناسان، بین مردم این باور جا افتاده است که یک فرد بالغ سالم و متوسط که در آب‌وهوای معتدل زندگی می‌کند اگر مرد باشد باید روزانه حدود ۳.۷ لیتر (۱۵.۵ فنجان) و اگر زن باشد باید روزانه ۲.۷ لیتر (۱۱.۵ فنجان) از مایعات را مصرف کند اما واقعیت این است که میزان آب موردنیاز بسته به سن، جنسیت، سلامتی، فعالیت بدنی، تعریق و موارد دیگر بسیار متفاوت است و باید خودتان با توجه به این موارد از نیاز بدن خود آگاه باشید. از سوی دیگر باید توجه داشت که حدود ۲۰ درصد مایعات مصرفی روزانه معمولاً از غذا و بقیه از نوشیدنی‌هایی مانند آب تأمین می‌شود.

هیچ فرمول واحدی برای همه مناسب نیست و صرفاً آگاهی در مورد نیاز بدن به مایعات به شما کمک می‌کند تا به‌میزان کافی آب بنوشید، بر این اساس، بهترین زمان برای نوشیدن آب، زمانی است که شما احساس تشنگی می‌کنید زیرا مغز به‌خوبی تشخیص می‌دهد که بدن چه‌زمانی دچار کم‌آبی شده است.

همچنین یکی دیگر از راه‌های تشخیص میزان نیاز بدن به آب، بررسی علائم کم‌آبی در بدن هر فرد است.

علائم کم‌آبی بدن چیست؟

مهم‌ترین نشانه‌های دهیدراته یا کم‌آب شدن بدن عبارتند از:

خشکی دهان

احساس سرگیجه و یا سردرد

احساس خستگی و بی‌حالی

ادرار تیره‌رنگ

گود شدن زیر چشم و گونه‌ها

احساس گرسنگی؛‌ وقتی بدن دچار کم‌آبی می‌شود ممکن است وقت و بی وقت گرسنه‌تان شود. وقتی به‌میزان کافی آب مصرف نکنید بدنتان تصور می‌کند که گرسنه هستید این درحالی است که بدن نیاز به آب دارد و نه غذا.

چه عواملی باعث تغییر میزان نیاز بدن به نوشیدن مایعات و آب می‌شوند؟

برخی عوامل نیز باعث افزایش نیاز بدن به آب می‌شوند از جمله:

ورزش کردن؛ اگر فعالیتی انجام می‌دهید که باعث تعریق شما می‌شود، باید آب بیشتری بنوشید تا از دست دادن مایعات را پوشش دهد. نوشیدن آب قبل، حین و بعد از تمرین بسیار مهم است.

محیط گرم یا مرطوب؛ می‌تواند باعث تعریق شما و افزایش نیاز به مایعات شود

وضعیت سلامتی؛ هنگامی که تب، استفراغ یا اسهال دارید، بدن شما مایعات خود را از دست می‌دهد بنابراین باید آب بیشتری بنوشید.

سایر شرایطی که ممکن است نیاز به افزایش مصرف مایعات داشته باشید عبارتند از عفونت مثانه، سنگ‌های دستگاه ادراری، بارداری و شیردهی.

تسنیم

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار