آیا نوشیدنی‌های انرژی زا برای کودکان بی خطر هستند؟
کد خبر: ۲۹۵۸۵۵
تاریخ انتشار: 2023 November 03    -    ۱۲ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۵
نوشیدنی‌های انرژی زا نوشیدنی‌هایی هستند که معمولا حاوی محرک‌هایی مانند کافئین با مقادیر متفاوت کربوهیدرات، پروتئین، اسید‌های آمینه، ویتامین ها، سدیم و سایر مواد معدنی هستند. به طور کلی کارشناسان می‌گویند کودکان به ویژه کودکان خردسال باید از مصرف نوشیدنی‌های انرژی زا اجتناب ورزند.

سازندگان نوشیدنی انرژی زای «پانرا» اکنون با شکایت خانواده دانشجویی مواجه هستند که پس از نوشیدن یک نوشیدنی کافئین دار آن برند جانش را از دست داد. «سارا کاتز» مبتلا به یک عارضه قلبی به نام سندرم Long QT نوع ۱ بود. نوشیدن آن نوشیدنی بر ضربان قلب او تاثیر گذاشت و باعث فوتش شد.

 

به نقل از یاهولایف، در دادخواست شکایت خانواده او آمده که این جوان ۲۱ساله در تاریخ ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ نوشیدنی انرژی‌زا را نوشید و همان روز فوت کرد. آن نوشیدنی حاوی ۳۹۰ میلی گرم یا معادل چهار فنجان قهوه سیاه کافئین بوده است. سازمان غذا و داروی امریکا اکنون در حال «جمع آوری اطلاعات» در مورد مرگ کاتز است. با این وجود، پانرا تنها برند تولید کننده نوشیدنی انرژی‌زا نیست که محصولات‌اش در امریکا باعث طرح اعتراضات شده است.

«پرایم انرژی» برند دیگری از نوشیدنی‌های انرژی زاست که توسط «لوگان پل» یوتیوبر و بوکسور تاسیس شده و در هر قوطی ۲۰۰ میلی گرم کافئین دارد و در میان کودکان محبوب شده است. «چاک شومر» رهبر اکثریت سنا در ماه ژوئیه از سازمان غذا و داروی امریکا خواست تا به دلیل محتوای بالای کافئین موجود در این نوشیدنی درباره آن تحقیقاتی را آغاز کند.

او در نامه‌ای خطاب به سازمان غذا و داروی امریکا نوشت: «پرایم به قدری جدید است که اکثر والدین سرنخی در مورد آن ندارند اما در حلقه‌های رسانه‌های اجتماعی و دنیای مرموز اینفلوئنسرها زاده شده است. این محصول به قدری کافئین در خود دارد که نوشیدنی ردبول را نیز شرمنده می‌کند! با این وجود، برخلاف ردبول این محصول یک بازار هدف واقعی دارد: کودکان زیر ۱۸ سال».

نوشیدنی‌های انرژی‌زا مانند Reign با ۳۰۰ میلی‌گرم کافئین در هر قوطی و Ghost با ۲۰۰ میلی گرم کافئین نیز به دلیل محتوای بالای کافئین و برچسب‌هایی که مدعی مناسب بودن برای مصرف توسط کودکان هستند مورد توجه قرار گرفته اند. والدین چگونه می‌توانند در این باره آسوده خاطر باشند؟ کارشناسان این مسئله را مورد بررسی قرار داده اند.

والدین تا چه اندازه باید درباره مصرف نوشیدنی‌های کافئین دار توسط کودکان‌شان نگران باشند؟

علیرغم آن که پزشکان توصیه می‌کنند کودکان نباید کافئین مصرف کنند بسیاری از برندهای تولید کننده نوشیدنی‌های انرژی‌زا برای بازاریابی کودکان و نوجوانان را هدف قرار می‌دهند و از همین رو مورد انتقاد قرار گرفته اند. اگرچه سازمان غذا و دارو اعلام کرده که اکثر بزرگسالان می‌توانند با خیال آسوده تا ۴۰۰ میلی گرم کافئین در روز مصرف کنند توصیه‌های ارائه شده برای مصرف کودکان بسیار متفاوت است.

پزشکان اطفال توصیه می‌کنند از مصرف کافئین توسط کودکان زیر ۱۲ سال و از استفاده نوشیدنی‌های انرژی‌زا برای همه کودکان و نوحوانان جلوگیری به عمل آید. دکتر «دیوید استون» متخصص قلب کودکان در بیمارستان کودکان Corewell Health می‌گوید: «توصیه در مورد کودکان و کافئین ساده است: نگذارید مصرف کنند».

اما نگرانی به چه خاطر است؟ «جیمی آلن» دانشیار فارماکولوژی و سم‌شناسی در دانشگاه ایالتی میشیگان می‌گوید: «کافئین بیش از حد می‌تواند باعث افزایش ضربان قلب، ایجاد حالت تهوغ، استفراغ، سردرد و موارد دیگر شود. دوزهای بسیار بالای کافئین می‌توانند باعث کما، تشنج یا فشار خون بالا شوند».

استون می‌گوید کودکان ممکن است «عوارض جانبی قابل توجهی» را به دلیل مصرف کافئین متحمل شوند و اشاره می‌کند برخی از بیماران نسبت به اثرات کافئین بسیار حساس هستند و ممکن است زمانی که در معرض آن قرار می‌گیرند به خوبی دیگران رفتار نکنند. علیرغم این موضوع مطالعات بسیار اندکی بر روی کودکان و ارتباط آنان با کافئین و تاثیرات این ماده بر روی بدن‌شان صورت گرفته است. در حالی که کافئین برای بزرگسالان بی‌خطر به نظر می‌رسد کافئین ممکن است اثرات متفاوتی بر کودکان و نوجوانان داشته باشد. نگرانی‌هایی در مورد اثرات کافئین بر سیستم عصبی و قلبی عروقی در حال رشد وجود دارد.

آکادمی روانپزشکی کودکان و نوجوانان آمریکا (AACAP) نیز موارد ذیل را به عنوان اثرات طولانی مدت مصرف کافئین در کودکان فهرست کرده است:

  • مشکلات خواب
  • تحریک‌پذیری و مشکلات خلقی
  • افزایش سطح هورمون استرس
  • نیاز به دوزهای بالاتر کافئین برای رسیدن به اثر مطلوب
  • هوس‌ها و علائم محرومیت زمانی که کافئین روزانه قطع شود
  • افزایش خطر وحشت، عصبانیت، خشونت، خطرپذیری و مشکلات مصرف مواد
  • هنگام استفاده از محصولات کافئین دار قندی مصرف قند افزایش یابد

چه سن و اندازه‌ای برای مصرف این نوشیدنی‌ها مناسب است؟

آکادمی اطفال آمریکا به صراحت در راهنمای نوشیدنی‌های سالم برای کودکان اشاره کرده که کودکان نباید نوشیدنی‌های کافئین دار را مصرف کنند این در حالیست که آکادمی روانپزشکی کودکان و نوجوانان آمریکا توصیه می‌کند که کافئین را در مورد کودکان تا سن ۱۲ سال تا حداکثر ۱۰۰ میلی گرم در روز محدود کنید.

والدین باید مراقب چه علائمی باشند؟

آکادمی روانپزشکی کودکان و نوجوانان آمریکا به والدین توصیه می‌کند که مراقب این علائم مصرف کافئین در کودکان باشند:

  • بیخوابی
  • بیش فعالی و اضطراب
  • حالت تهوع و بی‌اشتهایی
  • سردرد
  • لرزش و سرگیجه
  • افزایش انرژی و کاهش خستگی

استون می‌گوید: «بیماران تمایل دارند هنگام مصرف نوشیدنی‌های انرژی‌زا آب کمتری بنوشند و همراه با اثر ادرارآور کافئین این امر می‌تواند اثرات بدی داشته باشد».

علائم مصرف بیش از حد کافئین طبق نظر آکادمی روانپزشکی کودکان و نوجوانان آمریکا می‌تواند شامل موارد ذیل باشد:

  • استفراغ
  • فشار خون بالا
  • ضربان قلب
  • مشکلات ریتم قلب
  • سرگردانی
  • ایجاد توهمات

چگونه با کودکان در مورد نوشیدنی‌های انرژی‌زا صحبت کنیم؟

در مورد نوشیدنی‌های انرژی‌زا و این که چرا خودداری از مصرف آن توسط کودکان مهم است با آنان صحبت کنید نه آن که صرفا به کودکان بگویید نمی‌توانند آن را بنوشند. واقعیت آن است که محتوای کافئین موجود در نوشیدنی‌های انرژی‌زا بسیار بیش‌تر از آن چیزی است که انتظار می‌رود.

هم چنین، خوب است که کودکان را در مورد تفاوت بین نوشیدنی‌های انرژی‌زا و نوشیدنی ورزشی آگاه سازید. نوشیدنی‌های ورزشی نوشیدنی‌های طعم دار هستند که اغلب حاوی کربوهیدرات ها، مواد معدنی، الکترولیت‌هایی چون سدیم، پتاسیم، کلسیم و منیزیم و گاهی اوقات ویتامین‌ها یا سایر مواد مغذی هستند. نوشیدنی‌های انرژی‌زا نوشیدنی‌هایی هستند که معمولا حاوی محرک‌هایی مانند کافئین با مقادیر متفاوت کربوهیدرات، پروتئین، اسیدهای آمینه، ویتامین ها، سدیم و سایر مواد معدنی هستند. به طور کلی کارشناسان می‌گویند کودکان به ویژه کودکان خردسال باید از مصرف نوشیدنی‌های انرژی‌زا اجتناب ورزند.

فرارو

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار